Quiz: Andra världskriget
-
tommyjonason
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Ja med alla dessa ledtrådar var det inte svårt lista ut att det var kubanen general Alberto Bayo. Det misslyckade invasionsförsöket var Ibiza och Mallorca
Gott skrev:Alberto Bayo?
Femetta Gott!
Alberto Bayo, kubanen som misslyckades med Republikanernas invasion av Mallorca, blev möbelfabrikant i Mexico, rådgivare
till Mexikanska armén - och skapade ''de 150 teserna'' om guerillakrig.
Samt - var lärare för luminarer som Fidel Castro och Che Guevara, om HUR man för framgångsrikt guerillakrig.
http://news.google.com/newspapers?nid=2 ... 00,2215703
Han blev till slut Gott ut i busken för nästa krypskytte!
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Mannen ser ut att hålla en tämligen fredlig kulspetspenna i handen, vilket förmodligen är irrelevant eller ett villospår. Men det kanske ändå kan vara intressant att veta att den första kulpennan konstruerades av en ungrare, Laszlo Biró.
Inget villospår - det är Laszlo Biró. Frågan är din.
-
patrik blom
- Medlem
Ojdå!
Vill parentetiskt nämna att jag känner en del ungrare, och några av dem ser som sin uppgift att korrigera den övriga mänsklighetens okunnighet om vad ungrare presterat. Filmhistoriens kanske mest berömda film, Casablanca, regisserades t ex av en ungrare som hette Curtiz, medan en annan Hollywoodungrare hette Tony Curtis; alla världens datorer bygger till någon grundläggande del på något som i tidernas begynnelse åstadkoms av ungraren von Neumann, som jag tror var verksam i Manhattan-projektet, en ungrare upptäckte C-vitaminet, en annan ungrare insåg att läkare borde tvätta händerna mellan sina olika förrättningar för att inte sprida smitta från det en till det andra, och särskilt mellan obduktioner och förlossningar. Med mera. Och en ungrare konstruerade alltså den första kulspetspennan.
Återkommer!
Vill parentetiskt nämna att jag känner en del ungrare, och några av dem ser som sin uppgift att korrigera den övriga mänsklighetens okunnighet om vad ungrare presterat. Filmhistoriens kanske mest berömda film, Casablanca, regisserades t ex av en ungrare som hette Curtiz, medan en annan Hollywoodungrare hette Tony Curtis; alla världens datorer bygger till någon grundläggande del på något som i tidernas begynnelse åstadkoms av ungraren von Neumann, som jag tror var verksam i Manhattan-projektet, en ungrare upptäckte C-vitaminet, en annan ungrare insåg att läkare borde tvätta händerna mellan sina olika förrättningar för att inte sprida smitta från det en till det andra, och särskilt mellan obduktioner och förlossningar. Med mera. Och en ungrare konstruerade alltså den första kulspetspennan.
Återkommer!
Jag tror säkert det stämmer. Tjeckerna har ungefär samma grej. Svenskarna däremot VET ju att de är bäst
MVH
Hans
MVH
Hans
Helt OT - kulspetspennan - kallas just ''biro'' i mycket av den engelskspråkiga världen.Inget villospår - det är Laszlo Biró. Frågan är din.
Ball-point pen - är långt och tungt - och hörs sällan.
Fotnot: När kulspetspennan kom till Sverige - 1949-50 nån gang, fick den inte användas vid examensskrivningar i de högre skolorna....
Varför? Jo enligt ''expertisen'' skulle kulbläcket blekna bort inom några år. Medan examensskrivningarna skulle bevaras
''i evärderliga thider'' .
Min dagbok från denna fjärran epok - är fortfarande helt oblekt.......
minns Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Hans och Varjag; Intressant!
Här en fråga:
Vem höll "Talet till Världens ungdom" vid Berlinolympiaden 1936?
Här en fråga:
Vem höll "Talet till Världens ungdom" vid Berlinolympiaden 1936?
Theodor Lewald??????
Varjag
Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Sven Hedin?
-
patrik blom
- Medlem
Ja, Sven Hedin är rätt. Med sina spännande böcker om sina upptäcktsresor i det inre av Asien blev han en av Adolf Hitlers ungdomsidoler, varför denne tyckte att Hedin var rätt man att tala till världens ungdom. Och tydligen höll Olympiska kommittén med.
Tommy avlossar sin gun mot nästa mål!
Tommy avlossar sin gun mot nästa mål!
-
tommyjonason
- Medlem
Jag har nyss läst en bok om Sven Hedin och Hitler så det var rätt lätt.
Här är frågan.
a/Var är vi?
b/Vilket flygplan står nästan i trädgården?
c/Vem flög detta flygplan? Han kom att bli en berömd man framöver.
Här är frågan.
a/Var är vi?
b/Vilket flygplan står nästan i trädgården?
c/Vem flög detta flygplan? Han kom att bli en berömd man framöver.
Vi befinner oss vid Fornebu flygplats, Oslo den ödesdigra 9:e april 1940.
Det framtida nattjaktässet Helmut Lent (110 nedskjutningar) - har åkt av banan efter nödlandning med sin Me 110C.
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschm ... al_history
Varjag
Det framtida nattjaktässet Helmut Lent (110 nedskjutningar) - har åkt av banan efter nödlandning med sin Me 110C.
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschm ... al_history
Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Japp!
Han var en av nattjakts-Essen med ca 103 nedskjutna flygplan. Han strök med i oktober 1944 när ena motorn slocknade under en landning. Så det var nog svårt, även för ett Ess. Jag tror inte han var en nazistisk skitstövel, han hade två bröder som var religiösa med Gestapoproblem.
Den tappra Jagervingen med fem flygbara Gloster Gladiators gjorde en bra insats och sköt ner några Me110 och Ju52, dock inte Lents maskin; han kraschlandade pga bränslebrist. Tyskarna använde Me110 som jaktflyg över Fornebu pga avståndet.
(Har jag ställt denna fråga en gång tidigare? Tycker jag känner igen det här. Kanske i någon diskussion)
Varjag nästa fråga!
Han var en av nattjakts-Essen med ca 103 nedskjutna flygplan. Han strök med i oktober 1944 när ena motorn slocknade under en landning. Så det var nog svårt, även för ett Ess. Jag tror inte han var en nazistisk skitstövel, han hade två bröder som var religiösa med Gestapoproblem.
Den tappra Jagervingen med fem flygbara Gloster Gladiators gjorde en bra insats och sköt ner några Me110 och Ju52, dock inte Lents maskin; han kraschlandade pga bränslebrist. Tyskarna använde Me110 som jaktflyg över Fornebu pga avståndet.
(Har jag ställt denna fråga en gång tidigare? Tycker jag känner igen det här. Kanske i någon diskussion)
Varjag nästa fråga!