Quiz: Pansarhistoria
-
hasse lindquist
- Medlem
Re: Quiz: pansarhistoria
Stellan Bojerud anropas!
Apropå Din quizfråga nyss om de båda Falarna Burman - vad Fale Burman senior beträffar såg jag uppgiften att han hade den militära graden rustmästare, då sonen föddes. Fanns verkligen rustmästargraden vid kavalleriet i slutet av 1800- och början av 1900-talet? Graden har ju haft lite olika innebörd under årens lopp och ibland saknats helt. Ibland har rustmästarna räknats till underbefälen, ibland till underofficerarna.
Kan Du eller någon annan sakkunnig ge besked?
Apropå Din quizfråga nyss om de båda Falarna Burman - vad Fale Burman senior beträffar såg jag uppgiften att han hade den militära graden rustmästare, då sonen föddes. Fanns verkligen rustmästargraden vid kavalleriet i slutet av 1800- och början av 1900-talet? Graden har ju haft lite olika innebörd under årens lopp och ibland saknats helt. Ibland har rustmästarna räknats till underbefälen, ibland till underofficerarna.
Kan Du eller någon annan sakkunnig ge besked?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det är en felskrift. Skall vara ryttmästare. Benämningen rustmästare togs bort 1837 men återinfördes 1957.
Och försvann 1972.Stellan Bojerud skrev:Det är en felskrift. Skall vara ryttmästare. Benämningen rustmästare togs bort 1837 men återinfördes 1957.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
En liten kommentar till detta, det hävdas i flera källor att Strv m/37 tillverkades på licens i Sverige, men det är helt fel. Vagnen levererades OCH tillverkades av tjeckiska CKD som valde att förlägga produktionen till Oskarshamn och med svenska underleverantörer. Lite på samma sätt som när vi köpte Strv 122 och de sattes ihop hos Hägglunds.Stellan Bojerud skrev:Fale jr ordnade så att Fale sr, som var verksam vid Jugner-verken i Oskarshamn, förmedlade kontraktet på att licenstillverka stridsvagn m/37. I kostnaden ingick kommission till ryttmästare Burman.
Du upphandlar nästa stridsvagn.
Efterföljaren Strv m/41, den tillverkades däremot på licens och sannolikt har man tolkat det som att även m/37 var licenstillverkad eftersom den sattes ihop i Sverige - men som sagt helt fel.
Man skickade en styrka på ca 20 man från fabriken i Prag som tillsammans med svensk personal satte ihop vagnarna. Vissa delar levererades med järnväg från Prag, medan huvuddelen av delarna kom från svenska leverantörer. Volvo, Avesta mfl. Jag har grävt en hel del i detta och även pratat med änkan till chefskonstruktören Joss som valde att stanna i Sverige då orosmolnen växte 1938. Han lyckades även få med sig sin fru som fortfarande är i livet.
Stefan
Hyvens, Stefan, här fick jag lära mig något nytt 
Stellan är inte på hugget så vi ställer en fråga istället:
År 1928 bestämde den svenska krigsmakten att inget stridsfordon fick väga mer än 12 ton. Varför?
År 1928 bestämde den svenska krigsmakten att inget stridsfordon fick väga mer än 12 ton. Varför?
Broarnas bärkfraft?, VarjagLasse Odrup skrev:Stellan är inte på hugget så vi ställer en fråga istället:
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Stellan är på hugget och ägnar sig åt att fylla 70 år idag. Då får t o m Skalman vänta.Lasse Odrup skrev:Stellan är inte på hugget så vi ställer en fråga istället:
Då får man gratulera!Stellan Bojerud skrev:Stellan är på hugget och ägnar sig åt att fylla 70 år idag. Då får t o m Skalman vänta.Lasse Odrup skrev:Stellan är inte på hugget så vi ställer en fråga istället:
även fast det sinkar quizzandet!
/John
Väkommen till 70-talen Stellan !
(och dess underbara lärdomar.....om varjagen varit amerikansk indian - hade han tveklöst kallats ''Rinnade Vattnet''.....
)
Varjag
(och dess underbara lärdomar.....om varjagen varit amerikansk indian - hade han tveklöst kallats ''Rinnade Vattnet''.....
Varjag
Stellan är förlåten. F ö fyller min hustru år samma dag och vi tar en extra tårtbit.
Visst är det tanken om att svenska broar inte skulle klara mer än 12 tons totalvikt som ligger till grund för regeln om 12 tons stridsfordon. Emellertid ändrade man senare broarnas bärighet till 22 ton, antagligen beroende på att broarna fick högre bärighet med åren eller att man anpassade broarna till nya stridsfordonskonstruktioner
Varjagen tar nästa viktiga fråga.
Visst är det tanken om att svenska broar inte skulle klara mer än 12 tons totalvikt som ligger till grund för regeln om 12 tons stridsfordon. Emellertid ändrade man senare broarnas bärighet till 22 ton, antagligen beroende på att broarna fick högre bärighet med åren eller att man anpassade broarna till nya stridsfordonskonstruktioner
Varjagen tar nästa viktiga fråga.
Tack Lasse
Jag presenterar ett -
som var - vad???
Varjag
Jag presenterar ett -
som var - vad???
Varjag
Kanske en skjutrigg, för att träna rygtornskyttar på Halifax plan?
Ingen dålig gissning men då hade det nog inte behövts pansarplåt - om än så tunn - på ekipagetDer Löwe skrev:Kanske en skjutrigg, för att träna ryggtornskyttar på Halifax plan?
Varjag
Fordonets beteckning och ursprung - har mycket att skaffa med -
- som var ett ''rivjärn'' vid dess framställningt-.........
Varjag
Varjag