Svärd smids efter skala?

Skriv svar
Davian
Medlem

Svärd smids efter skala?

Inlägg av Davian » 26 augusti 2013, 23:57

Tja!

Jag blev precis indragen i en diskussion om svärd i allmänhet. min motståndare menar att man smider svärd efter en särskild skala beroende på hur lång användaren är. För att balansen ska bli rätt.

Jag menar att man smider ett svärd och ser till att svärdet är rätt balanserat för sig självt och inte att man smider det olika beroende på en persons längd.

vem har mest rätt?

KoteGaeshi
Medlem

Re: Svärd smids efter skala?

Inlägg av KoteGaeshi » 22 september 2013, 17:37

Det kan vara smidigt att ha ett svärd någorlunda avpassat till sin längd - för att underlätta vapnets dragande och liknande, men under "gröna" förhållanden - läs massproduktion för krigsmakts räkning - var det nog i praktiken ej genomförbart, eller för den delen nödvändigt. Rider man chock med blanka vapen mot fienden har man sannolikt dragit värjan eller sabeln i förväg - eventuellt avlossar man förstås pistoler först, men man har nog i alla fall några sekunder och meter på sig innan träff med fienden.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 22 september 2013, 22:43

Hur smart är det att gåmi strid med kortare svärd än motståndaren har?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 september 2013, 06:28

Markus Holst skrev:Hur smart är det att gåmi strid med kortare svärd än motståndaren har?
Det fungerade ju rätt bra för de romerska legionerna mot galler, britter och germaner mfl.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 26 september 2013, 20:49

Det är ju även en del metallurgiska orsaker som anger hur lång klinga ett svärd kan ha för att vara både skarpt och smidigt. Den svenska karolinerklingan var ca en dm längre än motsvarande utländska armévapen med bibehållen smidighet, en klar stridsteknisk fördel.

http://www.algonet.se/~hogman/vapen_blank.htm

Arpla
Ny medlem

Inlägg av Arpla » 16 oktober 2013, 17:57

Jag har för mig att det var ovanligt att svärd smiddes på beställning och då anpassades till användarens längd, däremot kan det ha varit vanligt att folk valde ut svärd som passade deras längd. Svärd varierarde ju ofta i längd, omd et inte var fråga om någon from av militär standardmodell. Hur långt detta bör vara beror nog på typen av svärd och personlig preferens.
Den italienska fäktmästaren Philippo di Vadi skrev om långsvärd:
it should be of a length to come with the pommel under the arm
http://wiktenauer.com/wiki/Vadi
Jag tolkar det som att längden på hela svärdet ska vara lika långt som avståndet från foten till armhålan när man står rakt.
En annan fäktmästare, engelsmannen George Silver, hade ett annat sätt att bestämma den optimala längden
To know the perfect length of your sword, you shall stand with your sword and dagger drawn, as you see this picture, keeping out straight your dagger arm, drawing back your sword as far as conveniently you can, not opening the elbow joint of your sword arm, and look what you can draw within your dagger, that is the just length of your sword, to be made according to your own stature
Bild
The perfect length of your two handed sword is, the blade to be the length of the blade of your single sword.

Skriv svar