Tyska ambassaden
-
patrik blom
- Medlem
Re: Tyska ambassaden
Har inte sett denna tråd tidigare. Vill därför göra några klarlägganden, för den händelse det fortfarande är av intresse.
Prinsen av Wied hette Victor i förnamn. Han hette inte von Wied utan zu Wied. Han ansågs vara ganska korkad, och ersattes under 1943 av Hans Thomsen. Båda dessa herrar var ministrar, inte ambassadörer, och deras arbetsplats kallades legation, inte ambassad. Envoyén Schnurre var inte stationär i Stockholm vad jag vet, utan kom resande från Berlin med speciella uppdrag när så erfordrades.
Prinsen av Wied hette Victor i förnamn. Han hette inte von Wied utan zu Wied. Han ansågs vara ganska korkad, och ersattes under 1943 av Hans Thomsen. Båda dessa herrar var ministrar, inte ambassadörer, och deras arbetsplats kallades legation, inte ambassad. Envoyén Schnurre var inte stationär i Stockholm vad jag vet, utan kom resande från Berlin med speciella uppdrag när så erfordrades.
-
patrik blom
- Medlem
Har nu också upptäckt att trådens skapare är från Helsingborg. Även om det väl är osannolikt att du inte känner till det, kan jag inte låta bli att nämna stadens oerhört imposanta tyska konsulatbyggnad när det begav sig, även känd som Konsul Perssons Villa. Tänk dig den med stora hakkorsflaggor fladdrande på flaggstängerna framför entrén, medan åtta St Bernhardshundar bevakade trädgården för att hindra folk att smyga sig in och riva ner flaggorna, och medan gamle konsul Persson sannolikt roterade i sin grav.
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 24 gånger.
-
patrik blom
- Medlem
Red Baron;
Jag glömde nämna att Vilhelm Agrells bok även innehåller en ganska underhållande förteckning över restauranger i Stockholm som var kända för att ha gott om tyskar och tyskvänner bland sina gäster, och motsvarande för några andra länder. Krigsårens diplomater och spioner m fl bedrev ju en del av sitt arbete "på lokal".
Jag glömde nämna att Vilhelm Agrells bok även innehåller en ganska underhållande förteckning över restauranger i Stockholm som var kända för att ha gott om tyskar och tyskvänner bland sina gäster, och motsvarande för några andra länder. Krigsårens diplomater och spioner m fl bedrev ju en del av sitt arbete "på lokal".
-
tommyjonason
- Medlem
Flygattachens "Luft" låg på Karlavägen 99.
SD:s och möjligen Gestapos representant hette Finke, men kommer inte ihåg adressen.
SD:s och möjligen Gestapos representant hette Finke, men kommer inte ihåg adressen.
-
tommyjonason
- Medlem
Det finns en amerikansk dam som jobbar med en bok om sin far som nödlandade med en flygande fästning, Liberty Lady, på Gotland. I hennes omfattande och trevliga blogg finns mycket om Stockholm, med adresser, under krigets tid. Bläddra bakåt i bloggen, så hittar ni det, och lämna gärna kommentarer om ni vet nåt mer. Jag har bidragit några gånger.
http://libertyladybook.com/
-
patrik blom
- Medlem
En mycket trevlig blogg! Tack Tommy!tommyjonason skrev:Det finns en amerikansk dam som jobbar med en bok om sin far som nödlandade med en flygande fästning, Liberty Lady, på Gotland. I hennes omfattande och trevliga blogg finns mycket om Stockholm, med adresser, under krigets tid. Bläddra bakåt i bloggen, så hittar ni det, och lämna gärna kommentarer om ni vet nåt mer. Jag har bidragit några gånger.
Eftersom en av blogposterna handlar om Stockholms dåtida spårvagnar, bidrog även jag med lite information. Om den kan intressera Red Baron eller andra, återges den här:
Talking about wartime trams, Stockholm got a new, modern type of tram in 1943, that was called “Mustang” after the American fighter plane. I believe the name was unofficial at first, but then became official.
The Swedish author Pär Rådström, writing about “his” 1943, points out that “we never got any ‘Stuka’ trams”.
The older type, the one shown on one of your pictures, was called “Jitterbug”.
In my opinion, these names or universally used nicknames are cultural facts that clearly show which side had the sympathies of the general public.
-
tommyjonason
- Medlem
Ja den informationen blir hon säkert glad för, Man får alltid ett entusiastiskt tack.
Men jag undrar hur det går med boken, hon har hållit på flera år med sin research nu. Det kan bli mycket intressant för oss med spioneri-intresse, för hennes far fick jobb för OSS på amerikanska legationen.
OSS i Sverige är nog väl värt en egen bok.
Men jag undrar hur det går med boken, hon har hållit på flera år med sin research nu. Det kan bli mycket intressant för oss med spioneri-intresse, för hennes far fick jobb för OSS på amerikanska legationen.
OSS i Sverige är nog väl värt en egen bok.
-
tommyjonason
- Medlem
Simon från Helsingborg, numera Kristianstad, som startade denna tråd har en intressant websajt förresten:
http://www.avhemligat.se/
http://www.avhemligat.se/
Det må ursäktas mig om om jag är petig men ... Fram till VK II slut var det bara stormakterna som hade diplomatiska representioner som benämndes ambassader och som hade en Ambassadör som chef. Alla dylika inrättningar i Sverige benämndes legationer och hade en minister som chef. Nog om detta. I statskalendern fanns alla diplomater noterade. Namn och grad. Marie Elisbeth zu Wied dotter till prinsen av Wied har .1981 publicerat sina memoarer med titeln En fläkt från det förgångna. I Genetal Henry Kellgrens bok sex krigsår i Skölds skugga finns relativt utförliga beskrivningar av de olika utländska militärattachéerna i Stockholm VK II.
Slutligen jag är väl medveten om att det i reglerna om god publicistisk sed finns en skrivning om att man inte skall publicera uppgifter som kan kränka privatlivets helgd, såvida inte oavvisligt allmän intresse kräver belysning. Vad jag nu skall nämna är möjligen ett sådant fall. I slutet av kriget gifte sig dottern till Chefen för Försvarsstaben CA Ehrensvärd med en av de biträdande tyska militärattachéerna vars namn nu fallit mig ur minnet. Detta äktenskap förefaller dock ha upplöst några år senare.
Slutligen jag är väl medveten om att det i reglerna om god publicistisk sed finns en skrivning om att man inte skall publicera uppgifter som kan kränka privatlivets helgd, såvida inte oavvisligt allmän intresse kräver belysning. Vad jag nu skall nämna är möjligen ett sådant fall. I slutet av kriget gifte sig dottern till Chefen för Försvarsstaben CA Ehrensvärd med en av de biträdande tyska militärattachéerna vars namn nu fallit mig ur minnet. Detta äktenskap förefaller dock ha upplöst några år senare.
Tackar för infon grabbar.
Jag kidnappade den här tråden av ts då den passade lite i mina frågor.
Patrik Blom, den boken ska jag försöka att få tag på. Jag tycker det är intressant att vara på platser där det hänt historiska saker, nu får man i Stockholm nöja sig med det lilla som finns.
Jag kidnappade den här tråden av ts då den passade lite i mina frågor.
Patrik Blom, den boken ska jag försöka att få tag på. Jag tycker det är intressant att vara på platser där det hänt historiska saker, nu får man i Stockholm nöja sig med det lilla som finns.
-
patrik blom
- Medlem
Red Baron,
Trevligt! Förlaget är Historiska media.
Trevligt! Förlaget är Historiska media.
-
patrik blom
- Medlem
Instämmer helt. Se ovan. Jag ställde också en Quiz-fråga med denna utgångspunkt den 21 jan 2014, kl 23:36, om den kan vara av något intresse.Bränner skrev:Det må ursäktas mig om om jag är petig men ... Fram till VK II slut var det bara stormakterna som hade diplomatiska representioner som benämndes ambassader och som hade en Ambassadör som chef. Alla dylika inrättningar i Sverige benämndes legationer och hade en minister som chef.
Frågan besvarades korrekt av tommyjonason, med Alexandra Kollontaj.
-
patrik blom
- Medlem
Den publicistiska regeln var möjligen tillämplig vid äktenskapets ingående, förutsatt att de unga tu ville hemlighålla det, dvs inte satte in någon vigselannons i pressen, inte skickade något bröllopsfoto till Vecko-Journalen eller Idun, undanbad sig omnämnande i den tyska pressen, förbjöd den tyska legation vi diskuterar här att nämna något, och att pappa Ehrensvärd också ville tysta ner händelsen och använde sin auktoritet i det syftet. Däremot får man väl anta att det skvallrades rejält, i adelskalendern, på officersmässar och i kaffepauser i politiska församlingar. Jag antar då att "i slutet av kriget" betyder efter D-Day, då flertalet kappvändare eller s k "roddare" hade bytt sida.Bränner skrev: Slutligen jag är väl medveten om att det i reglerna om god publicistisk sed finns en skrivning om att man inte skall publicera uppgifter som kan kränka privatlivets helgd, såvida inte oavvisligt allmän intresse kräver belysning. Vad jag nu skall nämna är möjligen ett sådant fall. I slutet av kriget gifte sig dottern till Chefen för Försvarsstaben CA Ehrensvärd med en av de biträdande tyska militärattachéerna vars namn nu fallit mig ur minnet. Detta äktenskap förefaller dock ha upplöst några år senare.
Men för oss och andra historiskt intresserade, 70 år efteråt, måste det vara fritt fram att nämna och diskutera detta, om vi vill.
Jag tycker dock inte att detta äktenskap verkar ha något historiskt intresse. Man kan väl ana att CA Ehrensvärd var en sträng fader och att det tydligen kortvariga äktenskapet för dottern innebar något av ett fadersuppror. Sådant tillhör bara privatlivets sfär.
-
tommyjonason
- Medlem
Patrik!
Om vi ska ägna oss åt lite Hovskvaller lär visst prinsen zu Wied ha varit kusin med Gustav V (fråga mej inte hur) vilket kanske bidrog till att han fick jobbet.
Han hade en dotter; gift von Schlotheim, maken flygare och satt troligen internerad i brittiskt fångläger. Hon arbetade som sekreterare på tyska legationen, men eftersom hon inte kunde engelska blev hon ratad av Karl Heinz Krämer, alias agent Josefin och Hektor.
Det fanns en dotter Elisabet (vet inte om det var sekreteraren), som nådde vissa framgångar som barnboksförfattare.
http://www.immi.se/kultur/authors/tyskar/wied.htm
Om ni ursäktar lite Svensk Damtidningsskvaller
Om vi ska ägna oss åt lite Hovskvaller lär visst prinsen zu Wied ha varit kusin med Gustav V (fråga mej inte hur) vilket kanske bidrog till att han fick jobbet.
Han hade en dotter; gift von Schlotheim, maken flygare och satt troligen internerad i brittiskt fångläger. Hon arbetade som sekreterare på tyska legationen, men eftersom hon inte kunde engelska blev hon ratad av Karl Heinz Krämer, alias agent Josefin och Hektor.
Det fanns en dotter Elisabet (vet inte om det var sekreteraren), som nådde vissa framgångar som barnboksförfattare.
http://www.immi.se/kultur/authors/tyskar/wied.htm
Om ni ursäktar lite Svensk Damtidningsskvaller
Erik Carlsson beskriver i sin bok Gustav V och det andra världskriget ( 2007) på sid 84 86 släktförbindelserna mellan Gustaf V och Victor zu Wied.