Att jag fortfarande spelar MTW2 beror på att jag ännu inte har vunnit som ryss, så en gång om året brukar jag köra några vändor, och då även med andra länder.
1080: Hertig Giorgio tar med sig sitt kavalleri från Milano och hastar iväg mot Dijon. Hans son, greve Bernardo, belägrar Florens, allt medan general Cristoforo Rossi hoppar på en del av flottan och seglar iväg mot Ajaccio.
Diplomat Frolio Carcano rusar mot ett skepp som skall föra honom till Rom. Hertigen vill att han ordnar en allians med påven för att sedan sätta sin strålande plan i verket.
Florentinarna råkar lägga märke till att Bernardo i princip är ensam utanför staden. De öppnar därför portarna och jagar efter honom. Detta skulle de inte ha gjort, då Bernardo lyckas lura dem att helt tömma staden på trupper. Han lyckas ta sig in på stadens centrala torg varvid florentinarna tappar modet och ger upp. Bernardo är vorden Florens lyckliga erövrare.
(Jo, det låter knäppt men AIn är så dum. Ifall den inte har något kavalleri kan man anfalla med en enhet ryttare och vinna belägringar mer eller mindre gratis. Villkoren för att vinna en belägring är för enkla.
1082: Giorgio når fram till Dijon, vilken stad är belägrad av de nedriga fransmännen. Cristoforo Rossi hoppar i land på Korsika och börjar belägra Ajaccio.
1084: Fransmännen får se sig slagna av Dijons stadsbor, vilka dock får se sig belägrade igen. Denna gång av hertig Giorgio.
Diplomat Carcano når fram till Rom och får audiens hos påven. Ganska snart visar det sig att påvedömet både vill skriva handelsavtal och ha en allians med Milano. Utmärkt, tycker Carcano, och allt skrivs på i en väldig hast. Påven blir alldeles till sig av glädje, vilket hertig Giorgio också blir. När han får höra talas om avtalet föreslår han omedelbart att det borde startas ett korståg till det heliga landet, vilket Gregorius VII tycker är en lysande idé. Sagt och gjort, påven uppmanar alla katolska länder att ta upp korset och befria Antiokia.
1086: Greve Bernardo tar korset. Cristoforo Rossi intar Ajaccio och funderar över om inte han också borde bli korsriddare.
1088: En liten korsfararhär tar sig över till Korsika. Rossi blir dess ledare och de seglar iväg mot det heliga landet.
Allt verkar frid och fröjd, ända till den dag då en här från Sicilien uppenbarar sig utanför Genua. De tänker väl aldrig förklara krig?
1090: Jo, det gjorde de, men Carcano klarar skivan. Efter besöket i Rom har han begett sig till Neapel där han nu samtalar med kung Roger. Denne går med på att återställa freden och är även snäll nog att skänka 10 000 floriner som skadestånd.
Rossi når Sicilien.
Hertigen adopterar en ung adelsman vid namn Matteo Columbana, som tämligen omgående också blir en korsriddare. Vid samma tid tar maten slut för invånarna i Dijon. De försöker bryta belägringen men Giorgio segrar och Dijon blir en milanesisk stad.
1092: Havande intagit Dijon blir även hertig Giorgio en korsriddare, och väldiga mängder krigare flockas till hans banér.
(Grejen med korståg i spelet är att alla sådana trupper slutar att vilja ha betalt. Man vill därför ordna till ett korståg så snabbt som möjligt. Nackdelen är att sådana trupper inte har så lätt för att anfalla andra katolska länder.)
1094: Giorgio upptäcker att flera alppass är fulla av banditer, varför han leder sin här mot dem, och segrar.
1096: Korsfararhären växer än mer. Hertig Giorgio leder den mot den välförsvarade borgen Bern. Ungefär samtidigt når Rossi fram till det heliga landet. Han finner att egyptierna har satt sig fast i Jerusalem och Akko. Besviken seglar han norrut.
Johanniterna etablerar sig i Milano. De tillhandahåller de yppersta riddare, vilket är väl behövligt eftersom mina städer annars bara kan producera diverse spjutmilis.
1098: Bern intas av den stora korsfararhären. I borgen får hertig Giorgio veta att två utländska härar har dykt upp utanför Genua. Som tur är har de ännu inte förklarat krig. Rossi kommer fram till Antiokia och börjar belägra staden, och en liten flotta med diplomater skickas iväg mot Spanien.
(Jag får se om jag hinner spela 10 turns till ikväll. Än så länge ser det väldigt ljust ut, och det borde det göra, för länderna runt Rom är troligen de allra lättaste att spela. Orsaken till det är att spelmakarna inte har funderat så noga på det praktiska med korståg och jihad. Tanken är att alla korstågstrupper skall ila mot slutmålet eller börja desertera, men av någon lustig anledning kollar spelet bara på trupper som leds av en general, eller som står i städer
Allt sammantaget betyder det att inget är viktigare i spelet än att så snabbt som möjligt fixa ett korståg. Sedan sätter man en av sina generaler till att belägra slutmålet, men aldrig inta det. När han börjar bli gammal skickar man iväg en ny general. Då och då kan han avbryta belägringen och istället försöka inta någon av borgarna runtomkring, men bara så länge ingen annan nations korsfararhär kan nå fram.
Ja, det är därför jag mest spelar Ryssland och Bysans förresten. De har inte korståg eller jihad och är därför mycket svårare att vinna med än något annat land.)