Kalle Anka
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
-
Karl Bruno
- Medlem
-
Karl Bruno
- Medlem
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Propagandafilmer
Jag har sett både "The fuehrers face" en film där de uppfostrar barn till nazister och en film där Kalle ska försöka överta en Japanskflygbas allt producerat under Disneys varumärke. Ganska underhållande. Fast jag vet inte om det skulle bli så populärt på julafton.
disney
disney håller på att "förneka" att de gjorde filmerna och kommer inte att släppa dom igen när de ger ut samlingsboxar och liknande...de kanske skäms för sitt förflutna....
Tror de sa ungefär så här i "comando duck" (rätt namn?)
Japan siktar på kalle, japanens kolega säger till honom, Nej Nej en japan skjuter alltid fienden i ryggen inte framifrån....(fritt översatt)
Kanske inte så politiskt korekt nu.....
Tror de sa ungefär så här i "comando duck" (rätt namn?)
Japan siktar på kalle, japanens kolega säger till honom, Nej Nej en japan skjuter alltid fienden i ryggen inte framifrån....(fritt översatt)
Kanske inte så politiskt korekt nu.....
- Wolfblitzer
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Dom här har jag:
Donald Duck - Commando Duck (1944)
Donald Duck - The Old Army Game (1943)
Donald Duck - Fall Out, Fall in (1943)
Donald Duck - Home Defense (1943)
Donald Duck - The Spirit of 1943
Donald Duck - Sky Trooper (1942)
Donald Duck - The Vanishing Private (1942)
Walt Disney Cartoon - Hitler`s Children - Education
Donald Duck - Der Fuehrers Face
Donald Duck - Commando Duck (1944)
Donald Duck - The Old Army Game (1943)
Donald Duck - Fall Out, Fall in (1943)
Donald Duck - Home Defense (1943)
Donald Duck - The Spirit of 1943
Donald Duck - Sky Trooper (1942)
Donald Duck - The Vanishing Private (1942)
Walt Disney Cartoon - Hitler`s Children - Education
Donald Duck - Der Fuehrers Face
en tanke, om Fürehrn är en tjej. heter det "die Führerien" då?
Viel Spass skrev: En viktig skillnad mellan svenskan och tyskan är att tyskan uttrycker bestämdhet med framförställda artiklar: Der framför maskulina substantiv(Der Führer), Das framför neutrala eller Die framför feminina substaniv.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Disney
Disney är så politiskt korekt, på gott och ont, enligt vad amrekanarna anser vara politiskt korekt.
De kalle anka filmerna som nu räknandes upp var/är amrekanska propaganda filmer och troligtvis inte särskilt lämpade för barn. Därför har Disney bestämt att filmerna aldrig mer ska ges ut, för att disney ska bara förknippas med gulliga familjefilmer.
En annan spelfilm är sången?vinden? från söder? (har inte själv sätt den) sóm handlar om slavar i sydstaterna den ska heller inte ges ut enlig disney eftersom de finns rasistiska inslag i den....för mig att den även vann en oscar, ska försöka hitta hemsidan där allt stod uppräknat.
De kalle anka filmerna som nu räknandes upp var/är amrekanska propaganda filmer och troligtvis inte särskilt lämpade för barn. Därför har Disney bestämt att filmerna aldrig mer ska ges ut, för att disney ska bara förknippas med gulliga familjefilmer.
En annan spelfilm är sången?vinden? från söder? (har inte själv sätt den) sóm handlar om slavar i sydstaterna den ska heller inte ges ut enlig disney eftersom de finns rasistiska inslag i den....för mig att den även vann en oscar, ska försöka hitta hemsidan där allt stod uppräknat.
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Songs of the south
Jag har själv inte sett filmen men jag vet en hel del om den. Det var den första filmen där man blandade tecknad film och riktiga skådespelare, fast inte samtidigt. Den vann nån/några Academy Awards för tekniken som användes och huvudrollsinnehavaren fick en Oscar. Den kostade visst 4,5 miljoner dollar att producera men tjänade bara in 1,8 miljoner dollar. Men Walt var sådan. Han prövade ständigt nya saker. Ibland fungerade det, ibland inte.