Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Tanken var att göra en samlad bild av Törehändelsen, det finns säkert det som redan känner till det här , men för att alla skall få en uppfattning vad vi pratar om. Just precis, flygbilderna också samt alla olika vittnes uppgifter.
Jag ringde upp en person i helgen och diskuterade det här. Jag har inte Sou:1985 själv, men han sade att i någon av utredningarna, kan ha varit 1985 skall det ha stått så . För enligt hans förmenade så lämnades inte allt material ut. Och denne någon är inte L. Gyllenhaal, bara så det är klarlagt.
Jag skall försöka bistå och lägga fram av mitt eget framledes, och skippa snacket om nation. Jag har min uppfattning, men det blir enklare att diskutera om vi förhåller oss till uppgifter som finns.
Men det jag skrev i tidigare inlägg tycker jag själv visar tydligt att teknisk bevisning för intrång i Töre finns.
Så en sido sak. Vad kom man fram till om sonarbilderna från Hävringe 1992?
MVH Thule
Jag ringde upp en person i helgen och diskuterade det här. Jag har inte Sou:1985 själv, men han sade att i någon av utredningarna, kan ha varit 1985 skall det ha stått så . För enligt hans förmenade så lämnades inte allt material ut. Och denne någon är inte L. Gyllenhaal, bara så det är klarlagt.
Jag skall försöka bistå och lägga fram av mitt eget framledes, och skippa snacket om nation. Jag har min uppfattning, men det blir enklare att diskutera om vi förhåller oss till uppgifter som finns.
Men det jag skrev i tidigare inlägg tycker jag själv visar tydligt att teknisk bevisning för intrång i Töre finns.
Så en sido sak. Vad kom man fram till om sonarbilderna från Hävringe 1992?
MVH Thule
Thule2 skrev: Jag ringde upp en person i helgen och diskuterade det här. Jag har inte Sou:1985 själv, men han sade att i någon av utredningarna, kan ha varit 1985 skall det ha stått så .
Det är i och för sig så att det inte finns någon utredning från 1985. Det kan ha varit 1983 eller 1995 han menar. Men hur som helst är min uppfattning att något sådant citat inte finns med, utan att utredningarna hade ytterst stora befogenheter från regeringarna som tillsatte dem.
Så be gärna den som du pratade med att precisera vad/var det står.
Thule2 skrev:För enligt hans förmenade så lämnades inte allt material ut.
Det är i sig inte omöjligt att det faktiskt var så, men poängen är att svenska regeringen givit fullständigt behörighet till åtkomst till allt material, vilket följer att om information medvetet undanhölls för dem så var det olagligt.
Du behöver för min del inte klarlägga det, jag har ingen åsikt om vem du diskuterar med.Thule2 skrev:Och denne någon är inte L. Gyllenhaal, bara så det är klarlagt.
Jag tycker inte man behöver undvika att diskutera nation. Däremot är det viktigt att faktiskt vara medveten om vissa grundläggande fakta i sammanhanget, som t.ex. 1987-granskningen, även om den falsifierar många teorier som kan tänkas finnas kring att försvaret och regeringen egentligen visste vilka inkräktarna var.Thule2 skrev:Jag skall försöka bistå och lägga fram av mitt eget framledes, och skippa snacket om nation. Jag har min uppfattning, men det blir enklare att diskutera om vi förhåller oss till uppgifter som finns.
Det håller jag helt med om. Dessvärre förefaller den dokumentationen inte funnits kvar år 2001, annars är Göran Walléns slutsats fullständigt orimlig.Thule2 skrev:Men det jag skrev i tidigare inlägg tycker jag själv visar tydligt att teknisk bevisning för intrång i Töre finns.
I vilket sammanhang tänker du på?Thule2 skrev:Så en sido sak. Vad kom man fram till om sonarbilderna från Hävringe 1992?
Lite snabbt till Bergman. Det fiskare du talar om är en helt annan händelse, vid ett annat tillfälle . MVH/ Thule
Thule, Ja jag vet att länkarna är från en annan händelse!!!
Du skriver såhär:
Bill.
Du skriver såhär:
Vad jag vill visa är att västmakterna förfogade över farkoster/ miniubåtar som stämmer på beskrivningen på Valryggen. Av någon anledning väljer du att ignorera detta. Varför?Thule2 skrev:
Men om vi ser till antalet observationer, samt det olika vittnenas beskrivning av det två föremålen. Sannolikheten för att det skulle kunna ge en beskrivning som överens stämmer med Triton2 och den sk. Valryggen finns, men är oerhört liten.
Vittnesuppgifterna är i flera fall lämnade från olika platser.
Att västmakterna förfogade över några typer av farkoster/miniubåtar som stämmer in på beskrivningarna finns det inga uppgifter om.
MVH/ Thule
Bill.
Nej nej Bergman, då har du fattat mig helt fel. Jag menar att det har inte funnits några som stämmer in på vad man beskrivit från Töre fjärden. Annat än möjligen Mariitalia. Den farkost som fiskaren där höll på att ramma var enligt vittnesuppgifter ca 15 meter. Det man fick fram på sonar bild 14 till 16 meter. Det stämmer inte in på Jallais ubåt. Dessutom hade ubåten som nästan rammades en skor knöl med en stor rund lucka, och en längsgående kam /kant. Jallais båt är slät ? vad vi vet: Och den har ingen lådliknade konstruktion i ena änden, vid roderdelen. Att västmakterna förfogar, och förfogade över miniubåtar och dyksystem det är inget nytt. Men jag får dem inte att passa in på det som befann´sig i Töre enligt det uppgifter om längd, utseende m.m. som finns. Möjligtvis då Mariatalia, det lilla grodynglet ? MVH/ Thule
Rickard, vad fick man fram för slutsats av sonarbilden från 1992 i Hävringe. För vad jag förstått så finns det en från 1988 som bara har publicerats som svart skuggig. Men det skall finnas en som man ser en vit kontur av också, eller ljus kontur. Och den bilden skall vara tagen 92 .
Rickard, vad fick man fram för slutsats av sonarbilden från 1992 i Hävringe. För vad jag förstått så finns det en från 1988 som bara har publicerats som svart skuggig. Men det skall finnas en som man ser en vit kontur av också, eller ljus kontur. Och den bilden skall vara tagen 92 .
Thule, Jag fattar nu,.. Iblande e jag lite trööög!!!
Jag har kanske uttryckt mig otydligt tidigare ? Thule
Vart finns källan på att ubåten hade " skor knöl med en stor rund lucka, och en längsgående kam" ?Thule2 skrev:Det stämmer inte in på Jallais ubåt. Dessutom hade ubåten som nästan rammades en skor knöl med en stor rund lucka, och en längsgående kam /kant. Jallais båt är slät ?
Någon som vill ha Sou:1985 så har jag.
+ 4 1983 års Ubåtsskyddskommission
Uppgiften kommer från fiskaren, som med nio andra i båten höll på att ramma farkosten. Har fått fler uppgifter. Farkosten hade 3 antenner, och radar. Med mycket speciell infästning. Då kan vi troligen stryka den vanliga versionen av Triton 2 också, för enligt vad jag vet så satt navigations systemet i en dom i fören. Så då är utgångspunkten en mindre ubåt med Triton 2:s uteseende , med radar och antenner. Plus en större ubåt och ett mindre grodyngel./Thule
Radar?Thule2 skrev:Uppgiften kommer från fiskaren, som med nio andra i båten höll på att ramma farkosten. Har fått fler uppgifter. Farkosten hade 3 antenner, och radar. Med mycket speciell infästning. Då kan vi troligen stryka den vanliga versionen av Triton 2 också, för enligt vad jag vet så satt navigations systemet i en dom i fören. Så då är utgångspunkten en mindre ubåt med Triton 2:s uteseende , med radar och antenner. Plus en större ubåt och ett mindre grodyngel./Thule
Undrar just varför man skulle sätta in radar på en miniubåt??
Finns det någon skriftlig källa på detta som man kan läsa?
Thule,
Får jag föreslå att du som är så enormt duktig på att bygga modeller gör en skiss på hur du tolkar att Ubåten ser ut. Har du möjlighet att sedan att kolla med fiskaren vore det naturligtvis ännu bättre!!!
Helt plötsligt blev det här forumet väldigt spännande!!
Bill.
Får jag föreslå att du som är så enormt duktig på att bygga modeller gör en skiss på hur du tolkar att Ubåten ser ut. Har du möjlighet att sedan att kolla med fiskaren vore det naturligtvis ännu bättre!!!
Helt plötsligt blev det här forumet väldigt spännande!!
Bill.
Skriftlig källa borde närmast vara det uppgifter som noterades i samband med att man hörde personerna från båten efter det inträffade. Någon öppen sådan har jag inga uppgifter på. Vad man kan notera är att just radarn , var ett föremål för diskussion bland det som var delaktiga. Beskrivningen är att den " såg ut som den på min fiskebåt" men infästningen hade varit ovanlig
för den detaljen dök upp just i blickfånget då man nästan körde på farkosten. Och källan själv hävdar fortfarande att " hade jag inte haft folk i båten, så skulle jag kört över fanskapet" Men den låg alltså mycket nära alldeles intill styrbords förliga sida, och hade källan inte girat, så skulle kollisionen varit ett faktum enligt honom. Och källan hävdar också efter att jag frågat ett flertal gånger, " jag vet väl för fan hur en radar ser ut" Och jag tror naturligtvis på det, han har varit yrkesfiskare hela livet .
Skall försöka göra en skiss senare under dagen, med utgångspunkt från uppgifterna.
MVH/ Thule
för den detaljen dök upp just i blickfånget då man nästan körde på farkosten. Och källan själv hävdar fortfarande att " hade jag inte haft folk i båten, så skulle jag kört över fanskapet" Men den låg alltså mycket nära alldeles intill styrbords förliga sida, och hade källan inte girat, så skulle kollisionen varit ett faktum enligt honom. Och källan hävdar också efter att jag frågat ett flertal gånger, " jag vet väl för fan hur en radar ser ut" Och jag tror naturligtvis på det, han har varit yrkesfiskare hela livet .
Skall försöka göra en skiss senare under dagen, med utgångspunkt från uppgifterna.
MVH/ Thule
Här är en mycket enkel skiss med utgångspunkt från berättelsen. En mycket stor reservation för detaljernas inbördes placering, samt deras utformning. Intressant i sammanhanget är en annan observation som gjordes i Luleå skärgård, minns inte årtalet exakt. Kan ha varit 84/ 86 någonting. Men enligt tidningsartikeln så var två män i en båt mycket nära ett föremål som var helt slätt , och spolformigt. Hittar inte igen artikeln just nu tyvärr.
MVH Thule
MVH Thule
- Bilagor
-
- TF (500x332).jpg (97.13 KiB) Visad 2785 gånger
Påstår inget men en del av beskrivningen stämmer ganska bra på. Bilden Jallai lagt upp, på 3GST9
http://www.jallai.se/wp-content/uploads ... T9-uv1.jpg
http://www.jallai.se/wp-content/uploads ... T9-uv1.jpg