Så tillfälliga besökare inte tar oss för kretiner....
Varjag
Jag är inte helt klar över vad du menar... men jag tror jag förstår. (nyfikenhetsfråga: med stalinterror avser du den ukrainska politiken eller Sovjetunionen i allmänhet?)Dag den vise skrev:Davian, du fattar mig rätt när du skriver att jag även betraktar folk som kraftigt förminskar Holodomor och Stalinterrorn som Holodomorförnekare. Detta tycker jag förövrigt är helt i sin ordning, för få förintelseförnekare förnekar att judar dödades i Nazityskland,utan det som de förnekar är precis som Holodomorförnekarna hur många som dödades. Så ja, jag tycker termen Holodomor är en rättvis benämning på sådana som förminskar omfattningen av Stalinterrorn och Holodomor.
Det måste du avgöra själv Davian.Om jag tex ställer mig bakom Znyders siffra på 2,8 000 000. Är jag då en holodomorförnekare
varjag skrev:Det måste du avgöra själv Davian.Om jag tex ställer mig bakom Znyders siffra på 2,8 000 000. Är jag då en holodomorförnekare
Vad kallar du en nazistsympatisör, som förkastar ''legenden om dom sex miljonerna''. Men villigt erkänner att 1½ miljon
judar mördades? Är han en holocaust-förnekare?
Varjag
Jag kan minnas fel men jag har för mig att jag sett någonstans att Conquest backat och medgett att svälten inte var avsiktlig.Davian skrev:
Ingen, inte ens Robert Conquest, har levererat ett otvetydigt bevis på att svälten var artificiell.
Det är synd om du inte förstår vad jag menar, för jag är rädd att jag inte kan utrycka mig tydligare. Och om inte förstår vad jag menar med stalinterror kan jag säga att jag med det begreppet syftar på alla de utrensningar och deporteringar till Sibirien som Stalin utförde under sin regeringstid. Och ja, om du verkligen säger att bara 2,8 miljoner människor dog oavsiktligt i Ukraina är jag rädd att jag måste kalla dig holodomorförnekare (synd, för när du inte visar dina politiska uppfattningar verkar du vara en trevlig kille).Davian skrev: Jag är inte helt klar över vad du menar... men jag tror jag förstår. (nyfikenhetsfråga: med stalinterror avser du den ukrainska politiken eller Sovjetunionen i allmänhet?)
Det var inga miljoner som dog i den svälten så nej, svälten i Norrland 1867 var inget folkmord. Men i Ukraina dog hur man än räknar det flera miljoner människor och då gjorde staten ingenting, trots att de helt klart borde kunnat hjälpa dem med svälten som de hade (för om de hade råd att bygga alla dessa stridsvagnar borde de verkligen ha kunnat bekosta nödhjälp till Ukraina). Detta visar klart på att kommunistregimen i Moskva inte alls brydde sig om de ukrainska böndernas öde, och då alla seriösa människor erkänner att kommunisterna hatade de ukrainska bönderna sedan "revolutionen" visar detta klart att Holodomor inte kan klassas som någonting annat än ett folkmord på ukrainare.millgard skrev:1867 års svält i Norrland - vad gjorde de styrande? Skickade några tunnor med spannmål som ruttnade innan det hann fram? Är det ett folkmord då?
- men den mat som fanns - måste ju gå i stridsvagnsbyggarnas magar!om de hade råd att bygga alla dessa stridsvagnar borde de verkligen ha kunnat bekosta nödhjälp till Ukraina
Ingenting? Snarare är det väl så att man medvetet förvärrade situationen genom att bibehålla jordbruksexport från Ukraina, Kaukasus och Kazakstan till resten av unionen.Dag den vise skrev:Men i Ukraina dog hur man än räknar det flera miljoner människor och då gjorde staten ingenting, trots att de helt klart borde kunnat hjälpa dem med svälten.