Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 19 november 2013, 14:55

Hans skrev:Du gick ut hårt, ökar hela tiden och spurten är stark - underbar läsning.

Vart du någon gång serverad något flytande som du inte finner på resturanger?

MVH

Hans
Tackar för dina alltid välkomna trevliga åsikter :D !

Vad beträffar det flytande annorlunda så är faktiskt svaret nej - drycker med hög och låg procentsats dök aldrig upp. Men vi fantiserade hela Iran-resan om den första ölen vi skulle njuta av när vi kom till Turkiet. Faktum är att när vi satt i hotellbaren i Van med var sin kalltpärlande och skumtäckta Efes - så var det inte bara Hallelujah...! Det var ok blev lite besviket fastställt, men knappast mer... :(

...men nu smakar det bättre :lol: ! Skål!

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 20 november 2013, 22:06

Ja, det var sannerligen en synnerligen intressant och fullmatad kväll...

Lördag: solen som aldrig svikit oss gick nu upp för att belysa den näst-sista dagen i Iran. Familjen P.s ungdomar tog hand om oss och fortsatte att visa "the most beautiful city in the world", Tabriz.

Vi pressade in vår bil i ett av sta'ns överfyllda, underjordiska och klaustrofobiskt trånga garage...
DSC04096-2.jpg
DSC04096-2.jpg (312.45 KiB) Visad 263 gånger

...gick förbi ett plakat med han grabben, Ahmadinejad...
DSC04037-2.jpg
DSC04037-2.jpg (138.06 KiB) Visad 263 gånger

...som sedan ett par dagar var blott interimspresident. Hans namn blev vi uppmodade ett flertal gånger under vår resa att inte utttala högt - hellre "the one, you know" eller menande höja pekfingret, sucka lite och skaka på huvudet - det gick fram direkt vem vi menade :roll: ...! Vi känner alla till hans klädsel - i basaren, som vi nu ramlade in i, hittade vi ett stånd fullt med ex-presidentens typiska jackor - nu i rea-utbud antar jag...
DSC04109-2.jpg
DSC04109-2.jpg (250.22 KiB) Visad 263 gånger

Dags för te, som serverades i ett krypin på första våningen i basaren - egentligen ett tillhåll för vattenpipans beroende vänner...
DSC04113-2.jpg
DSC04113-2.jpg (280.78 KiB) Visad 263 gånger
DSC04115-2.jpg
DSC04115-2.jpg (433.4 KiB) Visad 263 gånger

forts.
Senast redigerad av 2 sveahk, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 20 november 2013, 22:28

En gammal basar, kanske den äldsta vi sett i Iran - samtidigt också en "vacker" basar, entydigt den trevligaste vi sett i Iran!
DSC04118-2.jpg

Allt som kommer in i basaren forslas runt med människokraft...och återigen kan man anta att de flesta kommer från Azerbaijan och Afghanistan...
DSC04120-2.jpg
DSC04120-2.jpg (395.62 KiB) Visad 262 gånger

En riktig bokhandel - den första!
DSC04128-2.jpg

...och en sportaffär där man inte så noga vet om varorna är äkta eller inte - Made in China är i alla fall säkert :roll: ...
DSC04133-2.jpg

Eftersom Tabriz är den största traktor-producenten i Iran, så heter den största fotbollsklubben i sta'n naturligtvis...
DSC04130-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 20 november 2013, 22:49

Lite förvånande, den här affären mitt på en huvudgata - full med militärpersedlar! Äkta vara, så kan man anta att polis och militär på detta viset köper sina uniformer, huvudbonader och gradbeteckningar...?
DSC04134-2.jpg
DSC04135-2.jpg

Också helt överraskande, en dammig gammal Mercedes på en innegård. På baksitsen en skylt med texten: Benz. 180. 1957. The first owner Mr. Javad Zadeghan
DSC04140-2.jpg

...och bredvid en Harley-kopia (?), här med namnet "Tornado 150".
DSC04142-2.jpg

Brickan som hörde till antar jag är pre-revolutionär...
DSC04143-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 20 november 2013, 23:09

Kanske det här var Harley-tösen...?
DSC04145-2.jpg

Hmmm - ett bilmärke, något svårtydd...
DSC04169-2.jpg

Det var dags att tacka för sig och säga adjö till våra vänner, vilket vi gjorde på en av deras favoritrestauranger, "Dr Nikk". Det var kanske doktorn själv som med sin härligt tillstukade huvudbonad vaktade på sina gäster... :P ?
DSC04174-2.jpg

Vid hotellet var det bröllopsträngsel, och nej, den här gången var vi inte inbjudna...
DSC04177-2.jpg

...istället tog vi en sista "walk in the park", och hade så chansen att i parkens fitnessområde ta denna underbara bild av en sportig ung dam :o !
DSC04176-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hexmaster » 21 november 2013, 08:40

sveahk skrev:Men vi fantiserade hela Iran-resan om den första ölen vi skulle njuta av när vi kom till Turkiet. Faktum är att när vi satt i hotellbaren i Van med var sin kalltpärlande och skumtäckta Efes
Bild
Ser det framför mig.
sveahk skrev:så var det inte bara Hallelujah...!
Nu ska du inte förstöra din historia. :-)


Den där anagram-bilen "Irano Atinnal", är det "Iran National" som det stått?


För övrigt är detta en av de intressantaste trådarna någonsin på Skalman.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 21 november 2013, 08:57

Bil: http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_Khodro
Hexmaster skrev:För övrigt är detta en av de intressantaste trådarna någonsin på Skalman.
Amen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 21 november 2013, 10:08

Hans skrev:Bil: http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_Khodro
Hexmaster skrev:För övrigt är detta en av de intressantaste trådarna någonsin på Skalman.
Amen.

MVH

Hans
Hexmaster, Hans - En djup bugning och ett stort tack :D !

Vad beträffar den första ölen - efter tre veckors väntan och den dagliga mer och mer uppskruvade fantasin hur gott det kommer att smaka - ja, den ölen var dömd på förhand, men nästa halvdussin smakade utmärkt :P !

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 22 november 2013, 15:22

...och det blev söndag. Tidigt lämnar vi Tabriz för att i tid komma till gränsövergången, alla papper för bilen och de två i bilen finns - hoppas vi...men man vet aldrig...

Gränsövergång ja - vi beslutar att istället för den "normala" vägen över Bazargan/Dogubayazit i norr, skall vi försöka komma över den mindre trafikerade bergpassagen Sero/Esendere längre söderut. Den skall enligt utsago vara öppen...
turkiye-sinir-kapilari-haritasi.png
turkiye-sinir-kapilari-haritasi.png (191.61 KiB) Visad 258 gånger

Vi kör i riktning Urmiasjön - fortfarande i provinsen...
DSC04180-2.jpg

Urmiasjön, Lake Orumiyeh har sett bättre tider.
Urmia_lake_1984_to_2011.gif
Urmia_lake_1984_to_2011.gif (313.58 KiB) Visad 258 gånger

Världens tredje största saltsjö och än så länge Irans största insjö kan, om vattenrövandet fortsätter, om ett par årtionden stryka tillnamnet sjö. Tillflödet av flodvatten har till största delen omdirigerats riktning Tabriz - dessutom har den blott ett par år gamla bron/vägbanken i sjöns mitt snörpt av förbindelsen norr-syd. Fiskar kan vi glömma, inte ens en salt sill - oj, bad joke :oops: ...
DSC04185-2.jpg
DSC04189-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 22 november 2013, 15:41

Brons järnpelare rostar märkbart redan efter ett par år - detsamma gäller de här båtarna...
DSC04194-2.jpg
DSC04195-2.jpg

Förbi staden Orumiyeh - och på rätt väg...
DSC04196-2.jpg

...de kurdiska bergen i sydöstra Turkiet visar också vägen...
DSC04203-2.jpg

...och snabbt förbi!
DSC04201-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 22 november 2013, 16:52

...snart framme...
DSC04207-2.jpg

...och där har vi den, gränsövergången...
DSC04211-2.jpg
DSC04213-2.jpg

...vi är mitt uppe i bergen, strax under 2.000 m. Ett par hus på var sin sida om gränsen, militär och annan uniformerad personal, lastbilar och deras chaufförer. Privatbilarna som står parkerade vid sidan om vägen tillhör tydligen personalen, vår är den enda i kön - vi vinkas fram, förbi de stora monstren, parkerar och stiger ur. Iransk militär för oss in i en stor byggnad med enkelt snickrade kontor, det är varmt...och på något vis...spännande...

En civilklädd man tar hand om oss - chefen, som talar engelska. "All papers, please...". Vi sätter oss i nedgångna fåtöljer, chefen beställer te. Han som kontrollerar våra papper sitter framför en computer - och svär på farsi...

Chefen: "Sorry, no electrical power, happens all the time..." Vi språkas, han lyssnar och förvånas över vår resa. Computerkillen är färdig, allt ok, allt ok, stämpel, stämpel, stämpel, stämpel och ytterligare en...

Vi står upp, tackar för oss, ger chefen handen och..."Welcome back to Iran!".

En halv timme tog det, ingen kontroll av bilen och dess innehåll (den kom desto mer på andra sidan :roll: ). Jag gör ett sista försök att övertala en soldat att bli fotograferad - nej, nej och avvinkad! Så jag tog ändå ett, snabbt, snabbt - hah! - när vi rullade över gränsen...
DSC04217-2.jpg

...och ett från den turkiska sidan...
DSC04214-2.jpg

...och så lämnade vi Iran. Knappt 300 körda mil under knappt 3 veckor - det gick fortare det, jämfört med den här tråden som jag började skriva den 1 oktober!

Ja, att den var lärorik, annorlunda och fantastisk, den resan...det har säkert märkts, i bilder och i ord. Stort vill jag inte filosofera, nu till slut, om rätt och orätt i Iran...det mesta är välbekant. Men ett vänligare och generösare folk får man leta efter...kunde man bara ett ögonblick blända bort eller glömma den politiska och religiösa verkligheten...

...men det kan man inte :( ...

Jag tackar så hjärtligt för uppmärksamheten :D .

Hans K

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av CvD » 22 november 2013, 17:28

Inget intressant att berätta frän resan genom Turkiet och vidare hem? :)

/CvD

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 22 november 2013, 18:15

CvD skrev:Inget intressant att berätta frän resan genom Turkiet och vidare hem? :)

/CvD
Kanske det - men just nu...belönar jag mig själv med en paus...tack, tack, det var snällt :wink: ...

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13607
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Markus Holst » 22 november 2013, 19:40

En underbar historia som jag följt med spänning och andakt. Tack!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 23 november 2013, 10:31

Markus Holst skrev:En underbar historia som jag följt med spänning och andakt. Tack!
Tack själv att du har hängt med hela tiden - det var ett intressant jobb att välja ut bilderna (av 1.200 tagna...bara i Iran...), pussla ihop det hela med text...en dagbok med lite "keywords" var till ofantlig hjälp - ja, det var liasom att genomföra resan en andra gång :D !

Eftersom jag vet att min äldsta son också följer den här tråden, vill jag gärna passa på att tacka för att han tog mig med på resan - oförglömliga veckor :D ! Tack Jonas...

Vänligen

Hans K

Skriv svar