Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Töre incidenten 1987 är verkligen märklig. Man påstod att det förekom dykningar under tiden man letade efter en miniubåt.
Två bevakningsbåtar från MKN letade i området kring hamnen. En av båtarna som hade modernare moddad" sonar, hann tyvärr inte fram. Miniubåten passerade civil personal ,som under tiden lyfte på avspärrningarna efter order fån ledningen. Besättningen på bevakningsbåtarna kunde bara stå och titta på, då miniubåten stack ut på öppet vatten.
Dykningarna sattes in efteråt. Hade någon lyft på luren i Moskva ? /Thule
Två bevakningsbåtar från MKN letade i området kring hamnen. En av båtarna som hade modernare moddad" sonar, hann tyvärr inte fram. Miniubåten passerade civil personal ,som under tiden lyfte på avspärrningarna efter order fån ledningen. Besättningen på bevakningsbåtarna kunde bara stå och titta på, då miniubåten stack ut på öppet vatten.
Finns det någon miniubåt som är ca 12 till 15 meter lång. Med ett lågt torn , och en lådliknande konstruktion i andra änden? Thule
Glömde en sak i hastigheten. Med två, möjligen" tre rör som sticker upp bakom tornet. Inte mycket högre än tornet.
Glömde en sak i hastigheten. Med två, möjligen" tre rör som sticker upp bakom tornet. Inte mycket högre än tornet.
Hur blev det med bilderna Thule ?
Vad tror du själv? Varifrån kom den ursprungliga orderna att lyfta avspärrningarna?Thule2 skrev:Töre incidenten 1987 är verkligen märklig. Man påstod att det förekom dykningar under tiden man letade efter en miniubåt.
Är detta nya uppgifter som du kommer med?
För det som deltog i Töre, är nog inte uppgifterna nya . För andra , ja kanske ? I övrigt har jag inga kommentarer . MVH Thule
Vad moget du beter dig.Thule2 skrev:För det som deltog i Töre, är nog inte uppgifterna nya . För andra , ja kanske ? I övrigt har jag inga kommentarer . MVH Thule
Eftersom du redan en gång konstaterat att "jag inte är riktigt klok" så borde det väl knappast förvåna ?
Och med den samlade expertisen som finns här, som intelligensmässigt vida överskrider Must personal, och andra , så torde det väl inte vara något problem. Du kan väl fråga Ola Thunander, eller varför inte Mossberg ? ! MVH/ Thule
Och med den samlade expertisen som finns här, som intelligensmässigt vida överskrider Must personal, och andra , så torde det väl inte vara något problem. Du kan väl fråga Ola Thunander, eller varför inte Mossberg ? ! MVH/ Thule
Thule! Det underlättar nog om du berättar lite mera. Har du sett ett foto? Har du sett en skiss? Har du sett något själv? Har du hört talas om denna beskrivningen? Var har det setts? När var det?Thule2 skrev:Finns det någon miniubåt som är ca 12 till 15 meter lång. Med ett lågt torn , och en lådliknande konstruktion i andra änden? Thule
/Patrik
Ja visst, vill jag ha bättre än dravel så kanske jag söker mig ditåt.Thule2 skrev:Eftersom du redan en gång konstaterat att "jag inte är riktigt klok" så borde det väl knappast förvåna ?
Men det lät ju ut som att du hade ny info för några dagar sedan och vi alla undrar såklart hur det är med det. Fick du ut några bilder och isåfall är det något du ämnar delge? Det var ju stor sensation på gång som det lät från din sida så självklart undrar vi vad du fått. För det är väl inte så att ryssarna varit framme igen och rensat arkiven på Must ?
Thule2 skrev:Har i dag fått svar på min fråga om det fanns/ funnits flygfotografier som visade ett föremål i Törefjärden så är svaret JA. En högst sensationell uppgift .
Thule2 skrev:Nu kommer jag att koncentrera mig på flygfotografierna " från Töre incidenten som nu äntligen kommit fram . Det känns helt fantastiskt att det kommit till rätta . Får se vad det går att göra med dem/Thule
Jag håller med Magnus. Har du fått några bilder och kan vi få veta mera?Magnus L skrev:Men det lät ju ut som att du hade ny info för några dagar sedan och vi alla undrar såklart hur det är med det. Fick du ut några bilder och isåfall är det något du ämnar delge? Det var ju stor sensation på gång som det lät från din sida så självklart undrar vi vad du fått. För det är väl inte så att ryssarna varit framme igen och rensat arkiven på Must ?
/Patrik
Det var ju ingen vidare analytisk text, i alla fall. Raljerande text kan ju vara underhållande, men den där kändes ju bara konstig.Wedman skrev:Man kan läsa Wibergs text med den behållning att man kan dra slutsatsen att det inte verkar krävas så mycket analysförmåga för att arbeta i den marina analysgruppen vid MUST.
Man kan också läsa den som en frustrerad människas hopplöshet inför alla förståsigpåare som med några knapptryckningar avfärdar åratals personliga erfarenheter av undervattenincidenter.tryggve skrev:Det var ju ingen vidare analytisk text, i alla fall. Raljerande text kan ju vara underhållande, men den där kändes ju bara konstig.Wedman skrev:Man kan läsa Wibergs text med den behållning att man kan dra slutsatsen att det inte verkar krävas så mycket analysförmåga för att arbeta i den marina analysgruppen vid MUST.
Wiberg och övriga förtjänar att tas på allvar, vad än t ex fredsforskaren Tunander och ambassadör Mossberg påstår. Att avfärda honom med påståenden om bristande analysförmåga och konstig argumentation inger inte någon respekt.
Hoppas att nivån på debatten höjs i fortsättningen. Den är nämligen både intressant och givande för oss lekmän som visserligen var inblandade då det begav sig men som ändå inte vet allt om vad som egentligen skedde
Jag tvivlar inte i sig på att det är just av frustration som artikeln är skriven. Däremot behöver den ju ändå inte vara en korrekt bedömning av den faktiska sakfrågan.Lasse Odrup skrev:Man kan också läsa den som en frustrerad människas hopplöshet inför alla förståsigpåare som med några knapptryckningar avfärdar åratals personliga erfarenheter av undervattenincidenter.
Även andra än försvarsanställda kan ha åratal av intresse/studier av ämnet och genom det en möjlighet att bedöma kvaliteten i argumentation som förs fram, så ett avfärdande av en artikel som denna är inte nödvändigtvis bara några "knapptryckningar".
Problemet är nog mest att om man verkligen läser Mathias Mossbergs bok och tittar på den motargumentation som görs i artikeln så är den mycket märklig. Min egen känsla är att det ständigt görs väldigt långt dragna vridningar av den information och analys som Mathias Mossberg faktiskt för fram och att inte mycket blir bemött rent konkret och sakligt.Lasse Odrup skrev:
Wiberg och övriga förtjänar att tas på allvar, vad än t ex fredsforskaren Tunander och ambassadör Mossberg påstår.
Jag tycker man egentligen inte utan att själv läst Mossberg kan avfärda de som avfärdar artikeln.Lasse Odrup skrev:Att avfärda honom med påståenden om bristande analysförmåga och konstig argumentation inger inte någon respekt.
Det anmärkningsvärda är ju att Wiberg skriver en lång raljerande artikel som till allra, allra största del inte handlar om det som Mossberg påstår fastän han ger sken av att den gör det. Att på detta sätt i grunden förvanska och förvränga sin motståndares argument istället för att sakligt besvara uppgifterna inger inte respekt. Vad Wiberg har att säga om Mossbergs uppgifter vet vi ju inte eftersom han inte svarat på det. Men det är kanske så han vill ha det och alltid lurar det ju någon har vi ju sett.Lasse Odrup skrev:Man kan också läsa den som en frustrerad människas hopplöshet inför alla förståsigpåare som med några knapptryckningar avfärdar åratals personliga erfarenheter av undervattenincidenter.tryggve skrev:Det var ju ingen vidare analytisk text, i alla fall. Raljerande text kan ju vara underhållande, men den där kändes ju bara konstig.Wedman skrev:Man kan läsa Wibergs text med den behållning att man kan dra slutsatsen att det inte verkar krävas så mycket analysförmåga för att arbeta i den marina analysgruppen vid MUST.
Wiberg och övriga förtjänar att tas på allvar, vad än t ex fredsforskaren Tunander och ambassadör Mossberg påstår. Att avfärda honom med påståenden om bristande analysförmåga och konstig argumentation inger inte någon respekt.
Hoppas att nivån på debatten höjs i fortsättningen. Den är nämligen både intressant och givande för oss lekmän som visserligen var inblandade då det begav sig men som ändå inte vet allt om vad som egentligen skedde
Jag är tillräckligt gammal och erfaren för att inte låta mig luras som Magnus L tydligen påstår att jag blivit. Däremot är jag en skeptiker och när någon påstår sig veta sanningen om de förmodade ubåtskränkningarna på 80-talet så blir jag ännu mer tvivlande.
Särskilt som till exempel Ola Tunander tydligen verkar vara en konspirationsteoretiker av klass. En av hans teorier är uppenbarligen att Breiviks massmord möjligen var iscensatt av Israel även om han senare menade sig vara feltolkad.
Sådana feltramp inger i alla fall inget förtroende, åtminstone inte hos mig
http://www.larouche.se/artikel/tunander ... kopplingar
http://www.thelocal.se/20111214/37926
Särskilt som till exempel Ola Tunander tydligen verkar vara en konspirationsteoretiker av klass. En av hans teorier är uppenbarligen att Breiviks massmord möjligen var iscensatt av Israel även om han senare menade sig vara feltolkad.
Sådana feltramp inger i alla fall inget förtroende, åtminstone inte hos mig
http://www.larouche.se/artikel/tunander ... kopplingar
http://www.thelocal.se/20111214/37926