Quiz: Militär utrustning

Låst
OldCode
Medlem

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av OldCode » 1 april 2014, 00:54

Tänk er situationen....

OldCode, i denna historia OSS agent under andra världskriget, på uppdrag bakom fienden linjer för att infiltrera en anläggning...
Smyger mig fram, ser en ensam vakt på post. Drar fram min trogna .45 Colt 1911. I mörkret ler jag åt denna underliga konstruktion jag nu skall modifiera mitt vapen med - en slagstiftsförlängare! Efter detta är gjort så laddar jag min pilprojektil med en lös patron, och sen trär över pilen över slagstiftsförlängaren. Jag siktar noga mot vakten från kort avstånd, pistolen låter "pjuft" och pilen träffar mitt i målet.

Tyvärr hade vakten en kamrat som jag missat i mörkret, och inte hann jag dra ur slagstiftsförlängaren så jag kunde ladda med vanlig ammonution heller. Ack, ännu en stupad soldat från the land of the brave!

Kort sagt, Colt 1911, "bigot" shooting OSS special.

MVH

OldCode

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 1 april 2014, 11:39

Intressant, tack.

MVH

Hans

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 1 april 2014, 11:49

OldCode skrev:Tänk er situationen....

OldCode, i denna historia OSS agent under andra världskriget, på uppdrag bakom fienden linjer för att infiltrera en anläggning...
Smyger mig fram, ser en ensam vakt på post. Drar fram min trogna .45 Colt 1911. I mörkret ler jag åt denna underliga konstruktion jag nu skall modifiera mitt vapen med - en slagstiftsförlängare! Efter detta är gjort så laddar jag min pilprojektil med en lös patron, och sen trär över pilen över slagstiftsförlängaren. Jag siktar noga mot vakten från kort avstånd, pistolen låter "pjuft" och pilen träffar mitt i målet.

Tyvärr hade vakten en kamrat som jag missat i mörkret, och inte hann jag dra ur slagstiftsförlängaren så jag kunde ladda med vanlig ammonution heller. Ack, ännu en stupad soldat från the land of the brave!

Kort sagt, Colt 1911, "bigot" shooting OSS special.

MVH

OldCode
Klockren dramatisering :D

OldCode kör vidare!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 april 2014, 13:10

Tack för den biten TooSharp - den kände jag inte till. Man lär mycket på Skalman :D

Varjag

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 1 april 2014, 21:08

Hej.

I en bok jag läste för ett tag sen togs just dessa pilprojektiler upp, men konsensus var väl att "hela projektet hade ganska tvivelaktigt slutresultat" :P
Det fanns tom spränggranater, så jag antar att genren "pistol grenades" föddes där...

Ok, nästa fråga: Vad ser vi på bilden, och varför skulle denna fråga (Nästan!) kunna ställas i pansarquizzen istället?

MVH

OldCode
Bilagor
Den är rak.jpg

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 2 april 2014, 20:14

OldCode skrev:Hej.

I en bok jag läste för ett tag sen togs just dessa pilprojektiler upp, men konsensus var väl att "hela projektet hade ganska tvivelaktigt slutresultat" :P
Det fanns tom spränggranater, så jag antar att genren "pistol grenades" föddes där...

Ok, nästa fråga: Vad ser vi på bilden, och varför skulle denna fråga (Nästan!) kunna ställas i pansarquizzen istället?

MVH

OldCode
Ja jag är också tveksam till konceptet, men det är ju roligt med "James Bond" på riktigt...

Roligt val och underhållande ställd fråga!! :D

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 4 april 2014, 01:03

OldCode skrev:Hej.

MVH

OldCode
Gissning;

Att den ser ut att vara en pistol, men är egentligen en 10x13m stor pv-kanon, som bara råkar likna ett handeldvapen?

Nähä, inte de... :oops:

Dåså, för att inte bara spamma måste man väl gissa seriöst? Ser ut som att man kör in ett magasin framför avtryckaren, så kanske någon väldigt avskalad kulsprutepistol, för bruk i pansarvagn?

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 4 april 2014, 22:12

Haha, inte dumt gissat...

Det ÄR en k-pist, nämligen en polsk PM-63 "Rak". Kaliber 9 mm x 18 “Makarov”.

Kopplingen till "pansarquizzen" är delvis ett skämt - då denna k-pist är så långt ifrån gjord i pansarplåt man kunde komma.
Delvis därför att den var huvudbeväpningen för polska vagnsbesättningar långt in på -80talet.

Vapnet ifråga är så lustigt ritat, att designen hade företräde före funktionen - alltså - den skulle kunna bäras i pistolhölster, kunna användas i en-handsfattning, vara helautomatisk och ha ett främre grepp.

Detta gjorde att kindstödet drogs bakåt, och axelstödet sen vinklades ner. Dock fanns ingen låsning på axelstödet, utan det vek sig vid skjutning. Det främre greppet fälldes ner framåt - men hade inte heller nån låsning och gick att fällas även framåt, så vid automatskjutning när vapnet åkte bakåt - vek sig det framåt med olustigt resultat.

Det fanns en säkring på vapnet - men bara för säkrat och eld. Avtryckaren hade istället 2 tryckpunkter, varav det bakre gav automateld. Dock var trycket så dåligt att det i princip var omöjligt att avfyra enkelskott.

Dock sitter magasinet i pistolhandtaget - Det framför är det uppfällda främre greppet.

Vapnet testades aldrig i strid, och många polska soldater har menat att just det var nog tur för dem...

Frågan över till Gunship.
Bilagor
polskt pansar.jpg

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 5 april 2014, 13:25

Oj, jag väntade mig inte få rätt. Jag har ingen fråga på lur, lägger den därför fri!

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 5 april 2014, 19:20

gunship skrev: Jag har ingen fråga på lur, lägger den därför fri!
Då slänger jag in en snabb (och enkel hoppas jag) fråga, vad är det de tillverkar här?
Militärproduktion.jpg

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 april 2014, 22:56

Glasnäsor till B-17????

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 5 april 2014, 23:19

varjag skrev:Glasnäsor till B-17????

Varjag
Glasnäsor ja, men inte till B-17 om min bildtext stämmer. :?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 april 2014, 00:38

Douglas A-20, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 6 april 2014, 09:01

varjag skrev:Douglas A-20, Varjag
Absolut! Blev lite osäker där eftersom bildtexterna ibland ljuger. :)

Om jag förstått rätt så är det alltså från och med andra halvan av 1943 som A-20 får en glasnäsa, version A-20J.

http://www.joebaugher.com/usattack/a20_19.html

Varjag återupptar krigsmaterielproduktionen – Varsågod!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 april 2014, 11:33

Amund skrev:
varjag skrev:Douglas A-20, Varjag
Absolut! Blev lite osäker där eftersom bildtexterna ibland ljuger. :)

Om jag förstått rätt så är det alltså från och med andra halvan av 1943 som A-20 får en glasnäsa, version A-20J.

http://www.joebaugher.com/usattack/a20_19.html

Varjag återupptar krigsmaterielproduktionen – Varsågod!
Tack Amund, jag skjöt från höften med B-17 - men sen blev det minsann marigare. B/A-20 Boston/Havoc fanns i flera varianter
med olika nosutföranden och det var allt annat än lätt, med bilden som ledning - malla in vilken exakt typ det var - :)

Varjag

Låst