Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Då försöker jag med en fråga.
Redan 1799 använde så kallade ”uppstudsiga infödingar” ett vapen mot britterna som inspirerade en överste och uppfinnare till att vidareutveckla vapnet. Det användes senare under napoleonkrigen men fick inte sitt fulla genomslag förrän under andra världskriget.
Vilken typ av vapen talar jag om?
Redan 1799 använde så kallade ”uppstudsiga infödingar” ett vapen mot britterna som inspirerade en överste och uppfinnare till att vidareutveckla vapnet. Det användes senare under napoleonkrigen men fick inte sitt fulla genomslag förrän under andra världskriget.
Vilken typ av vapen talar jag om?
Raketer?
/CvD
/CvD
Alldeles riktigt CVD! Det var den brittiske översten William Congreve som stötte på primitiva raketer i striderna mot de indiska furstarna och det var dessa mysoreraketer som han vidareutvecklade under Napoleonkrigen. Även ombord på HMS Galgo installerades hans raketer, men det är oklart om de kom till användning. Fast det känns som om det var först med Stalinorglar och Nebelwerfer som det riktigt slog igenom inom stridskonsten.CvD skrev:Raketer?
/CvD
http://en.wikipedia.org/wiki/Congreve_rocket
CVD avlossar nästa salva!
Tackar. 
Har för mig att jag läst någonstans att Sverige satte upp ett raketförband efter napoleonkriget efter ha fått tag i raket som britterna beskjutit Köpenhamn med. Meer information om detta verkar dock vara svårt att hitta.
Nåja, vad ser vi här?
/CvD
Har för mig att jag läst någonstans att Sverige satte upp ett raketförband efter napoleonkriget efter ha fått tag i raket som britterna beskjutit Köpenhamn med. Meer information om detta verkar dock vara svårt att hitta.
Nåja, vad ser vi här?
/CvD
- Bilagor
-
- Kanonbild.jpg (24.35 KiB) Visad 349 gånger
Nej, det är mer direkt eld som gäller för den här pjäsen, inte indirekt eld. 
2a45 sprut, en 125mm pv-kanon utvecklad under slutet av 80-talet (!) för att ersätta tidigare 100mm pjäser i motorskyttedivisionens pv-bataljon.
Yep. Det är en pv-kanon använt av ryssarna. Använder samma kanon som T-72.
Kasson skjuter vidare.
/CvD
Kasson skjuter vidare.
/CvD
Det är en jättekaliber, och jätten i öst verkar inte ha glömt gamla eldrörs-pv:t.
Här kommer en "anakronism" av mindre kaliber. Vad är det vi tittar på?

EDIT: Bytte bild till något som funkade
Här kommer en "anakronism" av mindre kaliber. Vad är det vi tittar på?

EDIT: Bytte bild till något som funkade
Senast redigerad av 3 Kasson, redigerad totalt 18 gång.
Ser ingen bild, verkar ha blivit något fel.
/CvD
/CvD
Jag tycker det är lite trist här
MVH
Hans
MVH
Hans
Hans får plinka vidare, det är mycket riktigt ett gammalt Madsen kulsprutegevär, nu i handen på Rio-polisen.
Attans, jag tänkte bara ge en ledtråd. Rolig bild. Jaja, jag är på tjänsteresa och kanske har lite svårt att bevaka innan fredag.Kasson skrev:Hans får plinka vidare, det är mycket riktigt ett gammalt Madsen kulsprutegevär, nu i handen på Rio-polisen.
Vad?
MVH
Hans
- Bilagor
-
- x.jpg (48.67 KiB) Visad 384 gånger
Fanns i olika varianter.
MVH
Hans
MVH
Hans