Lotsplats Rödkallen

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Lotsplats Rödkallen

Inlägg av varjag » 8 januari 2015, 03:37

Battler skrev:
varjag skrev:Dom visiterade varenda anländande utländskt fartyg; kollade skeppspapperen, mönstrings-
rullan och – kikade i lastrummen för att försäkra sig om att dessa inte gömde nåt fanstyg…

Läxan från Norge ‘’den 9:e april’’ – satt i och skulle inte upprepas med Sverige!
Det finns övertäckta bunkrar i Tjuvholmssundet på landsidan, gissar att de är från tiden för 2 vk.

(det verkar stört omöjligt att publicera egen bild av bunker)
Jodå Battler, ur minnet två stycken. Där ''reneactade'' varjag med likasinnade - innan re-enactment ens var uppfunnet som ord - :lol:

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 8 januari 2015, 19:13

Har fixat bilderna i mitt föregående inlägg.

Bifogar en länk med malmhamnens utveckling:

http://www.historiskt.nu/normalsp/state ... lulea.html

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 januari 2015, 23:42

Battler skrev:Har fixat bilderna i mitt föregående inlägg.

Bifogar en länk med malmhamnens utveckling:

http://www.historiskt.nu/normalsp/state ... lulea.html
Hjärligt tack Battler för superb länk om malmlastningens historia och doningar.....!

Frejakranen minns jag inte - :( , men däremot mycket väl den ångdrivna grävskopan. Tror jag bara sett den igång - en-två gånger.
Mest stod den tyst och stum......men det minnet bör ligga 1948-49 eller så.

Och- jo bunkrarna igenkändes när jag såg dina bilder - :D

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 januari 2015, 18:05

Tack för ett underbart sätt att återge din historia, ser mycket fram emot fortsättningen här och även kommande berättelser.

Man skulle kunna säga som Blackadder:
"I'm as excited as a masochist who's just been arrested by the Spanish Inquisition"
:D

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 januari 2015, 11:49

Att borda ett fartyg till sjöss – att köra upp till en lotslejdare medan fartyget är ‘’under gång’’
är nåt som få landkrabbor upplevt.
........

Tack Amund men dra inte på nån tagelskjorta än - :D

Det gäller att med rätt (full) fart – bryta fartygets fartvåg – sugas fast vid skeppssidan vid lejdaren – (sakta fart) så att lotsen kan debarkera/embarkera – och sedan bryta loss ur suget – igen med fullfart.
I lugnt väder är det en barnlek. Men i sjögång när fartyget ‘’läar’’ dvs lägger sig tvärs i sjön
för att ge lotsbåten lugnast möjliga vatten vid lejdaren – är det riskfyllt moment för lotsen…
lotsbåten ‘’hivar upp och ned’’ – och han måste välja ett ögonblick ‘’uppe’’ när han hoppar på
lejdaren så att han inte krossas mellan båt och fartyg…samtidigt när lotsen väl är på lejdaren – måste lotsbåten kvickt bort så att – om han tappar greppet, faller han i sjön och inte på
ett hårt ståldäck….Dessutom i sjöhävning rullar fartyget och lejdaren slänger ut från sidan
så det gäller att hålla hårt fast i den….
ett vaadligt laangt kliv.jpg
(en så djävla fin lotslejdare som i bilden - har jag aldrig sett..... :( )

‘’Att borda’’ med lotsbåten – var en konst och alla vi lotsgrabbar såg och lärde hur ‘det gjordes’ många dussintals gånger. Och drömde…..om dagen vi själva skulle få pröva…..

Det gjordes genom att erbjuda sig att styra tills före bordningsmomentet – ‘’’för att
lätta båtmannens arbetsböda…’’ :P
Det var ju skitsnack och det visste båtmannen och lotsen mycket väl – hur ‘’körkåta’’ vi
var…Tills nån dag ögonblicket kom – och lotsen sa ungefär….’’tja det är ju fint väder –
visa oss nu att du vet hur man bordar….!’’

Whoa! Tuppkammen svällde, man skötte både ratt och gasreglage – ett Stort Ögonblick
i varje lotssons tidiga liv........
full fart - till lejdaren....jpg
full fart - till lejdaren....jpg (97.68 KiB) Visad 1828 gånger
På det sättet uppövades våra färdigheter – tills jag senare, själv skulle bli ‘’båtman’’ i
Lotsverkets tjänst.

Flera år senare, som styrare på Sjökarteverkets Mätbåt No. 40 – skulle vi borda en liten
‘’tvättbytesskuta’’ i Kungliga Flottan – skutan gled fram med 2 knop på glaslugnt vatten i nån vik i Stockholms skärgård. FC, en löjtnant, ställde sig bredvid mig och började ge nervösa styr- och fartorder…….Jag kunde inte bärga mig:

‘’Löjtnant, jag är lotsson, har varit båtman i Lotsverket, jag har bordat hundratals fartyg under gång till sjöss i alla sorters väder – låt mig nu bara sköta det här, skall nog allt gå bra….’’

Förlåt korpralen – det kunde jag ju inte veta!

[I detta sammanhang kan jag inte låta bli uttrycka beundran – för de avskydda somaliska
piraterna….som gör detta i rum sjö, med små öppna båtar när fartyget kör full fart. Med väldiga bogvågor –
djaerva och duktiga baatmaen.jpg

och utan artigheten med en lejdare över sidan….tar sig ombord från sina båtar med hjälp av änterhakar och linor……..
Vad man än tycker om deras hantering – är dom mycket modiga, skickliga och viga båtmän……!]

(forts)

Varjag

Aspie
Medlem

Inlägg av Aspie » 10 januari 2015, 13:11

Min far jobbade på Rödkallen sommaren 1948 med muddring av farleden.
I hans fotoalbum finns några tidningsurklipp, från den tiden.
Rodkallen01.jpeg
K.A. Lindgren, han var min fader han.
Jag tror inte att han är ihågkommen i dag på ön efter att ha varit där en sommar för nära 70 år sen.
Men övriga personer kanske Varjag känner igen?
Rodkallen02.jpeg
Det är sammanlagt fem tidningsartiklar från Norrländska Social-demokraten.
Mer kommer ...
/OLLE

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 januari 2015, 21:20

Ett litet tips om det börjar trilla in andra fyrar än Rödkallen i denna tråd så finns även denna tråd om just fyrar.

viewtopic.php?f=39&t=20734

Jag får erkänna att jag inte riktigt visste så mycket om Rödkallen, men det kan ju beror på att denna fyr ligger så långt ifrån mina hemtrakter. Alla fyrar uppfördes i samma syfte en gång i tiden och den gamla fyren på Rödkallen släcktes när Södra Rödkallen blev färdigt 1972.

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 januari 2015, 21:42

Fantastiskt klippmaterial Aspie! Tusen tack - och ser fram emot mera som du har - flås-flås.....

Och klart - kände jag Erik Jacobsson, extralots och Bernhard Lovén, lots 1948. Han tillhörde ''högadeln'' på ön!
Hans son Sture var en av mina ''bästisar''' vid den tiden. (Tyvärr fick B. ett tragiskt slut...)
Hans ''sälbössa'' - en gammal Remington som hängde på väggen, var ett utmärkt samtalsämne -

Och du kom med en bild på ''Stånkan'' - Lotsbåten Rödkallen I, som jag kört många gånger..... :D
Hon ligger kättingförtöjd i ''Gamla Kasunhamnen'', användes inte mycket sommartid - och kättingarna användes då det vid storm
gick lätt sjögång inne i kasun.

Bogserbåten BLENDA, hade jag glömt - men mudderverket med skopan minns jag väl, det var första gången jag sett ett sånt.
Muddermassan tippades ut, väster om Knösgrundet - och fiskar-Björklund klagade högt - he skräm ju bort laxen....

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Varjagen under Hakkorsflaggan

Inlägg av varjag » 11 januari 2015, 20:15

Ett av de privilegier vi lotssöner åtnjöt, var att vi fick följa med lotsarna på fartygen
till och från Rödkallen, ett smidigt och kostnadsfritt sätt att ta sig till ‘’stan’’ och tillbaka
till ‘’Kallen’’ igen. Det var något som fruar och flickebarn saknade – men centrerades runt
de uppenbara riskerna att ‘’ha fruntimmer klängande i lotslejdare……’’

Med oss pojkar var det annat, vi måste – så tidigt som möjligt – lära oss konsten.
‘’Och vad som krokigt ska bli, ska böjas i tid’’..... min debut – skedde 1943.
Faderskapet hade noga instruerat i förväg….

Du tar stadigt grepp i lejdarens sidor, sen bara klättrar du – steg för steg och
TITTA BARA UPPÅT – titta INTE ned!
Jag är tätt bakom ryggen på dig, om du slinter – är du bara i min famn, du faller inte….
Å glöm inte – TITTA INTE NED!!!

Det var den tyska ångaren s/s ADOLF BINDER om 8800 ton och tillhörig August
Bolten Reederei i Hamburg.
Från den lilla lotsbåten när jag tittade uppåt, huvaligen – hon var hög som ett hus…… :roll:
ss ADOLF BINDER.jpg

Men, det vara bara bita ihop tänderna – hålla båtens maststag i en hand – gripa lejdaren med den andra, ta steget – och,börja klättra……och titta uppåt – där ett par handfasta tyska matroser intresserat studerade parvelns lejdardebut.
När jag kom upp i kant med relingen – greps jag av starka armar, åkte en kort luftfärd –
och – jag stod på däcket……Puh!

Efter kort besök på bryggan och artig handskakning med bockning med kaptenen – och ett
trevande ‘’gooten tag’’ - som hade jag ipumpats… ville jag så klart gå på upptäcktsfärd.

Vilket beviljades utan krus – och blev min första av många många senare i barndomen.

ADOLF BINDER var ett strå vassare än alla andra…..Tyskland var ju i krig och här fanns
spännande saker att se. Luftvärnskanoner – visserligen med kapell över, men man kunde
ju ana vad som fanns under dom….å i aktern vajade ju den där ‘’hitlerflaggen’’ med hakkors..

(Långt efteråt begrep jag att vad jag sett hade varit 20mm FLAK 30-pjäser.)
20mm FLAK 30 enkellavettage.jpg
Tyska stålhjälmar låg i nischer bakom glas på flera ställen och styranordningen på bryggan var en nyhet jag bara sett då och där – det fanns ingen ratt, bara en konsoll med tre stora tryckknappar…..Knopfensteuerung - var ett tyskt patent som bara fanns på tyska fartyg.

Dom jobbade också med att ‘’ta in’’ livbåtarna på båtdäck – som till sjöss hängde utsvängda under dävertarna surrade till brok-bom mellan dom och klara för blixtsnabb sjösättning - Im Falle eines Falles…

När vi ankrade på Luleå’s redd – lades omedelbart fallrepet -
fallrep.jpg
fallrep.jpg (55.05 KiB) Visad 1720 gånger
ut…det var bara att ‘’gå nedför trappan’’ till den avhämtande lotsbåten - :thumbsup:

Om det var den unge varjag som orsakade den artiga gesten – vet jag inte. Men ville gärna tro det! - :)
Det är nämligen betydligt svårare att klättra NED för en lejdare, än upp……

Jag började f.f.g. i skolan i september det året…..

(ADOLF BINDER var ett splitternytt fartyg, levererat av Neptunvarvet i Rostock 1942 och insatt på malmtraden. Slutet av 1943 skickades hon till Kirkenes i Norge för underhållsskeppningar till Ishavsfronten. I november 1944 gick hon på en rysk mina i Sorøysund och skadades men lyckades hålla sig flytande. Bogserades till, först Tromsø, senare Trondheim där hon reparerades. 1946, gavs hon till Belgien som krigsskadestånd – och fick namnet LIEGE.
1955 köptes hon tillbaka till Tyskland och Hamburgrederiet Richard Schroder GmbH.
Moderniserades och döptes om till RENATA SCHRÖDER
Lite mera i denna länken…..http://www.seefunknetz.de/dhkv.htm)

forts...

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 januari 2015, 21:21

Aspie skrev:Mer kommer ...
/OLLE
Vi väntar med spänning, stort tack för det vi redan fått se.

MVH

Hans

Aspie
Medlem

Inlägg av Aspie » 12 januari 2015, 20:06

Helt fantastiskt att Varjag kommer ihåg mudderverket!
Då har han ju faktiskt nästan träffat min pappa - där på Rödkallen för 67 år sedan...

Varför min far var där, det tänker jag återkomma till!

Här kommer den spännande fortsättningen:
Rodkallen05.jpeg
Rodkallen03.jpeg
Rodkallen04.jpeg
Jag ser att det är fyra artiklar och inte fem (räknar signaturen Wick). Två till alltså.
Lite svårt att se vad som hör ihop när det sitter inklistrat i ett album.

/OLLE

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 januari 2015, 00:57

Tack igen Aspie - för underbart material! Som öppnar nya minnesfönster hos mig hela tiden......
Rodkallen05.jpeg
Rodkallen05.jpeg (123.15 KiB) Visad 1622 gånger
Gillade speciellt den handskrivna notaten på denna - ''Plankvandringen'' - just den långa spång jag kallade ''storgatan'' i en f.g. post :lol:

Fyrvaktare Brännström i bilden, var en liten skinntorr karl med olivfärgad hy, stentorsstämma och en son som hette Gerhard.
Gerhard var ägare till en enmanskajak, ett flytetyg som dåförtiden ansågs vara ett dyrbart men säkert sätt att begå självmord genom
drunkningsdöden...... :) Men var otroligt skicklig paddla den - även i grov dyning.
Fru Forsman, var Fyrmästare Adolf Forsman's maka. (De bägge husen i bilden är fyrmästare- respektive fyrvaktarebostäderna. Den
mindre byggnaden - är generatorhyddan med dieselmotor)

Fyfyfy..rmästare'n var en korpulent och jovial herre med svår stamning och spännande historier.
Han hade varit maskinist i Flottan - och med om att ta hem den italienska ubåten HMS VALEN från La Spezia i Italien 1909.
hms Valen 1909.jpg
hms Valen 1909.jpg (43.37 KiB) Visad 1622 gånger
Båten hade tre stycken FIAT bensinmotorer - och krönikan berättar om en mycket svår och besvärlig hemresa ''som väckte
internationell uppmärksamhet''.

''....spräckta cylindertoppar, varmgång i lager, läckande bensintankar, bensinångor och avgaser......''

Att vara på ubbb-åt - det var ett hehehe-lvete! Berättade Forsman - :)

Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 13 januari 2015, 01:31

Medryckande läsning! Min far var född i Luleå. Han hade en äldre broder, Gustav, som en tid hade någon befattning vid Rödkallen. Far arbetade som tonåring vid Brandfors järnaffär i Luleå, men gick sedan till Flottan och blev 3:e maskinist.

Men, Varjag, visst hette ubåten HMS HVALEN, fastän nystavningen anbefallts 1907.

Detta med stamning. Vi hade en kapten, reservaren som hade blivit stammare. Han var förbannad på sitt kompani, som var segt till uppställning 1500.
- Mi-mina he-herrar! Jag är be-besviken. När jag säger femtonfemton, så gäller femtonfemton och inte femtonfemton!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 januari 2015, 02:36

Stellan Bojerud skrev:Medryckande läsning! Min far var född i Luleå. Han hade en äldre broder, Gustav, som en tid hade någon befattning vid Rödkallen. Far arbetade som tonåring vid Brandfors järnaffär i Luleå, men gick sedan till Flottan och blev 3:e maskinist.

Men, Varjag, visst hette ubåten HMS HVALEN, fastän nystavningen anbefallts 1907.

Detta med stamning. Vi hade en kapten, reservaren som hade blivit stammare. Han var förbannad på sitt kompani, som var segt till uppställning 1500.
- Mi-mina he-herrar! Jag är be-besviken. När jag säger femtonfemton, så gäller femtonfemton och inte femtonfemton!
:lol: Tack Stellan......''vettigt folk'' lät sig födas i Luleå! - hette det. Själv kröp jag fram i Piteå :(
& minns mycket väl Brandfors Järn - farsan var stamkund......mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Bränsleransonering - med följder

Inlägg av varjag » 14 januari 2015, 02:02

Under kriget och även till 1947 rådde stor brist på motorbränsle och tilldelningen till
bl.a. Lotsverket var hårt beskuren. Överlotsen, Martin Sandström – fick stränga order
uppifrån att till varje pris , spara på bränslet och vidarebefordrade dessa ‘’ned i leden’’
s.a.s.
Rödkallens Lotsbåt No.2 – en 8 meters stålbåt med ruff, mast och en 16 hästars
4-cylindrig Penta ‘’sidventilare’’ kunde under alla vattenstånd ta sig in till Motorbryggan
i den inre hamnen och användes i stort sett hela tiden på sommarhalvåret.
Inte minst för att Motorbryggan låg ‘’mitt i byn’’ – en bekväm 50-75 meters promenad
från stugorna. Den nyare kasunhamnen däremot – var 350-400 meter avlägsen från de flesta. Bara med det lilla problemet – att körtiden från inre hamnen till möte med fartygen – var 12-15 minuter längre……..
Så – i bränslebesparande syfte beordrades båten baserad i kasunhamnen och lotsarna
fick vackert bekväma sig med den längre promenaden…..

Sen kom nåt snille på att fartygen på utresa, lotsades ‘’som vanligt’’ – där det alltid gjorts –
till en punkt ungefär tre distansminuter väster om lotshamnen där lotsen togs av.
Men – borde det inte vara möjligt – att köra närmare ‘’Kallen’’ – för att minska lotsbåtens
bränsleförbrukning? Speciellt med mindre fartyg med mindre djupgående.

Jodå, under en kort period uppstod en tävlan mellan lotsarna – om vem som kunde
‘’gå närmast’’! :lol: Och nära gick dom – kärringarna slog ihopa händerna – Med Herregud
vad nära dom går…..är det in’t farligt??

Mästerlotsen Gustav G. vann tävlingen!

En vacker sommarafton – hördes tydligt på ön – ett besynnerligt rumlande ljud från havet….
aaskmuller ur havets djup.jpg

......‘’Jaha, Gustav vann – för där fick han grundkänning!’’ – utbrast någon intresserad åskådare…... :roll:

Hur lotsen redde ut det hela med kaptenen och om denne ‘’skrev på Lotssedeln’’ utan
Anmärkning – vet jag inte.

Med det blev ett prompt slut på dom där övningarna!

1946 (eller -47?), minns inte – blev en dansk ångare på resa till Kemi för att inta trälast
minsprängd sydost om Rödkallen. Det var en -
drivmina....jpg
drivmina....jpg (30.23 KiB) Visad 1565 gånger
-varav det fanns många under de första efterkrigsåren.

Ångarens namn var ngt i stil med LILLEAA/LILJEAA (?>?) och en nödsignal fick dom iväg
innan hon sjönk. Detta hände oktober/november….det var mörkt och kallt minns jag.

Min far med ett par andra handlingskraftiga lotsar på Rödkallen när budet nådde dem –
räknade snabbt ut att de – var närmast till den troligaste positionen som fartyget gått under
på. Och ringde brådskande överlotsen i Luleå – för att begära tillstånd omedelbart gå ut med
den större lotsbåten – att söka efter överlevande.........

Svaret blev ett absolut NEJ!

‘’…det går åt alldeles för mycket bränsle……’’ 8O

Dagen efter, och efter mycken palaver – skickades bogserbåten -
VICTORIA.jpg
VICTORIA.jpg (33.19 KiB) Visad 1565 gånger
tillhörig Neptunbolaget - ut från Luleå istället, för att söka.

VICTORIA hittade en flotte från dansken. En levande man fanns på flotten – kaptenen.
Alla andra, hade frusit ihjäl…..de sista vad jag minns bara ett par timmar innan VICTORIA hittade dom - :(

Min far levde högan rövare efter detta, ‘’vi hade kunnat vara på positionen minst åtta timmar
före VICTORIA……och flera på flotten hade överlevt !!!!’’

Sånt hände i bränslebristens tidevarv.

Varjag

Skriv svar