Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Och det stämde. Det är major Walter Gordon Wilson, enligt böckerna ett geni då det gällde växellådor. Enligt författaren A J Smithers används några av hans uppfinningar ännu i pansarfordon.
Men den andre?
Men den andre?
-
Ola Häggström
- Medlem
Den tredje, finklädde måste vara J Walter Christie.
Major Walter Gordon Wilson är helt korrekt
Senare känd för växellådan som bär hans namn, Wilson pre-selector gearbox. Använd i allt från racerbilar på 1930-talet, bussar, lyxbilar (bl a i de Daimlers som hovstallet använde en gång i tiden om jag är rätt informerad) och stridsvagnar (LT vz. 38/Panzer 38(t), osäker om den användes i svenska M/41) samt diverse engelska pansarbilar.
Man nummer två är William Tritton som tillsammans med Wilson anses vara stridsvagnens uppfinnare, dvs två personer som får ses som bland de viktigaste pionjärerna inom pansarhistorien. Båda jobbade åt "Landships Committee" som Churchill inrättat.
Man nummer 3, tänkt som ledtråd, är mycket riktigt Kronprinz Wilhelm av Preussen, vars öknamn i brittiska tabloidpressen fick ge namn åt "Little Willie" dvs den första prototypen. Nästa prototyp kallades under en tid följdaktligen för "Big Willie" efter Kaisern själv.

Lasse har frågan.
Senare känd för växellådan som bär hans namn, Wilson pre-selector gearbox. Använd i allt från racerbilar på 1930-talet, bussar, lyxbilar (bl a i de Daimlers som hovstallet använde en gång i tiden om jag är rätt informerad) och stridsvagnar (LT vz. 38/Panzer 38(t), osäker om den användes i svenska M/41) samt diverse engelska pansarbilar.
Man nummer två är William Tritton som tillsammans med Wilson anses vara stridsvagnens uppfinnare, dvs två personer som får ses som bland de viktigaste pionjärerna inom pansarhistorien. Båda jobbade åt "Landships Committee" som Churchill inrättat.
Man nummer 3, tänkt som ledtråd, är mycket riktigt Kronprinz Wilhelm av Preussen, vars öknamn i brittiska tabloidpressen fick ge namn åt "Little Willie" dvs den första prototypen. Nästa prototyp kallades under en tid följdaktligen för "Big Willie" efter Kaisern själv.

Lasse har frågan.
Det var en klurig fråga och mycket mer spännande än att bara identifiera fordonet
Jag tror att benämningarna Little Willie och Big Willie kom från serien "The Adventures of Big and Little Willie".
Kronprinsen blev ofta karikerad som en inkompetent sprätt men bl a vid Verdun 1916 visade han sig vara inte så obegåvad.
Jag funderar på nästa.
Jag tror att benämningarna Little Willie och Big Willie kom från serien "The Adventures of Big and Little Willie".
Kronprinsen blev ofta karikerad som en inkompetent sprätt men bl a vid Verdun 1916 visade han sig vara inte så obegåvad.
Jag funderar på nästa.
- Bilagor
-
- Big and little Willie.jpg (81.9 KiB) Visad 536 gånger
Tackar.
Vad har namnen Fray Bentos, Cape Colony, Cyprus och Culloden gemensamt?
Vad har namnen Fray Bentos, Cape Colony, Cyprus och Culloden gemensamt?
"The Adventures of Big and Little Willie" kände jag inte till, tack.
MVH
Hans
MVH
Hans
Namnet Fray Bentos blev mest beryktat 
Denna???Lasse Odrup skrev:Namnet Fray Bentos blev mest beryktat
http://www.telegraph.co.uk/history/worl ... daele.html
Varjag
Helt rätt och då får man väl också tillägga, tack vare Hans förträffliga lista, att de övriga också var Mk IV-vagnar vars besättningar höljde sig med ära.varjag skrev:Denna???Lasse Odrup skrev:Namnet Fray Bentos blev mest beryktat
http://www.telegraph.co.uk/history/worl ... daele.html
Varjag
Stridsvagnarnas del i slaget om Passchendaele eller som det egentligen heter, Third Ypres, startade vid midnatt den 30 juli. Dagarna innan hade stridsvagnarna samlats i s k tankodromer för påfyllning, ordergivning m m men en walesisk skurk vid namn sergeant Phillips hade samtidigt deserterat till tyskarna och uppgett i detalj var 1.brigadens stridsvagnar fanns. Följden blev en välriktad artillerield både dag och natt mot tankodromen innan avstampet.
De båda andra brigaderna slapp uppenbarligen den typen av negativ uppmärksamhet.
Tredje Ypres blev ingen succé för stridsvagnarnas del, främst beroende på terrängen och opålitligheten hos vagnarna men de fortsatte sina strider ända in i oktober.
Inom parentes undrar jag hur man fick tillåtelse att döpa sin vagn till Fray Bentos. Det vore ungefär som om en svensk stridsvagn på väg ut i strid skulle kalla sig något så föga heroiskt som "Bullens pilsnerkorv".
Varjag döper nästa.
Tillägg: Ulsterdivisionen hade inget direkt att göra med stridsvagnarna utan var bara en ledtråd till Passchendaele.
Tack Lasse
Vid befrielsen av en europeisk huvudstad 1944, förekom flera ''döpta'' stridsvagnar - jag känner till fem såna namn.
Ett - var Don Quixote......
Dom tillhörde ett stridsvagnskompani, sammansatt av utländska ''legionärer'' och kompaniet hade ett speciellt namn inom
den nationalarmé det opererade med.
Vilket namn?
Kompaniet tillhörde en känd division - vilken?
Bonus för dom fyra individuella stridsvagnsnamne jag utelämnat........
Varjag
Okay....Varjag döper nästa.
Vid befrielsen av en europeisk huvudstad 1944, förekom flera ''döpta'' stridsvagnar - jag känner till fem såna namn.
Ett - var Don Quixote......
Dom tillhörde ett stridsvagnskompani, sammansatt av utländska ''legionärer'' och kompaniet hade ett speciellt namn inom
den nationalarmé det opererade med.
Vilket namn?
Kompaniet tillhörde en känd division - vilken?
Bonus för dom fyra individuella stridsvagnsnamne jag utelämnat........
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det handlar nog om 9.komp 3.bat Regiment du Marche du Tchad (RMT) som var först att gå in i Paris 1944. Kompaniet bestod av fd spanska republikaner. Bataljonschef var Commandant (major) Karl Joseph Putz, fd överste i spanska republikanska armén. Kompanichef för "La Neuve" var Capitaine (kapten) Raymond Dromme.
Stridsvagnarna hette Ascaso, Durruti, Casas Viejas och Teruel.
RMT var del av 2e DB under general Leclerc.
Foto: Karl Joseph Putz
RMT var del av 2e DB under general Leclerc.
Foto: Karl Joseph Putz
Stellan kan sina truppenheter ....det kunde inte blir rättare.Det handlar nog om 9.komp 3.bat Regiment du Marche du Tchad (RMT) som var först att gå in i Paris 1944. Kompaniet bestod av fd spanska republikaner. Bataljonschef var Commandant (major) Joseph Putz, fd överste i spanska republikanska armén. Kompanichef för "La Neuve" var Capitaine (kapten) Raymond Dromme.
I befrielsen av Paris den 23.e augusti 1944 - rullade franska stridsvagnar (Shermans) - bemannade av spanska
republikaner - in i Paris till kyrkklockornas jubelringande.......
Dom hade kämpat hela den långa vägen från Chad i Afrika - till den franska huvudstaden som en del av General Leclerc's
armé.
Hur dom kom dit? Jo - när den spanska republiken kollapsade 1939, flydde tusentals till Franska Nordafrika - och var
beredda fortsätta kampen mot fascismen - ''klockan hade redan ringt för dom....'' Till Stellans bonusstjärna för stridsvagnsnamn - kan jag lägga Madrid, Ebro, Guernica
Du rullar vidare!, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Denne bestialiske man skall leda oss till en stridsvagnskonstruktör.