När en släkting flyttade för några år sedan mellan två orter i Sverige, hjälpte vi henne att städa på vinden. Då hittade vi ett gammalt fotoalbum. I albumet fanns inte mycket text, däremot stod årtal nedtecknade. Släktingen sa att hon inte visste hur korten hamnat där, eller vem som tagit bilderna (fanns både svartvita + några tidiga färgfoton). Vi kände inte heller igen personerna.
På fotografierna, de flesta var från tidiga efterkrigstiden, stod en grupp unga flickor i olika åldrar. Alla flickorna var likadant klädda: vita blusar och svarta kjolar (på vissa hade de förkläden till). Vissa av korten verkade vara mer högtidliga än andra (något såg ut att vara taget vid en julmåltid), vilket verkar tyda på att kläderna troligen inte bara var något med att de var uppklädda för fotografering. En del kort var bara på en eller några få personer.
Det såg väldigt bra och välvårdat ut måste jag säga. Händerna hölls oftast nedåt. Jag frågade vilka de var. Ingen visste, så nu undrar jag: Vad kan de ha varit? Har några teorier.
*Hushållspersonal? (det vill säga barnflickor, hembiträdesflickor, köksflickor, privata servitrisflickor, städflickor och allt vad det heter) – Min starkaste teori. Här har det nästan alltid traditionellt sett handlat om sådana flickor, undantaget någon enstaka betjäntpojke eller butlerpojke i skjorta, finbyxor och slips i Storbritannien.
*Kontorsflickor - Har jag också svårt att tro, i så fall, varför förkläden?)
*Servitrisflickor-restaurangflickor på någon restaurang-hotell. Men vissa verkade väldigt unga, dessutom i så fall: Varför bara flickor?
*Skoluniform på någon skola med skoluniform? (tror dock inte det, mycket ovanligt i Sverige, i så fall varför förkläden? Hushållsskola hade kanske vissa kort såg dessutom ut att ha tagits under tider på året det inte är skola)
Jag kan inte garantera att bilderna tagits i Sverige. Skall försöka ta reda på mer nästa gång jag får se bilderna, men lite ledtrådar skadar inte.
Finklädda flickor (vita blusar, svarta kjolar)
Re: Finklädda flickor (vita blusar, svarta kjolar)
Kanhända volontärer i någon frikyrklig grupp?
Re: Finklädda flickor (vita blusar, svarta kjolar)
Just vit blus och svart kjol var ju vanlig kvinnoklädsel i mängder av mer högtidliga sammanhang. Därför kan en sådan bild nästan vara vad som helst. Det som begränsar är att det är en grupp med unga flickor. Då kan man nog utesluta bilder från arbetsplatser eller föreningsliv, vilket var vanligt i gamla tider. Utan mer tänka sig sådant som se till sådant som skolfotografi, en grupp konfirmander eller något i den riktningen. Student- eller Realexamensfoto är uteslutet därför att då skulle de ha haft examensmössor på sig. Men unga flickor gick ju också andra utbildningar "in the good old days". Till exempel hushållsskolor men även folkhögskolor var vanligt, så på något sätt tycker jag att det "luktar" skolfoto utan att ha sett bilden.