Quiz: Militär utrustning
-
hasse lindquist
- Medlem
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Snälla admin, ta bort de oavsiktliga kopiorna av mitt inlägg.
mvh
Hasse Lindquist
mvh
Hasse Lindquist
hasse's skarpa öga lurar man sällan -
Fransk, men jag uppfattat det som en Schneiderpjäs. Ett 50-tal byggda, varav några få t.o.m. togs till Ryssland under 2:a VK
där man behövde belägringsartilleri - som Sf. Schneider 385(f) Ett komplett exemplar har överlevt vid USA's artillerimuseum i Aberdeen.... hasse skjuter vidare!, Varjag
Fransk, men jag uppfattat det som en Schneiderpjäs. Ett 50-tal byggda, varav några få t.o.m. togs till Ryssland under 2:a VK
där man behövde belägringsartilleri - som Sf. Schneider 385(f) Ett komplett exemplar har överlevt vid USA's artillerimuseum i Aberdeen.... hasse skjuter vidare!, Varjag
-
hasse lindquist
- Medlem
Under WWII tillverkades ett helsvenskt kulsprutegevär, vars allmänna användbarhet var sådan, att bössan omgående tilldelades det nystartade hemvärnet, således inte fältförbanden, trots att dessa led svår brist på automatvapen. Efter kriget försvann detta kg snabbt även från hemvärnet.
Vilken modellbeteckning har detta famösa kulsprutegevär?
Vilken modellbeteckning har detta famösa kulsprutegevär?
Kg m/40. ''Vandrande Järnsängen'' m.fl. osmickrande epitat.
Tillverkat av Svenska Automatvapen AB (Torsten Lindfors) - finns lång tråd om vapnet utsprung på forumet.....
Varjag
Tillverkat av Svenska Automatvapen AB (Torsten Lindfors) - finns lång tråd om vapnet utsprung på forumet.....
Varjag
-
hasse lindquist
- Medlem
Alltid träffsäkra Varjag håller avsevärt högre precision, än vad famösa kg m/40 någonsin uppnådde. Mitt i prick
Varsågod Varjag, frågan är Din!
Jadu hasse - kanske inte mer än rätt åt mig att Gamla Synder visar sitt fula ansikte - då jag skriver mitt 30 000-tusendehasse lindquist skrev:Alltid träffsäkra Varjag håller avsevärt högre precision, än vad famösa kg m/40 någonsin uppnådde. Mitt i prick![]()
inlägg på Skalman! -
För den som bara orkar - här den Sjuttonsidiga tråden om Kg m/40 i alla dess turer.....
viewtopic.php?f=26&t=30500&hilit=knorr+ ... MG+35%2F36
Här bild av en av föregångarna..... Fråga kommer, Varjag
OK nästa.....
- vapen.....
Vi vill veta vilka användare och deras namn för tingesten?
Varjag
Vi vill veta vilka användare och deras namn för tingesten?
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En dagg eller s k skepps-katt. Straffredskap ombord i fartyg. Vet ej var beslutsnivån låg. Sannolikt FC som beslutsfattare och väbeln som utförare av bestraffningen.
Med mitt kända marina intresse, är det förståeligt om Stellan gissade nåt i den vägen - men fel.Stellan Bojerud skrev:En dagg eller s k skepps-katt. Straffredskap ombord i fartyg. Vet ej var beslutsnivån låg. Sannolikt FC som beslutsfattare och väbeln som utförare av bestraffningen.
Redskapet har sina kulturella rötter på Nogai-steppen och dess namn lutar oxå åt det hållet.....
Varjag
Well done Der Löwe, det är just det - den klassiska kosackpiskan - nagajkan!Der Löwe skrev:Nagajka?
Vars pinsamma snärtar vidkändes barn, fruar, Tsarens fiender och hästar...inte nödvändigtvis i den ordningen -
Du snärtar vidare, Varjag
Tack, ett inte så snärtigt system. vad ser vi nedan.
- Bilagor
-
- bås.jpg (26.93 KiB) Visad 300 gånger
-
hasse lindquist
- Medlem
Bilden visar skyttens skyddskur bredvid ett raketbatteri (en marin "stalinorgel") på ett brittiskt örlogsfartyg. Möjligen ett slagskepp av Georg V-klassen.
Egentligen ett Lv-system kallat UP = Unrotated Projectile och var en total flopp -hasse lindquist skrev:Bilden visar skyttens skyddskur bredvid ett raketbatteri (en marin "stalinorgel") på ett brittiskt örlogsfartyg. Möjligen ett slagskepp av Georg V-klassen.
Ja, ett slags "lv mina", raketer sköt ut dom till avsett avstånd där en fallskärm med en laddning utvecklade sig. Hasse var först och skickar upp nästa mina.