Nja, jag tänkte mer på en rent konstruktionsmässig koppling, men det är riktigt att Steenwinckel d y ärvde lösningen av sin far, som ju var byggmästare på Varbergs fästning.varjag skrev:Aha.....http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_van_S ... he_YoungerTrots rundheten intimt förknippad med stenvinklar
- är kanske kopplingen?
Varjag
Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Christian IV, ideudvikler:
Rundetårns sneglegang fører op.
I en bastion i Varbergs Fæstning fører sneglegangen ned, ca. 1620.
Bygmester var Hans van Steenwinckel den yngre.
Rundetårns sneglegang fører op.
I en bastion i Varbergs Fæstning fører sneglegangen ned, ca. 1620.
Bygmester var Hans van Steenwinckel den yngre.
Nu har vi ringat in svaret så gott det går, tror jag.
I Bastionen grå munken på Varbergs fästning finns en spiralgång, kallad Kockenburg, för att med häst transportera kanoner från Vallarna och ned till kassematter i bastionen. Den användes bara några år (fästningen stod färdig 1618 och kassemattsystemet ansågs omodernt redan en bit in på 1620-talet), och är mig veterligt den enda dylika i norden.
När Hans van Steenwinckel d y stod inför problemet att konstruera Rundetårn, där tunga astronomiska instrument skulle kunna transporteras till toppen av ett torn, återanvände han helt enkelt sin fars konstruktion från Kockenburg.
Där har vi kopplingen mellan Rundetårn och militär teknikhistoria, som jag var ute efter.
Varjag får frågan, efter hans insatser återstod ju endast lite wikipedialäsning för komplett svar.
I Bastionen grå munken på Varbergs fästning finns en spiralgång, kallad Kockenburg, för att med häst transportera kanoner från Vallarna och ned till kassematter i bastionen. Den användes bara några år (fästningen stod färdig 1618 och kassemattsystemet ansågs omodernt redan en bit in på 1620-talet), och är mig veterligt den enda dylika i norden.
När Hans van Steenwinckel d y stod inför problemet att konstruera Rundetårn, där tunga astronomiska instrument skulle kunna transporteras till toppen av ett torn, återanvände han helt enkelt sin fars konstruktion från Kockenburg.
Där har vi kopplingen mellan Rundetårn och militär teknikhistoria, som jag var ute efter.
Varjag får frågan, efter hans insatser återstod ju endast lite wikipedialäsning för komplett svar.
Tack Drängfan - ja maa sige - det var et langt skudt....
Lite lättare kanske - Vilket öknamn hade den här ''bössan'' - och varför?
Varjag
Lite lättare kanske - Vilket öknamn hade den här ''bössan'' - och varför?
Varjag
.........
- Bilagor
-
- Hahaha....png (44.8 KiB) Visad 411 gånger
är väl en japanare?
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Ja - det är riktigt, egentligen baserad på en fransk Hotchkiss från 1914......japsen tillverkade omkirng 45000 av dom.gostap skrev:är väl en japanare?
Men vad var öknamnet?, Varjag
Woodpecker?????????

Just det sa Bull!MD650 skrev:Woodpecker?????????
Den japanska tunga kulsprutan Typ 92 (=1932) - en svarvarorgie av kylflänsar och en modest eldhastighet av
400-450 skott i minuten ''hackade'' ett ljud som liknande en hackspetts......
Därav amerikanernas öknamn för den - Woodpecker! Långt efter 2:a VK - i Korea och Vietnam nickade gamla veteraner - när dom hörde ''hackspettar'' hamra......
Du - hamrar vidare, Varjag
Oj, hade ingen riktigt bra på gång.
Men jag kör den här....
Pentylstubien brinner ju snabbt
men det går att minska brinnhastigheten på den.
Hur?

Men jag kör den här....
Pentylstubien brinner ju snabbt
Hur?
Ingen aning! Aptera ngra meter krutstubin - före pentylen tar vid s.a.s. ?????? 
Nope.varjag skrev:Ingen aning! Aptera ngra meter krutstubin - före pentylen tar vid s.a.s. ??????
Har aldrig använt det själv men sett hur det fungerar i praktiken.
Det jag tänkte på var pentylstubinfördröjare som man klämde fast på pentylstubinen för att få en viss fördröjning.
Effektfullt när man skulle simulera akaneld/multipelbomber från t.ex. flyg.
Frågan fri.

Effektfullt när man skulle simulera akaneld/multipelbomber från t.ex. flyg.
Frågan fri.
En glader -
....vad kånkar han med?, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det var ingen ringa vikt. 3 st kpist MP 40, 2 st ksp MG 42 (en med öppet mekanismlock) och egna geväret Garand M 1 (1942).