Ok.millgard skrev:Rickard, jag menade faktiskt inte att insinuera på det sättet. Dock inser jag att det kan tolkas så och ber om ursäkt för det.
Det var mest om det var detta som du syftade på kring undervattensförmågor. Primärt har ju massmedia hänvisat i stor utsträckning till deras "expertutlåtanden" under senaste tiden - vilket bör vara en viss väckarklocka i största allmänhet till uppgifter som presenteras som "fakta" i media.millgard skrev:Jag har inte tagit del av Braun och Triton NN osv och kan därför inte bemöta det.
millgard skrev:Men vad gäller historiken så har jag en bakgrundskunskap jag dessvärre inte kan redovisa närmare, dock kan jag med säkerhet säga att det finns bättre bevis på undervattensaktivitet under perioden 1975-1998 som inte redovisats i utredningarna.
Jag tror som sagt också att det stämmer att det funnits mer belägg, många olika uppgifter talar för att det funnits mer material än vad som redovisats.
Min poäng är primärt att det är just de militärer som absolut hävdar att det enbart handlat om sovjetiska miniubåtar och aldrig västliga sådana - är de som hävdar att ubåtsutredningen verkligen fått tillgång till allt.
Om det du säger är korrekt så innebär det exempelvis att chefen för Carl Bildts Rysslandsförhandlingar, och tillika f.d. chef för marinens ubåtsanalysgrupp, är en lögnare.
Jo, det kan det naturligtvis, men vad jag menar är att vi behöver sätta saker i sin historiska kontext, och ej enbart studera det från en 10000-metershöjd där olika uppfattningar kan verka mera rimliga än de är i sitt sammanhang.millgard skrev:Varför man väljer att inte peka ut främmande makt kan ha många orsaker.
Här vill jag till exempel framföra följande:
1982 upptäcks främmande miniubåtar i Hårsfjärden.
1983 går den första ubåtsutredningen ut med att det varit sovjetiska miniubåtar vid incidenten året innan. (Någon dag efter rapporten publiceras "upptäcks", kanske för tydlighetens skull, främmande ubåtar i Sundsvalls hamn, efter att civila åskådare sett periskop och ubåtstorn vid något tiotals olika tillfällen inom kort tid.)
1991 går Sovjet under.
1992 inleder statsminister Carl Bildt under stor uppståndelse samtal/förhandlingar med det nya Ryssland om att lösa den tidigare så infekterade ubåtsfrågan. Senare framkommer också att statsministern skrivit privata hotfulla brev till Rysslands president och krävt att denne skall stoppa alla de ryska miniubåtarna.
Samtidigt pågår alltså förhandlingar mellan den svenska gruppen ledd av Emil Svensson och dess ryska motsvarighet. Vid ett tillfälle godtar ryska gruppen uppfattningen att den svenska bandinspelningen är en ubåt om ytan var fri vid inspelningen. (Detta intygar genant nog den svenska gruppen trots att det alltid varit känt internt att man inte vetat hur det låg till med det. Inspelningen var alltså på taxibåten Amalia).
I samband med detta anländer dock statsminister Carl Bildt till Moskva och håller offentlig presskonferens i viss triumf gällande att samtalen nu tagit ett avgörande steg framåt.
1994 framkommer det att det är simmande minkar som spelats in under de senaste åren. I sina memoarer skriver Ingvar Carlsson hur oppositionen redan här öppet kräver att en statlig utredning skall tillsättas för att se vad som överhuvudtaget försigått, men att Carl Bildt nekar till det och inte önskar någon utredning.
I sin bok 1999 är Ingvar Carlsson för övrigt kritisk till Försvaret och deras ständiga ubåtslarm, men aldrig några bevis framförda till regeringen överhuvudtaget. Ett antal år senare publicerar Bengt Gustafsson sin första bok där han motsäger sig vissa detaljer i Ingvar Carlssons berättelse, specifikt uppgiften att ÖB ville ha ett offentligt utpekande av Sovjet 1987, vilket Bengt Gustafsson menar att han inte heller ville ha då inga bevis för detta fanns.
(I övrigt har Bengt Gustafsson inga invändningar mot Ingvar Carlssons bok, och han i modern tid på direkt fråga från mig bestämt förnekat att han någonsin fått instruktioner från regeringen om att "släppa ut" några främmande ubåtar eller att dölja några bevis kring undervattensverksamheten.)
1995 tillsätts en statlig utredning, sammansatt av utomstående personer med tung vetenskaplig bakgrund. Slutsatsen de drar av det material de får tillgång till är att ingen nationalitet går att härleda. De har också möjlighet att titta på de grunder som 1983-utredningen fick från Försvarsstaben och kan konstatera att det inte höll överhuvudtaget.
Här har jag också i modern tid specifikt frågat 1995-utredningens medlemmar om de fick någon som helst utryckliga eller outtalade instruktioner om att komma fram till något särskilt resultat och de har alla bestämt (och i mitt sinne dessutom något förvånat) dementerat detta.
millgard skrev:Om man betraktar Ukraina idag så nekar Ryssland till all inblandning trots att det finns massor av dokumentation. Varför tror du att ingen säger det självklara idag?
Fast det intressanta är enligt mig inte vad Ryssland eventuellt säger, varken nu eller då. Om det finns t ex videoinspelningar på ryska pansarförband inne i Ukraina är detta mer än nog "bevis" på rysk aggression i grannländer.
På samma sätt är det ju inte så att vi har frågat Sovjet/Ryssland om de hade stora mängder miniubåtar som kränkte oss under 80-talet, utan det är svenska Försvaret som själva säger att man tyvärr inte hittade ett enda bevis för detta under alla år.
JohnT:
JohnT skrev:Hej Richard
Jag stuvar om lite i ordningen, som vanligt blir det mycket som hanteras i samma post när vi diskuterar
Hej John, det är inga problem.
JohnT skrev:Rent generellt tror jag du skulle vinna på att kolla med forskarna som gräver i Svenskt västsamarbete efter vk2, dom kan förhoppningsvis ge lite indikationer om hur regering och militär jobbade ihop. Det finns ju engelska begrepp "Plausabe deniability" och den lite mer humoristiska formuleringen " Need NOT to Know".
Jo, det är möjligt, men här handlar det ju om att en sida (Försvarsmakten) försöker under många år övertyga regeringen om att sovjetiska elitförband utför ytterst aggressiva och i princip öppna anfallsförberedelser mot Sverige. När sedan regeringen begär internt att få veta vilka grunder man har för detta visar det sig inte finnas några tydliga bevis alls. Detta är ju fakta. Därför förstår jag inte helt hur någon "need to know" alternativt "need not to know" kan passa in i detta sammanhang?
JohnT skrev:Den fråga du kunde ha ställt till kommissionsmedlemmarna var vilka krav som ställdes för att något skulle ses som nationalitetsbevis. Det är den riktiga grundbulten enligt mitt förmenande.
Jo, det skulle kunnat vara intressant. Dock, mitt intryck är att det inte handlat om något överdrivet teknikfokus där man varit fullständigt rigid kring t ex några mått på sonarbilder eller liknande. Noterbart är ju Emil Svenssons tankar om utredningen och att det mig veterligen inte finns någon publicerad text om att någon inblandad militär upplevt utredningen för "hård" eller liknande.
JohnT skrev:Vet vi att de inte fick se foton?
Ja, jag frågade dem alla. De fick inte se några fotografier.
JohnT skrev:ryktet säger alltså att det finns videos med västtyska ubåtar i svenska vatten som man inte pratar högt om. Som sagt det är rykten, jag har inte sett dom själv.
Jo, det är ju alltid dilemmat med rykten. Jag har tidigare pratat med en f.d. arméofficer som sett fotografier på västtysk miniubåt i svenskt vatten (i ytläge dessutom), men det är ju som sagt också endast muntlig hörsägen.
Rickard skrev:Dock, för att bedöma dess betydelse, är detta den enda tillfälle där svenska förband (flygvapnet, marinen eller armén) blivit utsatta för främmande makts störsändningar/telekrigföring?
Nu är det ju svårt att diskutera när det handlar om uppgifter som inte förekommer öppet någonstans. Du menar att en ubåt var fast i en fälla när ubåtsjaktstyrkan utsattes för sovjetiska störsändningar och fick därför avbryta hela jakten och att detta aldrig rapporterats någonstans efter det? Ja, svårt att säga just när ingenting av sammanhanget är känt.JohnT skrev:Det var uppenbarligen första gången som en ubåtsjakt utsattes så att verksamheten måste avbrytas och det skedde när man hade fått "fast" en ubåt i en fälla som man trodde ubåten inte skulle kunna komma ur.
JohnT skrev:Någonstans har jag sett en kommentar om att det presenterades ett indicie att sovjetiskt fartyg i närheten av svenska territorialvatten skickade meddelande till en ubåt.
Vilket i utredningen avfärdades utifrån synen att man inte kunde vara säker att båten kommunicerade med en kränkande enhet.
Jag missade att göra en anteckning om var det stod och jag får en svag aning om att det kan vara relaterat till denna incident.
Det blir ju ingen nytta av att slå ut ubåtsjaktsstyrkans kommunikationer om inte den jagade ubåten vet att han fått "fri lejd"
Återigen blir det ju svårt att resonera/spekulera kring något när vi inte har några fakta alls.
Dock, bara som just spekulation, om nu en miniubåt är instängd i en "fälla", innebär en radiostörd miljö nödvändigtvis att man inte kan bedriva vidare ubåtsjakt? Jag vet alltså inte utan undrar.
JohnT skrev:Ljudnivån på sovjetiska reaktorer tillverkade på åttiotalet och senare har jag inte hört som speciellt bullriga och ett av problemen med att jaga ubåt i skärgård är ju dels allt bakgrundsbuller och dels ljudutbredningen som minskar möjligheten att använda passiv hydrofon inomskärs.
Vad har du för källa till att sovjetiska atomreaktorer ombord på ubåtar inte var speciellt bullriga?
Jag menar dock att en grundförutsättning för att kunna utföra innästling på grunt vatten och uppträda extremt djupt in i främmande makts inre vatten, marinbaser, hamnar, fjordar, kring kustartilleriinstallationer, minlinjer o.s.v. med risk för upptäckt och bekämpning - är att man kan uppträda diskret och ha möjlighet att gömma sig. Jag menar att en ubåt driven av en kärnreaktor som ej kan stängas av inte är enkelt kompatibel med detta.
JohnT skrev:Men en atomubåt som då kan dra iväg i trettio knop, så var den i princip osårbar så länge svenskarna inte sköt torped.
Om det nu är så att denna var väldigt snabb, har vi några indikationer på att en jättesnabb okänd farkost försvann iväg från svensk ubåtsjakt? Om inte, får man tills vidare, anser jag, antaga att detta inte är särskilt realistiskt.
Thule:
Thule2 skrev:Västkällor kallar 1851 för X Ray. Men den minsta X- Ray ca 43 m är en annan version som opererat från Olenyea.
Olenya, på Kolahalvön? Vad har detta med diskussionen om miniubåtar i svenska vatten under 80-talet att göra?
Du skrev att dessa atomdrivna farkoster var "miniubåtar", kan du förklara belägg för det?Thule2 skrev:Efterföljaren Paltus 1083:1 är något längre, ca 55 meter. Och Losharik 70 m.
Ok, du menar att en ubåt har setts vid Barents hav år 2006? Vad har du för källa till det och vad är relevansen?Thule2 skrev:En mini Losharik fotograferades i Maj 2006 i Severodvinsk.
Vad har du för källor till det och vad är relevansen till diskussionen?Thule2 skrev:1986 så färdigställdes även Projekt 23 AS 1851 Nelma i Leningrad.
Den första AS 23 sjösattes 1983
Inte helt lätt att läsa på ryska, kan du påvisa vilka år det gäller för de typerna du menar?Thule2 skrev:Här är åren från Rysk källa då typerna sjösattes. Det kan ha varit på provturer i Östersjön .
Och alltså, eftersom du lägger in informationen om att Sovjet/Ryssland byggde "flera miniubåtar" under 80- och 90-talet och nämner tre typer, då menar du att dessa ändå på något sätt bör vara relevanta i diskussionen?
Tänker du att dessa tre atomubåtar på 50 meter och uppåt kan ha varit inblandade i några kränkningar?
Du nekar alltså igen till att motivera dina foruminlägg? Och har alltså inga kommentarer på de frågor som ställdes om källor till dina påståenden i ditt inlägg nu i morse?Thule2 skrev:Har i övrigt inga fler kommentarer
Thule2 skrev:Och för att du inte har vetskap om rapport Rickard vad avser Oxelösund, så är det inte liktydigt med att andra inte kan ha det
Nej, alldeles säkert inte, men frågan gällde ju till dig vad du menar med informationen? Det måste ju finnas ett syfte med att lägga till det i diskussionen?
Att ett ryskt fartyg låg i hamn 1991 samtidigt som det fanns TIR-lastbilar en mil bort och sedan åkte dem. Ja? Det kan ju vara något mystiskt med det, men då får du ju berätta vad du tror.
Allvarligt talat, att under flera års tid bara ständigt tillföra nya inlägg, ofta med kontroversiella påståenden, ibland bara märkliga, lösryckta eller förvirrade utsagor, utan motivation och sedan regelmässigt neka till att förklara, försvara eller visa på källor - är tyvärr mycket snarlikt nätforumfenomenet "trollning".