Ja, en större konventionell ubåt kan ju näppeligen få plats inne i Törefjärden, så en sådan skulle behövt uppehålla sig någonstans utanför.Thule2 skrev:Min egen teori idag är att minst en Triton 1 och en Triton 2 befunnit sig i Törefjärden. Dessa har bogserats med större konventionella ubåtar till målområdet.
Då återstår ju bara frågan dels vad ett antal Triton-1 och 2 skulle sysslat med inne i Törefjärden? Spionerat genom att gå till ytläge och sedan öppnat luckan och kikat ut?
Samt förstås det smärre problemet hur de med sin uthållighet på enstaka timmar i de vattenfyllda farkosterna sedan klarade ett par veckors isolation innanför timmerspärren..
Thule2 skrev:Vad gjorde Sovjet under tiden Nato var här ?
Nu tror jag förvisso inte alls att "NATO var här". NATO, som västlig försvarsallians med bland annat Norge och Danmark som medlemmar, kan jag inte tänka mig uppträdde med provokativa miniubåtar i våra vatten.
Däremot är det inte omöjligt att de ubåtar, som trots ständigt uppträdande i ytläge nära svenska sommarseglare aldrig fastnade på fotografi eller på något sätt identifierades, kan ha sitt ursprung i land/länder i sig tillhörande NATO. En ganska viktig distinktion tycker jag.
Thule2 skrev:Rickard. Vad jag menar i tidigare inlägg, vad sysslade Sovjet med under denna tid. Satt dessa bara på kammaren" och iakttog
när enligt vissa västubåtar kränkte våra vatten ? Eller var det aktiva på något vis för att följa skeendet? Och om det var aktiva, vad är din teori om hur den aktiviteten såg ut ? Och om det inte var det, varför var det inte det ?
Och vad Sovjet "sysslade" med vet väl bara de själva. Jag har inte sett något som tyder på att de "följde" verksamheten, men vet förstås inte. Att öst- och västsidan skuggade varandras kärnvapenbärande ubåtar under polarisarna och i världshaven är ju en sak, men jag är inte säker på att det är enkelt att följa/skugga miniubåtar i trång skärgård.
Sedan behöver man förstås ha utrustning att göra det, vilket är ju den gamla vanliga problematiken att det inte har påvisats att någon sådan fanns på sovjetsidan.
Sedan som Wedman skriver så verkar Sovjet i största allmänhet mest sysslat med paranoia över det tänkta totala kärnvapenkriget med väst och försökt "räkna ut" den exakta tidpunkten väst skulle anfalla, mer än sysslat med öppna aggressioner mitt i Västeuropa.
Thule2 skrev:Det handlar trots allt om deras eget närområde, som i ett skarpt läge skulle besättas.
"Skulle" verkligen Sverige besättas i ett skarpt läge? Vad finns det för källor till det? Så vitt jag vet så är mycket av den sovjetiska krigsplaneringen okänd, däremot så är det känt att alla de krigsspel som tränades tillsammans med övriga Warszawapaktsländer var koncentrerade på ett snabbt genombrott i Centraleuropa och där Sverige ej verkade beröras.
Sedan är det självklart att Sovjet hade utarbetade planer för att gå i krig med Sverige om det skulle behövas. Men det är ju inte samma sak som att det nödvändigtvis ingick i standardplan 1A.
Thule2 skrev:Vad gjorde Sovjet under tiden Nato var här ?
Det går att skapa en annan intressant frågeställning genom att vända på detta:
"Vad gjorde NATO medan Sovjet var här?"
För enligt legenden så sysslade alltså sovjetiska specialförband under hela 80-talet mer eller mindre öppet med att kartlägga svenska kustartilleriinstallationer, minlinjer, hamnar och infartsleder - allt i syfte att i skymningsläget medels de beryktade SPECIALFÖRBANDEN(tm) krossa vårt kustförsvar och möjliggöra invasionen!
Även om inte Sverige tillhörde NATO-alliansen så var vi självklart ändå en viktig del i det totala skyddandet av Västeuropa. För att använda Mikael Holmströms ord så "försvarade vi halva frontlinjen" mot öst.
Så vad gör eller säger NATO eller ledande medlemsländer när den kommunistiska diktaturstaten under hela 80-talet till synes öppet och ogenerat förbereder förstörelsen av vårt kustförsvar?
Tja, till synes ingenting. Det vill säga samtidigt som det kalla kriget är som kallast och Reagan talar om ondskans imperium och man bara några några år innan aktivt stött och beväpnat diverse obskyra grupper i Afghanistan - så är man i väst till synes fullständigt obekymrad över misstänkta sovjetiska aggressioner mot ett demokratiskt neutralt västland mitt i skiljelinjen mellan öst och väst.
En lite intressant detalj är för övrigt när chefen för den amerikanska marina underrättelsetjänsten frågas ut 1984 inför kongressens försvarsutskott och får då frågan om det stämmer att sovjetiska ubåtar befinner sig i svenska vatten. Han svarar då att när U-137 gick på grund så var den "genuin". Sedan börjar han tala om Hårsfjärden och varvid resten är hemligstämplat.