Flottans fredsbaseringar 1980

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Re: Flottans fredsbaseringar 1980

Inlägg av FNP » 10 februari 2014, 00:02

sheepskin skrev:
Ja, det finns fasta installationer att importera direkt in i spelet där bland annat många minlinjer ingår (tillsammans med bland annat fast KA och kustradarstationer). Wedman här på forumet har f.ö. vad jag förstått stått för en stor del av det bakgrundsjobbet.
Ja, men de uppgifterna avser KA:s kontrollera skärgårdsmineringar, utlagda i fredstid och inte de okontrollerbara utsjömineringarna avsedda att läggas ut av minfartygen.

Har Wedman varit engagerad är underlaget med all säkerhet utmärkt.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 10 februari 2014, 14:01

Vad kul att det börjar lossna med svenska Command-scenarion :D Jag testade In the calmest waters swim the ugliest fish (1985) för någon vecka sedan och det var riktigt kul. Själv är jag nästan färdig med ett Midvintermörker(2012)-scenario.

Jag har mycket riktigt arbetat med att få med det svenska perspektivet, men även om mycket är gjort så är det en del som återstår. Övriga i gruppen har inte alltid insett värdet av utveckling för att hantera svenska speciallösningar men ju fler som efterfrågar detta desto fortare kommer det att implementeras. För att efterfråga utveckling så är det bara att starta en tråd på Matrix forum eller lägga till en databasbeställning i rätt tråd. Poängtera i sådana fall att det behövs för ett scenario du arbetar med. Det som saknas är åtminstone:
- Kontrollerbara mineringar (det som finns idag är mer av platshållare)
- Hjälpminfartyg (isbrytare, sjömätare, färjor)
- HMS Visby/Sundsvall (mitt fel - jag fick inte med att beställa dessa i kopiering från den äldre databasen)
- Minsvepare
- HMS Carlskrona :o

Om du är intresserad av läget 1980 tycker jag att du ska ta en titt på svenska radarstationer som kom i senaste versionen :)

En helt fantastisk möjlighet är Joint Command har utvecklats av Baloogan. Då går det alltså att spela mot en annan spelare genom att man kommer överens om hur lång tid varje spelare ska spela. Detta gör det otroligt mycket lättare att göra scenarion när man inte behöver få AI-sidan att agera och reagera smart.
Senast redigerad av 1 Wedman, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
sheepskin
Medlem

Inlägg av sheepskin » 10 februari 2014, 20:45

Wedman skrev:Vad kul att det börjar lossna med svenska Command-scenarion :D Jag testade In the calmest waters swim the ugliest fish (1985) för någon vecka sedan och det var riktigt kul. Själv är jag nästan färdig med ett Midvintermörker(2012)-scenario.

Jag har mycket riktigt arbetat med att få med det svenska perspektivet, men även om mycket är gjort så är det en del som återstår. Övriga i gruppen har inte alltid insett värdet av utveckling för att hantera svenska speciallösningar men ju fler som efterfrågar detta desto fortare kommer det att implementeras. För att efterfråga utveckling så är det bara att starta en tråd på Matrix forum eller lägga till en databasbeställning i rätt tråd. Poängtera i sådana fall att det behövs för ett scenario du arbetar med. Det som saknas är åtminstone:
- Kontrollerbara mineringar (det som finns idag är mer av platshållare)
- Hjälpminfartyg (isbrytare, sjömätare, färjor)
- HMS Visby/Sundsvall (mitt fel - jag fick inte med att beställa dessa i kopiering från den äldre databasen)
- Minsvepare
- HMS Carlskrona :o

Om du är intresserad av läget 1980 tycker jag att du ska ta en titt på svenska radarstationer som kom i senaste versionen :)

En helt fantastisk möjlighet är Joing Command har utvecklats av Baloogan. Då går det alltså att spela mot en annan spelare genom att man kommer överens om hur lång tid varje spelare ska spela. Detta gör det otroligt mycket lättare att göra scenarion när man inte behöver få AI-sidan att agera och reagera smart.
Tack för allt jobb du gjort med Command! Det spelet har ju dessutom en otrolig potential :thumbsup:

Jag ska absolut testa scenariot från 1985. Själv tänkte jag i princip bygga upp organisationerna för flygvapnet och flottan 1980 för att sedan ha att utgå ifrån när jag gör mer "spelbara" scenarier precis som John också tipsade om. Med tanke på att flyget hade 25-30 divisioner vid den här tiden så kommer enbart det att bli rätt "tung-spelat". Jag har noterat att det har hänt mycket på radarfronten i senaste builderna (488+) och förstod att du var inblandad ;)

För övrigt har jag redan efterlyst lite småsaker i trådarna på Matrix-forumet som t.ex. signalspaningsflygplanen (nu finns DC-3:an men Caravellen saknas fortfarande). Skulle också gärna vilja ha med Orion.

Bränner
Medlem

Inlägg av Bränner » 17 februari 2014, 09:50

Skulle vilja knyta an till Stellan Bojeruds inlägg. I Leif Högbergs bok spår av ettförsvar och Mikael Holmströms bok den dolda alliansen finns mer information om bilfärjorna/ minfartygen i Öresund.

Jonas Gunnarsson
Medlem

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 17 februari 2014, 16:28

sheepskin skrev:
Bjernevik skrev:1980 fanns väl fortfarande fregatterna Visby och Sundsvall kvar i krigsorganisationen? Vill minnas att de utgick först 1982. De bör ha mobiliserats i Göteborg.
Ja, det stämmer enligt Wikipedia som refererar till von Hofsten. Dock finns de två fartygen inte med i den databas jag använder i spelet (finns av någon anledning två databaser varav den senare som jag använder börjar 1980).
När jag tjänstgjorde ombord HMS Mode (P154), 1982-83 så var vi placerade på Nya Varvet. Visby och Sundsvall låg kvar i hamnbassängen, men var i sådant dåligt skick att de fick länspumpas vid minst ett tillfälle. Dessutom så var de så pass täckta med fågelskit att det nog hade tagit sex månader bara att få fram däcket! :thumbsup:

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 24 juni 2014, 20:53

Jonas Gunnarsson skrev: När jag tjänstgjorde ombord HMS Mode (P154), 1982-83 så var vi placerade på Nya Varvet. Visby och Sundsvall låg kvar i hamnbassängen, men var i sådant dåligt skick att de fick länspumpas vid minst ett tillfälle. Dessutom så var de så pass täckta med fågelskit att det nog hade tagit sex månader bara att få fram däcket! :thumbsup:
Bägge fartygen utgick ur krigsorganisationen 30/6 1982, så det är inte sannolikt att något arbete lagts ned på dem sedan 1980-81.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Skriv svar