Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 26 februari 2014, 16:29

maltebesk skrev:Must, lämnar de ut sådana uppgifter?
Även sådana uppgifter lyder, som jag förstår, under lagen om allmän handling, vilket innebär att man som medborgare kan begära att få ta del av dokumentation, som sedan kommer sekretessgranskas och kanske eller kanske inte lämnas ut komplett.

Du kan skicka en begäran om den specifika händelsen till Högkvarteret: exp-hkv@mil.se

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 26 februari 2014, 20:14

Hittade en Vikipediasida. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ub%C3%A5ts ... _i_Sverige Inget nytt men bra hjälp för minnet.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 11:04

Det som är intressant med denna sonar bild är att den visar ett föremål med distinkt knöl, som fiskaren m.fl beskrev från Töre. / Thule
Bilagor
HVR.jpg

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 februari 2014, 13:37

Thule2 skrev:Det som är intressant med denna sonar bild är att den visar ett föremål med distinkt knöl, som fiskaren m.fl beskrev från Töre. / Thule
Den bilden måste ju komma i från någon form utav släpsonar.

Kölen du talar om borde väl i så fall vara en sluss för dykare.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 14:06

Jag menar knölen på ovansidan , nästan längst till höger uppe på föremålet. Rita en profilbild av Triton 2 och jämför det bägge konturerna . Det är den här bilden som gör mig helt övertygad att det funnits, finns en ca tolv meter lång Triton som är torr. Med docknings anordning på undersidan. Den utstickande delen mitt under föremålet. Skall finnas enmycket bättre och större bild, men jag hittar tyvärr inte igen den för tillfället . /Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 februari 2014, 15:04

Thule2 skrev:Jag menar knölen på ovansidan , nästan längst till höger uppe på föremålet. Rita en profilbild av Triton 2 och jämför det bägge konturerna . Det är den här bilden som gör mig helt övertygad att det funnits, finns en ca tolv meter lång Triton som är torr. Med docknings anordning på undersidan. Den utstickande delen mitt under föremålet. Skall finnas enmycket bättre och större bild, men jag hittar tyvärr inte igen den för tillfället . /Thule
Tycker nog mer den liknar NR-1

http://www.heiszwolf.com/subs/toys/NR1.jpg

download/file.php?id=40191&mode=view

http://media.englishrussia.com/022013/m ... 002-32.jpg

Och i så fall är det ingen lucka utan NR-1's hjul som den har för att kunna köra på botten som man ser på sonarbilden.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 15:55

NR 1 hade två små hjul som var inbyggda i köl delen, och fälldes ut. Satt inte mitt på och hade inte sån storlek ens. På sonarbilden syns en del som sitter nästan mitt under, och ser ut att vara en del av skrovet/kölen tillsammans. NR 1 var dessutom 44 meter lång. Sonar objektet är 12 meter. Thule
Bilagor
Secspectuior.jpg
Secspectuior.jpg (34.52 KiB) Visad 554 gånger

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 16:04

Här får du lite att läsa i helgen Kent/ MVH Thule
http://www.nr-1-book.com/

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 februari 2014, 16:26

Thule2 skrev:NR 1 hade två små hjul som var inbyggda i köl delen, och fälldes ut. Satt inte mitt på och hade inte sån storlek ens. På sonarbilden syns en del som sitter nästan mitt under, och ser ut att vara en del av skrovet/kölen tillsammans. NR 1 var dessutom 44 meter lång. Sonar objektet är 12 meter. Thule
Thule2 skrev:Och ser man inte att sonar bilden från Hävringe är en Piranha, då är det för att man inte vill se det .
Men du har väl redan skrivit om detta flera gånger och har tydligen redan bestämt vad som är rätt och fel.
Thule2 skrev:Det som är intressant med denna sonar bild är att den visar ett föremål med distinkt knöl, som fiskaren m.fl beskrev från Töre. / Thule
Ursäkta men hur kan en fiskare se kölen på en miniubåt som är under vatten???
Thule2 skrev:Här får du lite att läsa i helgen Kent/ MVH Thule
http://www.nr-1-book.com/
Den har jag redan läst.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 17:23

I all vänlighet Kent, fiskaren har inte sett någon köl. Det är du som missat mitt N i KNÖL. Han höll på att kollidera med en farkost
som hade en stor KNÖL, där den runda luckan satt, en bit in på farkosten. Jag har inte bestämt vad som är rätt och fel, sonarbilden kommer från försvarsstaben , och visar ett 12 meter långt föremål i Hävringe bukten. Det är det fakta som jag lägger fram. Vad det var för föremål vet jag inte, men min teori är att det kan ha varit en förbättrad version av Triton 2, eller en helt annan miniubåt. Men inte NR ! Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 februari 2014, 17:51

Thule2 skrev:I all vänlighet Kent, fiskaren har inte sett någon köl. Det är du som missat mitt N i KNÖL. Han höll på att kollidera med en farkost
som hade en stor KNÖL, där den runda luckan satt, en bit in på farkosten. Jag har inte bestämt vad som är rätt och fel, sonarbilden kommer från försvarsstaben , och visar ett 12 meter långt föremål i Hävringe bukten. Det är det fakta som jag lägger fram. Vad det var för föremål vet jag inte, men min teori är att det kan ha varit en förbättrad version av Triton 2, eller en helt annan miniubåt. Men inte NR ! Thule
:)

Ursäkta skyller på tröttheten.

Har varit ute på havet mycket denna veckan, skönt att det är helg nu.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 18:02

Det är helt ok Kent, vi är inte mer än människor. Och detta är ju ingen idrott :D /MVH Thule

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 27 februari 2014, 20:55

Tja, britternas Taurus som jag nämnde tidigare är ju som sagt en kandidat i sammanhanget. Det intressanta är att den har en anordning för att att fälla ut ett landningsställ som ger två "kölar". Den är även "torr" och uthållig.

Bild

Bild

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 februari 2014, 21:31

Urban skrev:Tja, britternas Taurus som jag nämnde tidigare är ju som sagt en kandidat i sammanhanget. Det intressanta är att den har en anordning för att att fälla ut ett landningsställ som ger två "kölar". Den är även "torr" och uthållig.

Bild

Bild
Skulle vara kul att veta mått på medarna och avstånd mellan dem.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 27 februari 2014, 22:12

Urban skrev:Tja, britternas Taurus som jag nämnde tidigare är ju som sagt en kandidat i sammanhanget. Det intressanta är att den har en anordning för att att fälla ut ett landningsställ som ger två "kölar". Den är även "torr" och uthållig.

Bild
Om man demonterar den yttre (röda) kåpan så får tornet en lite annan form som i första bilden på denna sida:

http://www.silvercrestsubmarines.co.uk/taurusinfo.html

Bild

För att travestera UD, den har vissa likheter men överenstämmer den ?

viewtopic.php?f=22&t=40951&p=640820&hil ... en#p647536

Skriv svar