Centurionmystik
Re: Centurionmystik
Finland har dessvärre aldrig haft några Centurionvagnar. Man försökte köpa men fick nöja sig med Charioteer istället, låt vara att den hade samma kanon som den svenska strv 81.
Vid mobilisering kommer pansarbrigaden att sätta upp två mekstridsgrupper med Leo 2 A4 vilka kommer att börja ersättas av Leo 2 A6 fr o m 2015.
Några mängder av T-72 och T-54/55 i malpåse finns inte.
Vid mobilisering kommer pansarbrigaden att sätta upp två mekstridsgrupper med Leo 2 A4 vilka kommer att börja ersättas av Leo 2 A6 fr o m 2015.
Några mängder av T-72 och T-54/55 i malpåse finns inte.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Med tanke på (i) hur dyr personal i dagens krigsmakt är, (ii) att vi avvecklat betydligt modernare stridsvagnar och (iii) att rollen för omoderna stridsvagnar i strid mot fientliga specialförband är otydlig skulle jag nog svara ett ganska bestämt nej på frågan.Dalmas skrev:Var det ett misstag att skrota centurion? Skulle vi ha gjort som finnarna, ställt in dem i ett förråd för att de kanske kommer behövas i framtiden? Jag menar idag måste ju en centurion vara bättre än ingen stridsvagn alls. Tänk om man kunnat ställa upp Hemvärnspansarbataljoner, jag mear hotet man ser är ju inte precis att det kommer 2000 T72 farande utan gråzonskrig, med relativt svaga styrkor på motståndarsidan.
Centurionerna var, som tidigare nämnts i tråden, mekaniskt slut vid pensioneringen. Samma gällde för ikv 91 som hade drabbats av sprickbildning i chassit, förutom utslitna drivlinor. Däremot hade man kanske kunnat tänka sig att ersätta lite gamla värnkanoner, men i samma veva blev ju territorialförsvaret ute och därmed var det slut på den saken.
Hejsan är 12 år sent till denna tråd men får jag fråga vart du fick denna information ifrån? Jag har själv hittat en bild på vad jag skulle gissa är en 101a med ERA pansar och några personer som jag vet hittade info om en 102a i Gotland som hade ERA Pansar också vid en 1992 parad. Jag vill helst hitta mer info gällande Centurion på grund av en liten projektThord Wedman skrev: ↑22 september 2014, 00:55Om du menar att riktsystemet från Ikv 91 (Hunter/Killer) hamande i Strv 104 så stämmer det inte.MekB10 skrev:Ikv91 tilldelning var 1 komp per inf brigad och tanken var nog primärt PV.
Vagnen var först i världen vad jag förstår med ett äkta hunter-killer sikte/system det var detta system som sedan hamnade i Remo med uppdaterad drivlina och då blev Centurion riktigt vass uppdaterad copy cat av Israels modell.
Strv 104 hade inte något bättre riktsystem än strv 101R och 102R och den hade absolut ingen hunter/killer-kapacitet.
Fick förövrigt höra i helgen att inga 102R fick modulerna för ERA monterat på tornet uten endast på chassiet, till skillnad från 101R och 104 som fick moduler både på chassiet och tornet.
/Thord
(vet att jag kommit sent in i diskussionen men bättre sent än aldrig)![]()
Här är länken för 102an som har ERA Pansar
https://x.com/Kalla_Kriget/status/1866081538741502358
Välkommen Swede_251.
Jag var infanterist och inte pansarofficer men:
1. Strv 101, 102, 104 och den aldrig antagna 105 var i min mening olika stridsvagnar
2. Sydafrika har väl fortfarande kvar sin Olifant
3. Jag förstår inte riktigt frågan
4. Fråga far din mer om motorer på Sk 60, Österrikes var vassare än de svenska och man försökte prångla ännu tuffare till Schweiz. Men detta har jag inte hört tålas om
MVH
Hans
1. Strv 101, 102, 104 och den aldrig antagna 105 var i min mening olika stridsvagnar
4. Fråga far din mer om motorer på Sk 60, Österrikes var vassare än de svenska och man försökte prångla ännu tuffare till Schweiz. Men detta har jag inte hört tålas om
MVH
Hans
Och även om den är gammal passar din fråga inte in i förhistorik. Kom väl 44-45.
Tar bort den där.
MVH
Hans
Tar bort den där.
Swede_251 skrev: ↑28 mars 2026, 15:02Hejsan är ny i Skalman forum men jag har några frågor gällande om Centurion inom Svenska Försvarsmakten
Det första är vad för sorts specifikt Eldledningsystem Centurionvagnarna hade vid 80 talet efter Remo och hur den funkade
Från vad jag har hört mest var att den var rätt så likt den Finska T-55M vilket gjordes också av Bofors tillsammans då med Yugoslavien om jag minns rätt.
The Chieftain nämnde att Strv 104an iallafall hade saker mycket likt dem Väst-Tyska Leopardvagnarna (Nämndes dock ingen specifik variant eller om det var 1an eller 2an av Leoparden men om jag skulle gissa så troligen 1a5 eller tidiga Leopard 2 som 2a0 och 2a1)
https://www.youtube.com/watch?v=vTS6poXQhCY&t=1352s
Runt 9:00 så pratar han gällande lite om eldledningsystemet och lite om vad skytten hade
Andra fråga
Centurionstridsvagnar med ERA. Jag har hittat bild på vad jag skulle tro är en 101a som har ERA monterat på Tornet och chassit, En video från en 1992 Militärparad i Gotland som har en 102a med ERA Monterat på Chassit
https://x.com/Kalla_Kriget/status/1866081538741502358
Runt 17 sekunder in så kan man se en 102a monterat med ERA i Chassit bara
Är det någon som kanske skulle veta vad som hände med dessa vagnar och om det var vanligt att ens göra dessa modifikationer?
Jag vet att vissa 104or sägs att inte ha haft ERA monterat men jag är inte säker på orsaken precis men att detta var en sak
Vad det en sorts Krigsmodifikation som tänkts att göras om ett krig hände? Det låter inte som något som skulle vara helt uteslutet eftersom Sk60 planerades att ha deras motorer utbyt med en starkare motor vid krigstid enligt min pappa som tjänstgjorde som flygmekaniker i Sk60 89-90 i F16 uppsala
MVH
Hans
Det lyckas jag inte med så vi får vänta på Markus.
MVH
Hans
MVH
Hans
Frågan gällande Centurion var om Eldledningsystemet, ERA montering i äldre vagnar som 101 och 102an och varför dem hade det.Hans skrev: ↑28 mars 2026, 15:40Välkommen Swede_251.
MVH
Hans
Gällande Sk60 så sägs det att Tekniker berättade till honom om dem starkare motorerna och att dem låg i Förråd någonstans i närheten men inget mer som han kan komma ihåg. Enligt honom så tror han att det var motorer av Rolls royce men jag skulle gissa att han kanske missupfattar dem med William rolls fj44. Dock så måste jag nämna att enligt Försvarsmakten så nämns det att dessa motorer började användas 1993 dock så är det lite konstigt eftersom han gjorde värnplikten 1989-90. Det enda ursäkt jag skulle komma på är att det fanns saker i försvaret som användes tidigare än det sägs ha börjat användas, M/90 till exempel sägs att ha kommit 1989 men den användes så tidigt som 1987 och 88, Rbs 56 bill sägs ha kommit in i 1988 men produktion av missilerna började redan 1985.
det låter rätt så konstigt nu när jag tänker tillbaka men jag tror inte att han ljuger. Han pratade mycket om hur han kröp in i motorerna, I Vintern när alla andra var ute skitkallt och snöade medans han satt bekvämt inne i en Hangar och fixade, Hur varenda skruv behövde Najas, hur ofta han brukade Armera och ladda Kanonkapseln och ibland Raketer av båda Pansar och Sprängtyper.
Det enda motorerna han mekade med var dem Franska Turbomeca som var ifrån Snecma. enligt honom så skulle dem starkare motorerna bara Tas ut och sättas in vid Krig. Hans gissning till orsaken var att man inte ville slita ut dem starkare motorerna troligen men det kan ha varit också kostnad eller att dessa starkare motorer kanske också hade högre haveririsk. Jag är inte helt säkert
Min teori är att alltingen man hade redan i flera olika Flygbaser dessa motorer och av något sätt håll dem i Hemlighet? Jag vet inte varför man skulle göra det dock eftersom det är inte precis ett Vapensystem och det är för det mesta ett rätt så oviktig Flygplan om man jämför den med Viggen, Draken och till och med Lansen. Jag vet att dem tänktes användas som Flygunderstöd för Armen vilket i sitt sätt är väldigt viktigt men inte lika viktig som att slå ut Sovjetiska flottan med Robotar för att hindra en landstigning eller hålla Svenska luftrummet från sovjetiska jaktplan och allt annat
Jag är fortfarande precis inte säker vad jag mer jag kan lägga till just nu men jag återkommer när jag kan hitta mer info
Iallafall det är en väldigt intressant historia
Jag antar att din far gjorde lumpen som flygmekaniker?
Den enda rimliga förklaringen är att han då hörde talas om det kommande motorbytet på Sk 60 och fick för sig att det var något som skulle göras i händelse av krig. Alternativt att något befäl drog en rövarhistoria.
Den enda rimliga förklaringen är att han då hörde talas om det kommande motorbytet på Sk 60 och fick för sig att det var något som skulle göras i händelse av krig. Alternativt att något befäl drog en rövarhistoria.
Yes han gjorde lumpen som flygmekaniker. Han hade också rätt så tur eftersom personen som skulle egentligen få utbildningen för Sk60 mekaniker ville istället hålla på med Helikoptrar istället enligt honomBjernevik skrev: ↑30 mars 2026, 22:11Jag antar att din far gjorde lumpen som flygmekaniker?
Det kan vara sant vad du säger eftersom det finns bara för lite information just nu. Det enda jag kan nämna är att han teoriserar att dessa starkare motorer sattes in ändå senare någon gång efter han hade slutat vilket troligen var William rolls fj44 motorerna tillsammans med att tidslinjen är där
Iallafall med informationen just nu så får jag gissa att det var en rövarhistoria tills någon ny sorts info kommer upp men för att se till så ska jag skicka en e-mail till F15 Söderhamn Flygmuseet för att se om dem kanske har hört denna historia av någon sorts
Det roliga var att han var inte krigsplacerad i F16 utan av någon orsak som jag är inte säker fick han krigsplaceringen uppe i Boden som Vaktssoldat vilket är väldigt långt ifrån Västmanland
Han lär ha fått sin första krigsplacering i en klargöringstropp för sk 60. Däremot utbildades det mycket vpl inom FV på den tiden för att upprätthålla en hög förmåga även i grundberedskap, så tiden som en krigsplacering gällde var jämfört med armén tämligen kort inom vissa delar. Därefter blev den värnpliktige tillgänglig för i princip vad som helst den hade tillräcklig utbildning för. Vaktsoldat torde ha varit en befattning som de flesta kunde krigsplaceras på.
Men att en värnpliktig under GU skulle ha fått insikt i något "hemliga motorer som ska användas i krigstid" är helt enkelt inte rimligt. Lika orimligt är det att det skulle ha funnits "hemliga motorer som ska användas i krigstid", flygsystem fungerar helt enkelt inte så. Möjligen att det fanns inställningar som inte fick användas i fredstid men som var ok i krig eftersom livslängden på flygplanen då hade varit tämligen kort...
Den enda rimliga förklaringen är den att han hörde talas om ett tänkt framtida motorbyte och minns fel, alternativt att ett befäl skarvade lite.