Ubåtskränkningar

Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av JohnT » 12 augusti 2013, 08:40

JohnT lör maj 18, 2013 12:34 pm skrev:
Rickard skrev:
Rickard skrev: "bara allmänt vedertagen information om att inga sovjetiska miniubåtssystem lämpliga för kränkningar i svenska vatten är kända."
JohnT skrev:Men det står inget i SOU om att de militära ubåtarna inte var lämpade för att kränka svenska vatten.
Det är alltså en slutsats som du drar som jag inte ser något stöd för i texten.
Slutsatsen är ju helt i linje med all annan kunskap.
Knappast all annan kunskap, men om du inte är beredd att skilja på fakta och tyckanden så är jag har jag inte så mycket mer att tillägga i den här diskussionen.

Mvh
/John
Jag gör nu ett nytt försök.

Vi har alltså olika uppfattning om varför man i den statliga utredningen nämner ubåtsräddningsfarkoster, jag tolkar texten så att dessa tas upp därför de hade kapacitet. Att utredningen nämner att civila projekt inte ”verkar särskilt lämpade” är en bedömning som gör i utredningen. Den bedömningen görs inte rörande det som kallas India-2.
Så utifrån detta hävdar jag att du inte har stöd i dina åsikter då du svara att ”Slutsatsen är ju helt i linje med all annan kunskap”
Och rent generellt sett ser jag lite skäl bemöta argumentation som är så svepande och känslomässigt baserade som ditt ”Slutsatsen är ju helt i linje med all annan kunskap”

VAD som faktiskt står i SOU 2001:95
Sid 294:
Här skall särskilt redovisas viss tillgänglig information om sovjetiska miniubåtssystem. Anledningen härtill är att man inom Försvarsmakten och bland en del experter anser att det varit sovjetiska miniubåtssystem, som legat bakom en stor del av de rapporterade kränkningarna av svenska vatten under 1980- och 90- talen
Öppen information om miniubåtssystem som kan ha utnyttjats i det forna Sovjetunionen, och som kan finnas kvar i dess efterföljare är relativt sällan förekommande. Detsamma gäller för liknande system, som kan finnas i andra främmande länders underrättelse- och liknande organisationer.
….
Försvarsmaktens kunskap om sovjetiska miniubåtssystem med militär användning omgärdas av hög sekretess.

Försvarsmakten har emellertid delgivit utredningen viss hemlig information om sovjetiska miniubåtssystem.

Sid 297:
Den mest utförliga beskrivningen som veterligen finns publicerad på svenska av sovjetiska miniubåtssystem gavs av Carl Bildt i ett anförande på krigsvetenskapsakademien i december 1990.

Sid 299:
Inom ubåtsräddningsområdet finns ett system som består av en moderubåt och två ubåtsräddningsfarkoster. ”India 2”, som denna ubåtsräddningsfarkost benämns i västliga marinkalendrar, transporteras på en ubåt av typ ”India” till platsen för en befarad ubåtsolycka. India 2 kan gå ner till stora djup, men ej, som den svenska ubåtsräddningsfarkosten URF, rädda en hel ubåtsbesättning. Ett sådant system ingår i Norra marinen och ett i Stilla Havsmarinen. Det har dock veterligen aldrig opererat i Östersjön.

Utöver ovan nämnda uppgifter om sovjetiska miniubåtssystem har ett antal olika projekt avsedda för civil användning presenterats vid mässor och utställningar. Det är inte känt hur många av dessa
som verkligen tillverkats och kommit att användas kommersiellt. Av presenterade ritningar och bilder av modeller förefaller dessa inte vara särskilt lämpade för den typ av militär verksamhet, som har bedömts ha förekommit på svenskt territorium.

Sammanfattningsvis kan sägas att det knappast tycks vara en i internationell ubåtslitteratur allmänt omfattad syn att Sovjetunionen hade utvecklat miniubåtssystem av den typ som beskrivits.
Sedan är det upp till var och en att tolka vad man läser.
och då kan man alltid hävda att just min slutsats är ”ju helt i linje med all annan kunskap”

mvh
/John

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 12 augusti 2013, 10:38

JohnT skrev:Vi har alltså olika uppfattning om varför man i den statliga utredningen nämner ubåtsräddningsfarkoster, jag tolkar texten så att dessa tas upp därför de hade kapacitet. Att utredningen nämner att civila projekt inte ”verkar särskilt lämpade” är en bedömning som gör i utredningen. Den bedömningen görs inte rörande det som kallas India-2.
Förstår jag dig rätt att din återstående poäng nu är att det inte uttryckligen står i SOU 2001:85 att inte India och dess räddningsfarkoster är otänkbara som kandidater till kränkningarna? Och att det därför kan finnas något utrymme för att de skulle kunna vara de skyldiga?

Som noterat så många gånger tidigare så var ju dels veterligen aldrig den över hundra meter långa India i Österjön och framför allt hade dess räddningsfarkoster låg räckvidd, kort uthållighet, inget periskop, låg hastighet och viktigt förstås ingen som helst likhet med de karaktäristiska farkoster som observerades så många gånger i svenska vatten. Jag funderar på hur det överhuvudtaget rent teoretiskt skulle gå att dolt navigera med den typen av farkost inne i en trång och grund svensk skärgård. Alla observationer från farkosten skulle till exempel kräva att man gick till ytläge, öppnade luckan och sedan tittade ut. Vi kan väl bara konstatera att det saknas kända exempel på detta.

Vidare kan man läsa f.d. analysgruppschefen Emil Svenssons bok där han för övrigt tar upp India-klassen, men noterar bara att den inte fanns i Östersjön och han gör framför allt ingen som helst koppling till att misstanken fanns att Indias räddningsfarkoster skulle varit de som varit i svenska vatten.
India.jpg
India.jpg (49.95 KiB) Visad 761 gånger
https://sv.wikipedia.org/wiki/Projekt_940_Lenok

Den första av de två India-ubåtarna sjösattes 1975 och på Wikipedia finns ovanstående bild som uppges vara tagen 1:a oktober 1985, till synes genom flygspaning, och där man ser de små farkoster den bär. Det finns all anledning att anta att India-klassen och dess räddningsfarkoster var kända på västerländsk sida i mitten av 80-talet. Till detta kan vi lägga att regeringens egen granskningsgrupp som år 1987 konstaterade att inga då kända sovjetiska farkoster överensstämde med de ständigt återkommande observationerna i svenskt vatten.

JohnT skrev:Och rent generellt sett ser jag lite skäl bemöta argumentation som är så svepande och känslomässigt baserade
Nu fogas alltså din bedömning att min argumentation är "känslomässigt" baserad till tidigare omdömen från dig att jag styrs av "förträngningar", "önskningar" samt i största allmänhet en "tro" som överskuggar allt.

Jag har upprepade gånger skrivit att jag tycker diskussionen blir sämre med dessa återkommande negativa utsagor från din sida, men det förändrar till synes ändå inte hur du vill uttrycka dig.

Utan att försöka agera amatörpsykolog vill jag till sist bara uppmärksamma ett möjligen intressant psykologiskt fenomen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 12 augusti 2013, 22:09

Försök och använd lite trevligare ton mot varandra. Diskutera sak, inte person.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 13 augusti 2013, 19:52

Rickard skrev:
Förstår jag dig rätt att din återstående poäng nu är att det inte uttryckligen står i SOU 2001:85 att inte India och dess räddningsfarkoster är otänkbara som kandidater till kränkningarna? Och att det därför kan finnas något utrymme för att de skulle kunna vara de skyldiga?
Ja, Jag har som sagt svårt att se hur man skriver en offentlig utredning och i den presenterar en typ av miniubåtar utan att det har någon som helst relevans för utredningen.
Och om du skulle kunna ha vänligheten att förklara varför dessa ubåtar nämns i utredningen?
För att repetera:
Vi har alltså olika uppfattning om varför man i den statliga utredningen nämner ubåtsräddningsfarkoster, jag tolkar texten så att dessa tas upp därför de hade kapacitet. Att utredningen nämner att civila projekt inte ”verkar särskilt lämpade” är en bedömning som gör i utredningen. Den bedömningen görs inte rörande det som kallas India-2.

Vad det sen gäller faktiskt förmåga för olika miniubåtssystem så skulle jag vilja att den diskussionen sker i tråden om sovjetiska miniubåtar. Men där får du gärna förklara vad du har för referenser när du skriver
Rickard skrev:” framför allt hade dess räddningsfarkoster låg räckvidd, kort uthållighet, … låg hastighet ”
Jämfört med vilka andra ca tio meter långa miniubåtar?

Dock för jag helst diskussionen om Nationalitetsbestämningen här, eftersom vi tidigare har diskuterat det i denna tråd (runt sidan 24)
Tar följande text från ditt inlägg viewtopic.php?f=22&t=42663&p=659490#p659415
Rickard skrev:
Gällande just sovjetiska intrång så är det ju precis som du skriver så att inga bevis finns.
Men eftersom vi, tillsammans med 1995 års utredning hävdar att det är intrång, så måste det finns en rimlig förklaring till vilka som utförde dessa. Mig veterligen har du inte presenterat ett alternativ till Sovjetunionen eller någon farkost på ca tio meters längd som skulle vara en trolig förövare och har den kapacitet som du hävdar att sovjetiska miniubåtar saknar.
Rickard skrev:
Det finns heller inga kända miniubåtsmodeller som är riktigt tänkbara, varken som konstruktion eller belägg för att de observerats i svenska vatten.
Jag vill påpeka att du hävdar att miniubåtsmodeller inte är riktigt tänkbara utifrån kriterier som du aldrig har presenterat några källor till. Eller ens att du har specificerat vad du avser som rimliga minima.
Vem ska bestämma vad som är "tänkbart"?

Rickard skrev:
Det finns utöver det inget begripligt motiv till att Sovjet ständigt skulle exponera sina kränkande farkoster inför svenska åskådare.
Uppenbarligen var det motivet tillräckligt relevant för Säkerhetspolitiska utredningen att ge följande kommentar:
Säkerhetspolitiska utredningen, SOU 2002:108 sidan 499 (min understrykning) skrev:

I detta läge valde den svenska regeringen att i första hand skärpa
neutralitetspolitiken. Om någon väntat sig undfallenhet gentemot
den förmodade inkräktaren, supermakten Sovjetunionen, så blev
därav intet. Inte heller blev det fråga om något närmande till den
andra sidan i det alltmer tillspetsade läget i det kalla kriget. I den
mån politiska syften låg bakom kränkningarna så blev de inte
uppfyllda i den meningen att den svenska regeringens fasthållande
vid neutralitetspolitiken skulle ha rubbats.
Och varför skriver då den säkerhetspolitiska utredningen detta om det skulle varit ett fullkomligt obegripligt motiv?

Rickard skrev:
Gällande tankar som ibland framförts att man skulle utfört intrången så pass öppet och offensivt i syfte att "hota" svenska regeringen till eftergifter så är Ingvar Carlssons bok "Ur skuggan av Olof Palme" väldigt läsvärd. En omfattande del av boken handlar just om ubåtsfrågan utifrån Carlssons synvinkel som statsminister (1986-1991).
Jag kan inte låta bli att betona ”utifrån Carlssons synvinkel”

Rickard skrev:
Det han beskriver är framför allt hur obegriplig hela frågan var för regeringen. Från Försvaret kommer ständiga larmrapporter om omfattande ubåtsintrång, men aldrig något enda konkret bevis för att det ens pågick kränkningar.
Utom 1995 år utredning som hävdar att det fanns konkreta bevis för ubåtskränkningar i ett antal fall,
men som sagt detta är ”utifrån Carlssons synvinkel” ?

Rickard skrev:
Oavsett om det blev ett missförstånd mellan statsminister och ÖB i den frågan så ledde det ändå till att regeringen 1987 själv begärde att analysgruppen skulle sätta samman sitt material som sedan skulle granskas av regeringens egen expertgrupp, bland annat bestående av tidigare chefen för underrättelsetjänsten generalmajor Bengt Wallroth.
Skulle det inte kunna tolkas som en viss politisk styrning att regeringen tillsätter en egen analysgrupp för att granska en myndighet?
Vilket inte är orimligt eftersom militären genom att utpeka Sovjet skulle påverka andra myndigheters myndighetsutövning, framför allt UD's. Och att då 1987 INTE öka spännigen i Europa när Gorbatjov håller på att omstrukturera Sovjetunionen från en militärstat kan vara värt några irriterade svenska militärer.

Men samtidigt går det att göra kopplingar till svensk inrikespolitik, skulle Ingvar Carlsson ge Carl Bildt rätt?

Och det är i detta gränsland mellan utrikespolitik, inrikespolitik och vad som faktiskt skedde i på svenskt vatten som gör ubåtsfrågan luddigare än det mesta i svensk nutidshistoria.

Det är få fakta och många tolkningar.

Rickard skrev:
Det material som då kom visade sig bestå av sju punkter som av Marina Analysgruppen själv ansågs bilda en indiciekedja som pekade på Sovjet. Regeringens expertgrupp utvärderade sedan analysgruppens material och de konstaterade att ingen av punkterna gav något direkt stöd för att det handlade om sovjetiska miniubåtar och noterade att punkterna inte ens samverkade med varandra som en indiciekedja borde göra, varvid deras slutsats var att hela bevisläget totalt var mycket svagt.
Ja, Marinen var ju fokuserad på att det var Ryssarna man jagade så då filtrerar man informationen utifrån egna förutfattade meningar.

Det är bara att försöka undvika att själv gå i samma fälla åt det ena eller andra hållet.

Rickard skrev:
Några av punkterna är kanske lite extra intressanta utifrån vad som diskuterats just i denna tråd. Texten och kommentarerna är från regeringens expertgrupp:
regeringens expertgrupp skrev:

Ett antal karaktäristiska former återkommer ständigt i iaktagelserna, och har efterhand kopplats till olika typer av miniubåtar. Dessa former har rapporterats under 70- och 80-talet, bland annat från Hårsfjärden 1982. De finns också med i sommarens rapporter.

Kommentar: Formen som sådan har inte nationalitetsbestämts. Den var heller inte någon del av det underlag som fanns för nationalitetsbedömningen 1983. En viss bestämd form indikerar alltså inte någon viss bestämd nation.
Och det skulle i så fall motsäga din tidigare slutsats:

viewtopic.php?f=22&t=41030&start=165#p647574
Rickard 26 jan 2013, 19:26 skrev:

Eftersom bilden visade Töres inre hamn och kända byggnader skulle det vara lätt att räkna fram exakt längd och bredd på farkosten för att sedan tillsammans med formen kunna göra en rätt säker identifiering av ubåtstyp.

Man kan också dra sig till minnes att bara några månader efter Töre-incidenten, i slutet av 1987, så tyckte analysgruppen att det var dags för ÖB att offentligt peka ut Sovjetunionen som ansvarig för kränkningarna. Regeringen tillsatte då snabbt en granskningsgrupp med både diplomatisk och militär expertis som skulle titta på vilka belägg som egentligen fanns för detta.

Det visade sig då saknas alla former av konkreta bevis för sovjetiska intrång. Det enda man kunde presentera var en extremt lös indiciekedja på sju punkter som alla förkastades av granskningsgruppen.

Om fotografiet från Töre hade föreställt siluetten av till exempel sovjetisk Piranha eller Triton 2-farkost hade saken naturligtvis varit klar och frågan löst sedan länge.

Då blir följdfrågan, Hur skulle ett foto se ut som inte bara visar den yttre formen på en ubåt?

Observationer av farkoster liknande typ 1 och 2 har gjorts i Leningrad-området. En av typerna har också förekommit i Fjärran Östern-området i anslutning till grupperingsplats för sovjetiska marina diversionsförbandet.

Kommentar: Att farkoster "liknande" två typer som antagits vara förekommande i svenska vatten har observerats i ett land är inget bevis för att detta land har sänt ut farkoster hit. I dokumentet står också att många sovjetiska miniubåtssystem har observerats under de senaste åren, men att inget av de system som identifierats överensstämmer med observationerna i de svenska vattnen.

Jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde få läsa hela det dokumentet.
Som vi har diskuterat tidigare i denna tråd så fanns det en maktkamp(eller "problemformuleringsprivilegie") mellan regeringen och ÖB rörande kriterierna för att peka ut en kränkande nation.

Jag har inte haft tillgång till några originaldokument men så som jag har fått det beskrivet så blev slutsatsen att man inte kunde bevisa nationalitet med mindre än att man hade fångat själva ubåten och kunde visa upp den.

Så när du skriver att inga kända sovjetiska farkoster överensstämde så är det intressant att se vilka kriterier som användes för att definiera ”överensstämde” respektive ”liknade”.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 15 augusti 2013, 21:52

Gällande räddningsfarkoster burna av India:
Rickard skrev:Och att det därför kan finnas något utrymme för att de skulle kunna vara de skyldiga?
JohnT skrev: Ja, Jag har som sagt svårt att se hur man skriver en offentlig utredning och i den presenterar en typ av miniubåtar utan att det har någon som helst relevans för utredningen.
Och om du skulle kunna ha vänligheten att förklara varför dessa ubåtar nämns i utredningen?
Jag uppfattar att det framgår tydligt varför de just nämns. Textavsnittet handlar om den information om sovjetiska ubåtar som ubåtsutredningen 2001 fått av Försvarsmakten och där vi då ser de kända Triton-2 samt Piranha-ubåten, samt ett kort stycke om att India + ubåtsräddningsfarkoster fanns. Eftersom det inte finns någon annan känd sovjetiskt bärare av små farkoster är det inte direkt konstigt att man noterar att den existerade, men det meddelas också i all enkelhet att den inte varit i Östersjön. Efter ha konstaterat det nämns den inte mer och jag upplever inte att det går att läsa in någon större betydelse i avsnittet.

Och igen: vi har dels ingen information från någon källa att man någonsin misstänkt att Indias räddningsfarkoster varit i svenska vatten. Om du känner till någon sådan får du förstås gärna hänvisa till den.

Vi har sedan ett antal uppgifter om att den mindre ubåtstypen, kallad valryggen / typ 1, hade ett "karaktäristiskt utseende" och hade blivit observerad vid ett stort antal tillfällen. Indias räddningsfarkoster hade också ett speciellt utseende och som dels inte liknar vad vi känner till om Typ 1 och dels aldrig kopplats ihop av någon till att den skulle liknat någon observation som gjorts.

Just på grund av det oerhört lilla antalet kända små sovjetiska undervattensfarkoster är det, tycker jag, fullständigt orimligt att ens tänka sig att man från militär sida skulle missat jämföra den med vad som faktiskt sågs i svenska vatten.

Till sist, även ÖB skriver i sin bok "Sanningen om ubåtsfrågan", ett par rader om India (sid 146). Han skriver att det fanns två exemplar i Norra Marinen och att hans bedömning är att de små farkoster den bar var just räddningsubåtar, men noterar också att dessa kanske var lämpliga för operationer mot NATO:s SOSUS-linjer i norra Atlanten. Därefter lämnar även han India och återkommer ej till den. Inte någon antydan finns att dess små farkoster skulle kunna tänkas varit i Sverige.

JohnT skrev:Men där får du gärna förklara vad du har för referenser när du skriver
Rickard skrev:”framför allt hade dess räddningsfarkoster låg räckvidd, kort uthållighet, … låg hastighet”
Jämfört med vilka andra ca tio meter långa miniubåtar?
Jämfört med de okända främmande miniubåtar som exempelvis opererade inne i Törefjärden 1987.

Nu tog du bort just frånvaron av periskop, men förefaller det ändå inte lätt omöjligt att navigera med en sådan typ av farkost inne i grunda svenska skärgårdar? Och även utan det, med exempelvis så pass kort räckvidd som dessa farkoster hade, hur skulle de ens kunna ta sig till ett "vanligt" svenskt operationsområde, verka där och sedan dra sig tillbaka utan att man någonsin avslöjade hur det gick till?

Om det enda som talar för idén att dessa räddningsfarkoster skulle varit skyldiga är att de står nämnda i förbigående på ett par rader i ubåtsutredningen 2001, men att ingenting stämmer utseende- eller kapacitetsmässigt samt att ingen central person är intresserad av dessa - så känns det för mig ganska säkert att anta att dessa ej var inblandade.

JohnT skrev:Men eftersom vi, tillsammans med 1995 års utredning hävdar att det är intrång, så måste det finns en rimlig förklaring till vilka som utförde dessa. Mig veterligen har du inte presenterat ett alternativ till Sovjetunionen eller någon farkost på ca tio meters längd som skulle vara en trolig förövare och har den kapacitet som du hävdar att sovjetiska miniubåtar saknar.
Nej, jag har inte presenterat någon alternativ kränkande stat eller ubåtstyp därför att jag själv känner att det inte finns något konkret belägg för det.

Det finns dock en viss skillnad mellan olika stater och deras behandling. Sovjet har ju av naturliga skäl varit huvudmisstänkt sedan minst 1981 och en säkerligen mycket stor underrättelseinsats har använts för att försöka identifiera sovjetiska miniubåtar som eventuellt använts mot oss. Att denna kunskapsinsamling dock, som synes av olika utredningar samt centrala personer i frågan, inte givit några som helst resultat gällande trovärdiga modeller av sovjetiska miniubåtar förefaller även tydligt.

Gällande eventuella miniubåtssystem hos västliga nationer finns extremt magert med information. Det kan ju till exempel bero på att kanske inga västnationer hade miniubåtar, men det kan också handla om man medvetet eller omedvetet inte "velat" veta.

Exempelvis så finns ingen offentlig information om Västtyskland hade miniubåtar på 80-talet. ÖB berättar dock i sin bok (sid 141) att vid förfrågan till sina svenska marina kollegor huruvida det fanns västtyska miniubåtar så möttes han alltid av en, som han uttrycker det, "förlägen tystnad".

Säkerhetspolitiska utredningen, SOU 2002:108 sidan 499 (min understrykning) skrev:
I detta läge valde den svenska regeringen att i första hand skärpa neutralitetspolitiken. Om någon väntat sig undfallenhet gentemot den förmodade inkräktaren, supermakten Sovjetunionen, så blev därav intet. Inte heller blev det fråga om något närmande till den andra sidan i det alltmer tillspetsade läget i det kalla kriget. I den mån politiska syften låg bakom kränkningarna så blev de inte uppfyllda i den meningen att den svenska regeringens fasthållande vid neutralitetspolitiken skulle ha rubbats.
JohnT skrev:Och varför skriver då den säkerhetspolitiska utredningen detta om det skulle varit ett fullkomligt obegripligt motiv?
Jag är lite osäker på vad du menar här. Att en säkerhetspolitisk utredning för ett resonemang om vilka effekterna blev av ubåtsfrågan finner jag inte särskilt underligt. Däremot ger det inget svar på varför den kränkande makten ständigt exponerade sina periskop, torn, ubåtsrygg eller hela ubåtar i ytläge djupt in på främmande vatten och vad syftet med det var. Inte minst om man nu tänker sig att det var sovjetiska ubåtar det handlade om framgår det som ytterst okonsekvent. Militärtaktiskt är det vansinnigt för en ubåtskapten på främmande vatten att tydligt exponera sig, militärstrategiskt var det dåligt då det skapade möjligheter för Sverige att identifiera och försöka värja sig mot hotet från sabotagestyrkor från miniubåt och politiskt skapade det enbart förvirring när man från sovjetiskt håll blånekade till att ha med saken att göra.

Ingvar Carlsson redogör till exempel för ett möte med sovjetiska regeringschefen januari 1988 och där denne dels förnekade all sovjetisk inblandning och undrar varför Sverige med alla vårt tekniska och vetenskapliga kapacitet inte kan få klarhet i nationalitetsfrågan, samt att han till sist direkt uppmanar Sverige att "tillintetgöra dessa undervattensfarkoster om ni önskar det".

JohnT skrev:Jag kan inte låta bli att betona ”utifrån Carlssons synvinkel”
Ja, verkligen - just Ingvar Carlssons synvinkel, utifrån den inte helt oviktiga eller ointressanta positionen som landets statsminister 1986-1991, det vill säga under en stor del av den tidsperiod när ubåtsfrågan var som hetast.

Det är faktiskt en läsvärd bok där Ingvar Carlsson på ett lågmält och eftertänksamt sätt resonerar kring ubåtsfrågan och alla dess märkligheter. Att omedelbart förkasta en fd statsministers tankar kring ämnet förefaller en smula lättvindigt.

Rickard skrev:
Det han beskriver är framför allt hur obegriplig hela frågan var för regeringen. Från Försvaret kommer ständiga larmrapporter om omfattande ubåtsintrång, men aldrig något enda konkret bevis för att det ens pågick kränkningar.
JohnT skrev:Utom 1995 år utredning som hävdar att det fanns konkreta bevis för ubåtskränkningar i ett antal fall, men som sagt detta är ”utifrån Carlssons synvinkel”?
Det finns ibland fördelar att läsa böcker innan man har allt för förutfattade meningar kring dem. De ständiga larmen, men frånvaron av bevis, som Carlsson beskriver gällde den aktiva ubåtstiden under själva 80-talet.

Däremot är det mycket riktigt att 1995 års utredning kom fram till resultatet att det fanns ett visst antal fall där kränkningar kunde konstateras. Väl värt att notera är att den utredningen tillsattes just av Ingvar Carlsson själv. Både i hans bok - och om man studerar dagstidningar från tidigt 90-tal - framgår det att dåvarande opposition länge krävde en oberoende utredning av ubåtsfrågan, men just Carl Bildt är den som inte vill ha någon sådan. Därför dröjer det tills efter regeringsskiftet 1994 då just Carlssons nya regering beslutar om att frågan skall utredas i det som blir SOU 1995:135.

Rickard skrev:
Oavsett om det blev ett missförstånd mellan statsminister och ÖB i den frågan så ledde det ändå till att regeringen 1987 själv begärde att analysgruppen skulle sätta samman sitt material som sedan skulle granskas av regeringens egen expertgrupp, bland annat bestående av tidigare chefen för underrättelsetjänsten generalmajor Bengt Wallroth.
JohnT skrev:Skulle det inte kunna tolkas som en viss politisk styrning att regeringen tillsätter en egen analysgrupp för att granska en myndighet?
Styrning tror jag är fel ord, det handlade om en granskning. Regeringen upplevde uppenbarligen att man behövde på egen hand granska det som den lilla och slutna Marina Analysgruppen internt sysslade med. Deras slutsatser visade sig då inte hålla just för granskning. Ett sätt att uttrycka det är att regeringen tog tillbaka ett eget initiativ i ubåtsfrågan/bevishanteringen som hittills exklusivt behandlats internt inom Försvaret.

JohnT skrev:Vilket inte är orimligt eftersom militären genom att utpeka Sovjet skulle påverka andra myndigheters myndighetsutövning, framför allt UD's. Och att då 1987 INTE öka spännigen i Europa när Gorbatjov håller på att omstrukturera Sovjetunionen från en militärstat kan vara värt några irriterade svenska militärer.
Det framgår av regeringens granskning att det inte fanns något som helst stöd för idén att peka ut Sovjet med det underlaget.

Om det hade varit så att MAnas indiciekedja varit rimlig (eller om det till och med funnits något bevis), hade det förstås ändå varit regeringens rättighet att välja om man ville gå ut med något utpekande eller inte. Kanske hade det av utrikespolitiska skäl varit besvärligt att göra det. Men - nu var det inte så, utan istället blev det tydligt att några bevis inte fanns och indiciekedjan var ytterst svag.

JohnT skrev:Men samtidigt går det att göra kopplingar till svensk inrikespolitik, skulle Ingvar Carlsson ge Carl Bildt rätt?
Du menar att Ingvar Carlsson skulle ge någon sorts direkt eller indirekt önskan att regeringens interna granskning skulle vara så rigid och hård att den medvetet dömde ut indicierna? Och att man hellre som regering hade en felaktig bild om en av årtioendets viktigaste säkerhets- och försvarsfrågor för att inte ge Carl Bildt rätt?

Det man kan konstatera är att det snarare är just Carl Bildt själv som gjort en stor mängd väldigt konkreta och specifika uttalanden i frågan, men som aldrig kunnat beläggas överhuvudtaget. Han menade sig exempelvis känna till det mesta om sovjetiska miniubåtstyper, deras storlekar och utseenden, antal, uppträdande, organisation osv, men vägrade ytterst märkligt berätta om detta till Ekeús utredning.

JohnT skrev:Ja, Marinen var ju fokuserad på att det var Ryssarna man jagade så då filtrerar man informationen utifrån egna förutfattade meningar.

Det är bara att försöka undvika att själv gå i samma fälla åt det ena eller andra hållet.
Det håller jag fullständigt med om.

regeringens expertgrupp skrev: Ett antal karaktäristiska former återkommer ständigt i iaktagelserna, och har efterhand kopplats till olika typer av miniubåtar. Dessa former har rapporterats under 70- och 80-talet, bland annat från Hårsfjärden 1982. De finns också med i sommarens rapporter.

Kommentar: Formen som sådan har inte nationalitetsbestämts. Den var heller inte någon del av det underlag som fanns för nationalitetsbedömningen 1983. En viss bestämd form indikerar alltså inte någon viss bestämd nation.
JohnT skrev:Och det skulle i så fall motsäga din tidigare slutsats:
Min tidigare slutsats var alltså att man med ett flertal fotografier på tagna på främmande farkoster på grunt vatten i Törefjärden skulle kunna identifiera farkosten, troligen även då, men rimligen åtminstone senare. Från 1987 års dokument framgår enbart att man inte då hade kopplat någon av de karaktäristiska formerna som optiskt siktats till något specifikt land. Om det var så att man enbart letat bland de identifierade sovjetiska typerna framgår inte helt.

Det är dock ett litet mysterium varför du hellre försöker hitta en motsägelse hos mig (som inte riktigt finns) än att reflektera över det ganska sensationella över att två olika personer anger att de själva har sett flygfoton på främmande farkoster i Töre och att dessa foton senare är borta.

Observationer av farkoster liknande typ 1 och 2 har gjorts i Leningrad-området. En av typerna har också förekommit i Fjärran Östern-området i anslutning till grupperingsplats för sovjetiska marina diversionsförbandet.

Kommentar: Att farkoster "liknande" två typer som antagits vara förekommande i svenska vatten har observerats i ett land är inget bevis för att detta land har sänt ut farkoster hit. I dokumentet står också att många sovjetiska miniubåtssystem har observerats under de senaste åren, men att inget av de system som identifierats överensstämmer med observationerna i de svenska vattnen.
JohnT skrev:Jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde få läsa hela det dokumentet.
Marina analysgruppens egna sammanställning från 1987 är vad jag vet fortfarande hemlig. Det som finns tillgängligt är regeringens granskningsgrupps resultat, och finns till exempel redovisat i ÖB:s bok "Sanningen om ubåtsfrågan", sid 253 och framåt, varifrån ovanstående är hämtat.

Jag har lagt in två av de sju punkterna redan, men kan vid tillfälle skriva av de återstående också.

JohnT skrev:Som vi har diskuterat tidigare i denna tråd så fanns det en maktkamp (eller "problemformuleringsprivilegie") mellan regeringen och ÖB rörande kriterierna för att peka ut en kränkande nation.
Någon större maktkamp tror jag egentligen inte fanns. Vad som hände var alltså att på hösten 1987 uppfattade statsministern att ÖB under press från analysgruppen ville inför samlad regering kräva ett offentligt utpekande av Sovjet. ÖB har själv redovisat sin ståndpunkt kring detta, bland annat i sin bok "Sanningen finns i betraktarens öga" (utgiven 2005) där han framför allt menar att det inte fanns någon avsikt från honom att det skulle bli ett krav på utpekande och håller inte med om Ingvar Carlssons syn på just detta.

Efter att MAnas samlade indiciekedja granskats och konstaterats vara ytterst svag och otänkbar att just använda som stöd för någon form av utpekning om nationalitet förefaller detta vara helt klart även för ÖB, som avstod från att ta strid kring detta. Detta är ett i mina ögon intressant faktum. ÖB har i flera sammanhang, bland annat två egna böcker, beskrivit händelserna kring granskningen 1987 och hans största invändning är bara att hans avsikt inte var att kräva ett offentligt utpekande av Sovjet.

JohnT skrev:Jag har inte haft tillgång till några originaldokument men så som jag har fått det beskrivet så blev slutsatsen att man inte kunde bevisa nationalitet med mindre än att man hade fångat själva ubåten och kunde visa upp den.
Jag skulle säga att den beskrivning du fått i så fall är fel. Din beskrivning låter som att regeringens granskningsgrupp lite indirekt ville bortse från allt graverande material och krävde något extremt konkret i form av infångad ubåt, kanske för att slippa ta ställning.

Dock var det istället så att Analysgruppen lade fram sina bästa bevis i form av sju punkter för nationalitetsutpekande mot Sovjet och dessa visade sig helt enkelt inte vara bättre än att t ex Sovjet ansågs vara bra på att hemlighålla saker och därför troligen var skyldiga, eller att de hade vissa farkoster som i viss mån liknade - men förvisso inte överensstämde med - de som setts i svenska vatten.

Ytterligare anmärkningsvärt är att analysgruppen redan då brukade beordra ubåtsjaktsenheterna att låta de främmande farkosterna operera fritt på svenska vatten och att flottan endast fick samla in data som skulle analyseras. Ett minst sagt kontroversiellt isidosättande av skyldigheterna att försöka freda svenska vatten via reglerna i IKFN - men vapeninsatser ansågs riskera "skrämma bort" inkräktarna så att analysgruppen inte fick så mycket data att analysera.

När det sedan var dags att sätta samman det som hittills insamlats hösten 1987 visade sig resultatet alltså vara ytterst skralt. Denna regeringsgranskning skedde för övrigt helt internt och vi har alltså inte någon sekretess att tänka på som vid de mer moderna utredningarna där man skulle kunna åtminstone tänka sig att något viktigt hölls tillbaka på grund av offentlig känslighet.
JohnT skrev:Så när du skriver att inga kända sovjetiska farkoster överensstämde så är det intressant att se vilka kriterier som användes för att definiera ”överensstämde” respektive ”liknade”.
Det är alltså inte jag som skriver att inga sovjetiska miniubåtssystem överensstämde med de som sågs i svenska vatten - orden är från regeringens granskningsgrupp, bland annat bestående av tidigare chefen för svenska underrättelsetjänsten, och som haft full tillgång till de bästa bevis som marina analysgruppen plockat fram. Den exakta definitionen på "liknande" har vi inte, men vi kan väl bara avslutningsvis notera att ingen åtminstone offentligt har åberopat dessa "likheter" igen.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 16 augusti 2013, 08:44

Om vi resonerar lite kring bilderna från Töre. Det miniubåtar som fanns ombord på India , är för höga och breda i förhållande till det avbildade. Piranha för stor, för lång, och för hög, och var dessutom inte sjövärdig vid tillfället . Triton för lång och har fel form i övrigt, verkar nästan jämnbred på skrovet ,förutom akterpartiet. Då kan man kalkylera med ,endera hade Sovjet någon helt okänd miniubåtstyp, som aldrig har kunna vederläggas ,eller identifieras. Så jämför vi med Maritalia , rätt form, och med all sannolikhet rätt storlek . Och ett annat alternativ jag funderat över ,den typ av farkost som bl.a Brittiska marinen medförde på ubåtarna Oberon och Poseidon ,med plats för två attackdykare . För under alla omständigheter ,så var det ett litet spolformat föremål som förflyttat sig från inre delen av hamnen ut till öppet hav . Föremålet var väldigt ljusgrått till färgen ,och med skarpa vita kanter . Och med risk att jag upprepar mig , det såg ut som ett utdraget grodyngel . Om färgen har någon teknisk förklaring vid själva avbildandet vet jag inte. Men en annan sak som jag tänkt på . I höger kant på bilderna fanns digitala siffror ,ungefär som på en klockradio ,fast vita.
Men fotosystemet i SF 37 och SH 37 var väl analogt? Man såg en svag antydan av svart linje tvärs bilden, och under varje sekvens hur föremålet flyttat sig nedåt i bild. Alltså utåt från innerfjärden mot havet. Och det skulle ju vara smakfullt om ansvariga idag ,åtminstone kunde säga att vi har ,eller har haft bilder. Men kan inte nationalitesbestämma dem./ För enda förklaringen till att hemlighålla dem, är att det inte var sovjetiska. Hade så varit skulle man visat upp dem direkt . Så slutsatsen blir att det som deltog i ubåtsjakten i Törefjärden , trodde att man jagade Sovjetiska ubåtar.Så fick man bilder ,och då blev man tvungen att lägga locket på . / Thule

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 augusti 2013, 09:15

Instämmer med Thule. Vem har sagt att "Valryggen" måste vara den primära kränkaren? Det kan mycket väl vara en sk våt farkost som opererar kort sträckor från större ubåt. Vi dflera tillfällen har ju faktiskt stor ubåt observerats i anslutning till kränkning, ex optiska observationer på Nämndöfjärden i samband med Hårsan jakten, och ofta precis utanför infartsleder till skärgården tex Sandhamnshålet eller Landsort/ Danziger/ Utö. Med mindre dykfarkoster så stämmer den bra.

Det finns ju fysiska bevis på vi haft objudna besökare, som stulna minor mm

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 16 augusti 2013, 10:46

Dagens Ryssland har ju denna "forsknings" mini ubåt . Det som är intressant med bilden är just formen på ubåten . Sådan form hade föremålet på fotografierna . Nu tar det väl ett antal år att utveckla en bra miniubåt ,men även denna bör ha haft en prototyp . Eller om det funnits någon tidigare variant som varit militär. Så en bild på en brittisk innovation som gjordes redan under WW2 . Så tekniken och forskningen kring minifakoster för operationer under vattnet är ju ganska gammal,och spridd. Men det känner väl det flesta av oss till /MVH Thule
Bilagor
article-1184291-015B734F000004B0-756_634x423.jpg
article-1184291-015B734F000004B0-756_634x423.jpg (62.83 KiB) Visad 548 gånger

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 16 augusti 2013, 10:47

Bild 2 / Thule
Bilagor
Diving_canoe.jpg

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 17 augusti 2013, 13:12

Eftersom fältet är öppet för spekulationer när man inte medger förekomst av bilderna, kan man ju undra vad det gav för information egentligen? Och vad hände sedan ? Vem sitter på dem os.v Thule

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 20 augusti 2013, 06:42

Ytterligare en omständighet kring bilderna från Töre 1987 . I det material som skrivits kring det så sägs det att Lars Lindberg och andra media chefer blev kallade till bildförevisning hos militärbefälhavaren . Alltså bör det vara fler än en tidningsredaktör som sett dem! Det står också" bilderna visade tydligt ett cigarrformat föremål" Alltså fanns det något på bilderna som visade på ett föremål i Törefjärden . Varför har inte fler media chefer trätt fram och berättat vad det fått se ? Om inte annat så för att stötta Lars Lindbergs utsago , och samtidigt kunnat möjliggöra offentlighet av materialet ! För om man nu hade "tydliga bilder" och visste vem inkräktaren var , samt visade dem för ett antal media chefer. Då borde väl konsekvensen i slutändan vara ett totalt offentlig görande. Så min slutsats blir ännu en gång . Bildmaterialet var så känsligt , och visade förmodligen på att farkosten inte kom från Sovjet. Thule

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 21 augusti 2013, 14:07

Rickard skrev:
JohnT skrev:Men samtidigt går det att göra kopplingar till svensk inrikespolitik, skulle Ingvar Carlsson ge Carl Bildt rätt?
Du menar att Ingvar Carlsson skulle ge någon sorts direkt eller indirekt önskan att regeringens interna granskning skulle vara så rigid och hård att den medvetet dömde ut indicierna?
Ja, I alla fall så att man slapp peka ut en viss nation.

Jag vill också tydliggöra att vi nu pratar om bevis för en viss nationalitet, inte bevis för att det skett kränkningar.

Ingvar Carlsson skapade sitt egna dubbelbeslut, å ena sidan så pekade man inte ut Sovjetunionen medan man å andra sidan gav marinen friare händer vad det gällde vapeninsatser. Dessutom hade man mer eller mindre lyckats få sovjetiska ledningens samtycke att man använde vapenmakt.

Jag ser inte att man kunde hantera frågan så mycket bättre på regeringsnivå.
Rickard skrev:
Och att man hellre som regering hade en felaktig bild om en av årtioendets viktigaste säkerhets- och försvarsfrågor för att inte ge Carl Bildt rätt?
Nej, men genom att sätta kraven för att utpeka främmande stat så högt att de bevis som fanns inte räckte kunde man en gång för alla förpassa frågan till det inrikespolitiska planet. Man hade nu definierar om frågeställningen så det passar in i att beskylla Bild för oansvarig utrikespolitik utan att behöva ta några utrikespolitiska konsekvenser av det.

Politiseringen i allmänhet var inte så hårt kopplat till 1987 utan skedde tidigare, man kan till exempel se vad Gustavsson tyckte om "bodströms affären" i Sanningen om ubåtsfrågan sid 200.

Men 1987 återtog regeringen problemformuleringen.

Samtidigt så gör du och många av de som ”för marinens talan” lite för stor sak av kränkningarna dignitet. För den socialdemokratiska regeringen efter 1986 så var ubåtskränkningarna inte ”den stora frågan” som Bildt hade försökt blåsa upp det till under första halvan av åttiotalet. 1986 var det sovjetiska hotet mot Sverige marginellt och ett krig skulle i alla fall blivit ett kärnvapenkrig så varför göra en stor sak av några ubåtsövningar?

Man kan ju titta på hur mycket pengar som tillfördes försvaret för ubåtskyddet, enligt SOU 2001:85 så var det mindre än en procent av försvarskostnaderna 1980-1994. Det säger mer om hur politikerna faktiskt tolkade hotet från ubåtsjakterna än att läsa uppskruvade demagoger.

Rickard skrev:
Om det hade varit så att MAnas indiciekedja varit rimlig (eller om det till och med funnits något bevis), hade det förstås ändå varit regeringens rättighet att välja om man ville gå ut med något utpekande eller inte. Kanske hade det av utrikespolitiska skäl varit besvärligt att göra det. Men - nu var det inte så, utan istället blev det tydligt att några bevis inte fanns och indiciekedjan var ytterst svag.
Vilken information har du rörande vad som använde för bevis?

Eftersom du beskriver bevisen på följande sätt i din post
Rickard skrev:
…men aldrig något enda konkret bevis för att det ens pågick kränkningar…

… men frånvaron av bevis, som Carlsson beskriver gällde den aktiva ubåtstiden under själva 80-talet.

… Deras slutsatser visade sig då inte hålla just för granskning.

…Om det hade varit så att MAnas indiciekedja varit rimlig (eller om det till och med funnits något bevis…

… utan istället blev det tydligt att några bevis inte fanns…

Dock var det istället så att Analysgruppen lade fram sina bästa bevis i form av sju punkter för nationalitetsutpekande mot Sovjet och dessa visade sig helt enkelt inte vara bättre än att t ex Sovjet ansågs vara bra på att hemlighålla saker och därför troligen var skyldiga, eller att de hade vissa farkoster som i viss mån liknade - men förvisso inte överensstämde med - de som setts i svenska vatten
Man skulle kunna tro att du vet vad som stod i dokumenten som skickades till regeringen.

Men dina källor är alltså främst Ingvar Carlssons och Bengt Gustafssons böcker?

Framförallt den Promemoria som finns med i ÖB's bok är en jämförelse mellan vilka bevis som man använde när man utpekade Sovjet 1983 och vilka bevis Marinen la fram 1987. Författaren är Hans Dahlgren och han arbetade som Utrikesministerns rådgivare på den tiden. Inte för att det bevisar något annat än att han var politiskt korrekt, men Bengt Wallrot blev två år senare Generaldirektör för FRA, en politiskt tillsatt tjänst.

Och Gustafsson beskriver dokumentet med "Promemorian var givetvis skriven för att inte regeringen skulle behöva ta ställning till nationalitetsfrågan före Rysjkovs besök" (sid 204)

Och om vi nu läser texten en gång till:
Rickard skrev:
regeringens expertgrupp skrev: Ett antal karaktäristiska former återkommer ständigt i iaktagelserna, och har efterhand kopplats till olika typer av miniubåtar. Dessa former har rapporterats under 70- och 80-talet, bland annat från Hårsfjärden 1982. De finns också med i sommarens rapporter.

JohnT skrev:Och det skulle i så fall motsäga din tidigare slutsats:
Min tidigare slutsats var alltså att man med ett flertal fotografier på tagna på främmande farkoster på grunt vatten i Törefjärden skulle kunna identifiera farkosten, troligen även då, men rimligen åtminstone senare. Från 1987 års dokument framgår enbart att man inte då hade kopplat någon av de karaktäristiska formerna som optiskt siktats till något specifikt land. Om det var så att man enbart letat bland de identifierade sovjetiska typerna framgår inte helt.
Så du menar att när dokumentet pratar om ”optiskt siktats” så menas varken fotot som vi har sett publicerat från Töre med valryggen eller några flygfoton.
Är du så säker på att foton inte fanns med i det material som presenterades för regeringen?
Har du några fakta som stödjer den tolkningen?

Och om det skulle visa sig att de flygfoton som visades för en utvald skara journalister faktiskt fanns med i den dokumentation som skickades till regeringen, skulle det förändra din syn på vilka som konspirerade inom svenska myndigheter?
Rickard skrev:
JohnT skrev:Jag har inte haft tillgång till några originaldokument men så som jag har fått det beskrivet så blev slutsatsen att man inte kunde bevisa nationalitet med mindre än att man hade fångat själva ubåten och kunde visa upp den.
Jag skulle säga att den beskrivning du fått i så fall är fel.
Det låter som om du vet vilka kriterier som skulle gälla för att nationalitetsbestämma en ubåt,
Eller är det något ”du skulle säga” bara i största allmänhet?

Fast min tolkning stöds bland annat av en före detta Överbefälhavare (Gustafsson s 183).

Den stående jämförelsen var Sovjetunionens hantering av U-2, det skickades inga protestnoter när man upptäckte att U-2 plan kränkte sovjetiskt territorium utan först när man skjutit ner planet och tillfångatagit piloten så visade man upp faktiska bevis för världspressen och agerade diplomatiskt.
Rickard skrev: Din beskrivning låter som att regeringens granskningsgrupp lite indirekt ville bortse från allt graverande material och krävde något extremt konkret i form av infångad ubåt, kanske för att slippa ta ställning.
Ja, Bengt Gustafsson beskriver dokumentet med "Promemorian var givetvis skriven för att inte regeringen skulle behöva ta ställning till nationalitetsfrågan före Rysjkovs besök" (sid 204)

Rickard skrev:
Den exakta definitionen på "liknande" har vi inte, men vi kan väl bara avslutningsvis notera att ingen åtminstone offentligt har åberopat dessa "likheter" igen.
Och om man hade visat upp bilder på en ubåt och fick svaret att ” En viss bestämd form indikerar alltså inte någon viss bestämd nation” så blev man tvungen att komma tillbaka med helt nya banbrytande bevis ( typ minkbanden) eller tala om för UD vilka regler som skulle gälla. Och det sista var ju liksom inte på kartan i Sverige.

För att citera Fredrik Bynanders doktorsavhandling:
bynander3-del.png
bynander3-del.png (112.8 KiB) Visad 411 gånger
Mvh
/John

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 21 augusti 2013, 18:13

Psilander skrev:Instämmer med Thule. Vem har sagt att "Valryggen" måste vara den primära kränkaren? Det kan mycket väl vara en sk våt farkost som opererar kort sträckor från större ubåt. Vi dflera tillfällen har ju faktiskt stor ubåt observerats i anslutning till kränkning, ex optiska observationer på Nämndöfjärden i samband med Hårsan jakten, och ofta precis utanför infartsleder till skärgården tex Sandhamnshålet eller Landsort/ Danziger/ Utö. Med mindre dykfarkoster så stämmer den bra.

Det finns ju fysiska bevis på vi haft objudna besökare, som stulna minor mm
Tycker du har en poäng i de teorierna. För tänk om den sk. valryggen var moderubåten egentligen? Man lät uppmärksamheten riktas på den emellanåt, och så gjorde "grodynglet" sina insatser under tiden. Thule

Användarvisningsbild
Findus
Medlem

Inlägg av Findus » 21 augusti 2013, 22:41

angående de här bilderna från Töre som diskuteras här. Vad är det för bilder, vad visar dom, vem har fått se dom och varför?

mvh / Findus

Användarvisningsbild
Findus
Medlem

Inlägg av Findus » 22 augusti 2013, 01:42

tryggve skrev:
FredH skrev: De enda jag kan komma på har trätt fram är några som var ombord på U-137.

Detta är också lite en sak som stör mej, att det inte framkommit några som helst vittnesmål efter Sovjets fall. Kanske har det att göra med att det var ytterst specialförband som opererade och därmed varit relativt förskonade från förfallet i övriga, ryska, krigsmakten.

Men lite borde ha sipprat ut, kanske.
Jo precis, det är lite märkligt att det är så knäpp bom tyst om det nu var fråga om rätt omfattande kränkningar. Även om de som själva deltagit inte går ut med det så borde ju andra känna till det på andra nivåer. Men inte ett ljud. Speciellt som svenska tidningar/media torde vara beredda att betala en hel del för information av något slag.

Jag utgår från att man från svensk sida efter Sovjets fall har försökt att gräva i detta, och försökt hitta personer som varit med.... Det är ju möjligt att man har hittat folk, och hållit det hemligt, men...

Det stör inte mig det minsta. Straffet för landsföräderi i Ryssland är döden. Vanligen genom nackskott. Dessutom är jag övertygad om att de flesta av de här spetsnaz killarna är super-patrioter. Det dom har varit med om är för moder Ryssland säkerhet och dom är säkert stolta som bara den över att ha fått vara med. Man har säkert fått medaljer och allt efter att ha deltagit i sådana specialoperationer. Den av dom som öppnar käften och babblar kommer strax att önska att han inte blivit född.
Möjligen kan jag tänka mig att den svenska underrättelsetjänsten har lyckats värva en och annan ryss som vet vad han talar om. Och att den kontakten sköts med maximal säkerhet för att skydda källan.

Skriv svar