Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 15 november 2014, 18:26

Vad läste jag just nu?
Asbjörn Jaköin Nordfronten - Hitlers ödesdigra krig i Norge

Mer intressant än jag trodde och fyllde ytterligare några pusselbitar om kriget i norr och vad som hände när Sovjet befriade Nord-Norge för 70 år sedan och om Lapplandskriget.
Tur att Hitler envisades med att ha en så stor truppstyrka i Norge. 350 000 man hade nog kunnat förlänga kriget om de förflyttats söder ut.

På sidan 224 nämner han en annan bok, David Howarths Nio liv. Den hittade jag i en sopkontainer en gång ( mina bästa bokfynd har nog gjorts där) den var en oerhört spännande escape and evasion berättelse. Rekomenderas om ni kan få tag i den.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 2 december 2014, 18:22

Läste precis Alex Kershaws bok Den längsta vintern.

Ardenner offensiven och 99 divisionen och en pluton som kämpar emot och dess vidare öden i fångenskap.
Det första jag tänker på när jag läser om slaget vid http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Lanzerath_Ridge
Är att Tyskarna faktiskt bara rusar rakt upp och ner mot skyttevärnen och låter sig mejas ner och den indignation som en del uppvisar här och andra ställen när detta illusterats i Hollywood filmer från denna tidsperiod.
Det var som sagt inte samma armé 44-45 som 39-40.

Sedan är det intressant att läsa om vedermödorna som krigsfånge, åtminstone jag har trott att västallierade fångar hade det ganska bra.

Pattons Hammelburg räd för att rädda sin svärson var också något nytt. (Nästa Holywood film?)

Texten känns lite slarvig(?) och påminner om 70-talets anglosaxiska krigskildringar och del termer känns inte klockrena och jag undrar om det sista är översättningen?

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 6 december 2014, 16:53

Läser tio år gamla exemplar av tidningen World War Magazine. De är helt olästa. Hittade dem när jag rensade lite i garderoben. (Typiskt mig att köpa tidningar och böcker och inte läsa dem men jag har lovat min fru att det ska bli slut med det nu :oops: .)

En artikel handlar om 2 Ukrainska Schuma battaljoner som under sommaren 44 bestämde sig för att gå över till FFI. Motivet var dels dålig behandling av tyskarna och dels ville de ju slåss mot Sovjet och inte de väst allierade.

Efter att ha slagits mot Tyskarna och drivit ut dem ur Frankrike så riskerade de att utlämnas till Stalin. Då bestämde Frankrike att inlämma dem i Franska främlingslegionen. Första gången detta hänt i legionens historia.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 december 2014, 15:58

Ja ja jag känner mig något letargisk denna mörka vinter, så jag läste klart på en vecka följande bok:
Ostpreussens undergång 1944-1945.
- En kamp utan nåd.
Kurt Dieckert Och Horst Grossman

En SMB bok som jag lånat av min svåger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 23 december 2014, 15:40

Jag har just läst ut:

Bild
http://www.adlibris.com/se/bok/skymning ... 9172241947

Jag uppskattade den.

Sjävlklart har jag synpunkter men jag vill inte förstöra läsningen då det finns en del överraskningar i boken.

MVH

Hans

Konigsberg
Medlem

Inlägg av Konigsberg » 23 december 2014, 22:19

Brenden, Thomassen: SS Schijäger Battalion Norge- Norska skidjägare på östfronten 1941-44.

Intressant läsning med många ögonvittnesskildringar från folk som var med. Norrmännen var insatta i norra Karelen och främst involverade i patrull och spaningsverksamhet. Likväl ytterst hårda förhållanden. Klart läsvärt om ett frontavsnitt som inte är särskilt omtalat.

Från detta har jag hoppat till nordisk mytologi och precis påbörjat ¨Asa-Tors hammare- Gudar och jättar i tro och tradition¨ av Ebbe Schön.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 december 2014, 13:41

Julmatchen på västfronten av Pehr Thermaenius

+Bra skildring av livet på västrfronten och krigets första månader.

- Lider av upprepningar och sista kapitlet "tänk om" kändes onödigt för mig men passar säkert den pacifisktiskt lagda.

Fortsätter i samma tema med Weintraubs bok Stilla natt.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 december 2014, 19:23

Owen Gingerich, Boken som ingen läste (Norstedts 2005)

Arthur Koestler påstod tydligen att Copernicus De Revolutionibus var en bok som ingen läste. Vetenskapshistorikern och astronomen Gingerich trodde på det tills han började hitta välkommenterade exemplar. Han bestämde sig för att leta reda på alla bevarade exemplar av första och andra upplagan och gå igenom kommentarerna, och därmed bevisa att boken sannerligen lästes och diskuterades i insatta kretsar. Knappologi på högsta nivå, djupt fascinerande även för den som inte hänger med i precis varenda sväng. :-)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 januari 2015, 21:56

Stilla Natt -När vapnen tystnade av Stanley Weintraub

Uppfattar denna som väldigt rörig och ostrukturerad, tror hans misstag är att han ska beskriva hela västfronten men det hoppar hit och dit även i kapitlen. (Det är så rörigt att jag kommer och tänka på en nidbild av en gammal människa som ska berätta nåt typ Abe Simpson i "The Simpsons". :) ) Även populärkulurella referenser (ex BlackAdder goes forth) finns med inbakat vilket kanske skulle haft ett kapitel för sig tex.
Denna bok har också ett "tänk om" kapitel på slutet där han spekulerar i vad som hänt om man tagit vara på detta fredsfönster. Skum läste den delen.

Läs inte denna utan läs den förra boken av Pehr Thermaenius istället.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 januari 2015, 19:06

Laurences Rees - Auschwitz the nazis and the final solution.

Mycket bra, sträck läste den som en skräck thriller.

Sonderling

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 januari 2015, 19:20

Kreml av Catherine Merridale.
En beskrivning av hur kreml som plats har ändrats, byggts till och förstört.

Intressant även om detbllir lite långrandigt ibland.

/martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 januari 2015, 17:19

"Industrijärnvägar i Dalarna" av Mats Freding(tyvärr avled han innan boken kom i tryckning).

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 februari 2015, 15:52

Fredrik Taylors bok Dresden.
Mycket bättre än jag trodde, mycket "mythbusting" och "åfan" upplevelser.
Rekomenderas.

Sonderling

Varulv
Medlem

Inlägg av Varulv » 22 februari 2015, 23:57

Aeroplani S.I.A.I. 1915-1935.

Det er meget få engelskspråklige bøker om italienskbygde fly, langt mindre disse med italiensk adresse. Boken på 128 sider er meget velinformert selv om den er tospråklig og svært vanskelig å finne på markedet nå for tiden. De to fly som utgjør toppen i innholdet; S.55 på s. 46 til 56 og S.79 på s. 116 til 126, er meget interessant. S.79 fra 2.vk er Italias meste kjente militærfly i historien som det beste tomotors torpedobombeflyet, mens S.55 er intet mindre enn en "flygende katamaran" bokstavelig talt. S.55 er ikke så godt kjent som S.79, men var flyet som gjorde SIAI eller Savoia-Marchetti kjent over hele verden.

Perfekt for mitt biblioteket som tar for seg det som er litt utenom det vanlige.

PeterE
Stödjande medlem 2020

Inlägg av PeterE » 28 februari 2015, 23:07

"The Wrong Stuff: The Adventures and Misadventures of an 8th Air Force Aviator" av Truman Smith. Författaren berättar om sin tid som pilot på en B17 och de 35 missioner han flög över Europa sommaren 1944. Spännande läsning.

Skriv svar