Quiz: Tidigmodern tid
Re: Quiz-Tidigmodern tid
Inte helt insatt i organisationen under det slaget, ger nog annan möjlighet att svara först.
/CvD
/CvD
Torde vara Pommern, några fregatter samt några lättare fartyg.
/CvD
/CvD
-
svartekaptenen
- Medlem
Japp linjeskeppet Pommern 56 kanoner samt fregatterna Kiskin, Stora Phoenix,Danska örn, Svarta örn, VainqueurCvD skrev:Torde vara Pommern, några fregatter samt några lättare fartyg.
/CvD
samt några mindre fartyg , tyvärr gick de flesta fregatterna på grund men innan dess lyckades de förstöra sammanlgat 43
Ryska galärer så det räknas som en Svensk seger. Ger mig flashbacks till Empire total war. Din fråga.
Tackar...
Har något svagt minne att fregatterna som förlorades inte var riktiga fregatter utan ombyggda handelsfartyg. Är det korrekt?
Tar en enkel en.
Vilket slott ser vi?
/CvD
Har något svagt minne att fregatterna som förlorades inte var riktiga fregatter utan ombyggda handelsfartyg. Är det korrekt?
Tar en enkel en.
Vilket slott ser vi?
/CvD
- Bilagor
-
- Slott.jpg (61.47 KiB) Visad 1694 gånger
-
svartekaptenen
- Medlem
Ja den var enkel Stockholms slott med kärntornet Tre Kronor innan branden.
Svaret på din fråga är att ett par av fregatterna var ombyggda virkestransportfartyg och Danska Örn hade
tidigare erövrats från Dansken och var en gammal häck.
Svaret på din fråga är att ett par av fregatterna var ombyggda virkestransportfartyg och Danska Örn hade
tidigare erövrats från Dansken och var en gammal häck.
Stockholms slott innan branden är det enkla svaret. 
Kapten får ge nästa fråga.
/CvD
Kapten får ge nästa fråga.
/CvD
Eftersom svartekaptenen verkar ha börjat julfirandet tidigt i år hoppar jag in och ställer en ny fråga.
Fråga: Vilken officersgrad för dagen hade överste Krassow när han kommenderade den högra flygeln vid Slaget vid Fraustadt 1706?
Fråga: Vilken officersgrad för dagen hade överste Krassow när han kommenderade den högra flygeln vid Slaget vid Fraustadt 1706?
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se
-
svartekaptenen
- Medlem
Ja eftersom han blev befordrad till generalmajor år 1706 så får jag anta att han hade den som tjänsteförättande under slaget-
Har svårt att tänka mig att han skulle bli degraderad.
Har svårt att tänka mig att han skulle bli degraderad.
Generalmajor är rätt svar.
svartekaptenen ställer en ny fråga.
svartekaptenen ställer en ny fråga.
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se
- von Othfors
- Medlem
- Kontakt:
Då kickar vi igång den här tråden igen, då svartekaptenen återigen tydligen tagit långsemester.
Vad kallades "rullarna" på sidorna på en sen 1700-talsperuk? Här kan mer än ett svar vara rätt!

Vad kallades "rullarna" på sidorna på en sen 1700-talsperuk? Här kan mer än ett svar vara rätt!

"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V
- von Othfors
- Medlem
- Kontakt:
Jag har hört två benämningar. Ledtråd är att de båda namnen har att göra med de båda ytterligheterna i diplomatin.
- von Othfors
- Medlem
- Kontakt:
Något kryptisk ledtråd igår. Jag syftar på krig och fred.
Det ena rätta svaret slutar på -vingar och det andra på -lockar. Känner någon igen det nu?
Det ena rätta svaret slutar på -vingar och det andra på -lockar. Känner någon igen det nu?
- von Othfors
- Medlem
- Kontakt:
Jag tänkte på kanonlockar (krig) eller duvovingar (fred).
Jag tar en till:
Nämn en 1700-tals-sverigekoppling till Tyska rikets utropande i Versailles 1871!
Jag tar en till:
Nämn en 1700-tals-sverigekoppling till Tyska rikets utropande i Versailles 1871!
-
jean-jacques
- Medlem
Det var en knepig fråga. Jag har googlat på allt svenskt 1700-tal med anknytning till Versailles jag har kunnat komma på (von Fersen, regementet Royal Suedois, Ludvig XV:s drottning Maria Leczinska, Alexander Roslin) men inte kunnat hitta något som har med 1871 att göra...
Hm, Wismar blev väl en del av det Tyska riket, men jag ser ingen direkt 1700 tals koppling? Det pantsattes väl 1803. Kanske svenska språket blev officiellt där under 1700 talet så det fanns en svensk text i utropandet?