Det är mycket riktigt krutkonspirationen jag var ute efter, men enligt Lars-Olof Larsson som har skrivit bokenERland skrev:Lite googling ger vid handen att det måste vara Krutkonspirationen 1536 du är ute efter. Men det framgår inte ur Wikipediaartikeln vad det var för lag som stiftades pga. denna.
Jag hade aldrig hört talas om denna märkliga historia innan.
Gustaf Vasa landsfader eller tyrann så anser han att åtminstone historien med kruttunnan är en skröna och resten
är betydligt överdrivet men vem vet? En sak är säker och det är att Gustaf lade beslag på de sammansvurnas fastigheter
i Stockholm vilka var värdefulla. Angående lagen som stiftades så skulle denna innebära att Stockholms borgare i
fortsättningen inte fick inneha artilleri eller andra tyngre vapen. Jag kan dock inte för mitt liv komma på var jag har läst
om denna lag men jag har läst om den, jag har en del obskyra böcker i min ägo så jag får återkomma gällande det.
Men om denna lag har funnits så öppnar den upp för en del bisarra spekulationer, hade Stockholms borgare privata kanoner?
Fy fan vad coolt om så var fallet. Jg har ett par sådana bisarra händelser ytterligare på lager men frågan är din.