"Unsere Mütter.." Tysk fördomsfulhet mot det polska folket

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Mieszko
Medlem

Re: "Unsere Mütter.." Tysk fördomsfulhet mot det polska folk

Inlägg av Mieszko » 10 juni 2013, 00:06

B Hellqvist skrev:"De delar som har med Polen att göra ska ses som ett exempel på tysk fördomsfulhet mot det polska folket." (Min fetning.)

Jag tycker OP gör sig skyldig till samma generalisering som han anklagar seriens skapare för. Har alla tyskar fördomar om polacker? Skildras polackerna i serien som typiska polacker? Kasta inte sten i glashus...
Nu har jag ju nämnt företeelsen "tysk fördomsfulhet" utan att säga något om hur vanligt det är.

Jag tror dock att det är relativt vanligt med fördomar mot Polen och Polacker inte bara bland tyskar utan även hos andra. Se diskussionen mellan Artur Szulc och Johan Ekstrand om hur Polackerna framställs i populärkulturen.

Till saken hör min teori om varför seriens skapare har valt att skildra motståndskämparna på detta sätt. Vi vet att den polska tråden i serien var ett sent påfund. Man hann inte göra mycket research. Och vad gör man om man inte har gjort bra research? Man utgår från det man tror sig veta.

Mieszko
Medlem

Inlägg av Mieszko » 10 juni 2013, 00:32

Johan Ekstrand skrev: Det är i sin ordning så länge det inte handlar om grova och felaktiga generaliseringar. I serien framställs individer ur den polska motståndsrörelsen som antisemiter, inte hela folket eller ens någon procent av det.
Att AK som organisation inte var antisemitisk tror jag vi är överens om (även om delar av organisationen och enskilda individer var det).

För varje film eller serie där AK förekommer kan vi ställa frågorna:
- Hur många polska motståndskämpar från AK förekommer i serien?
- Hur många av dessa framställs som antisemiter?
- Hur många av dessa framställs neutralt eller som personer som hjälper judar?
- Viktigaste frågan: Hur väl överensstämmer dessa proportioner med de verkliga proportionerna?
Om det totala antalet motståndskämpar som visas är fler än 2 st, och om proportionerna skiljer sig grovt från verkligheten, då tycker jag att det är befogat att hävda att AK som organisation framställs som antisemitisk.

Nästa fråga: Varför förekommer det en händelse i serien, där motståndskämparna först stoppar en transport, men när de upptäcker att transporten innehåller judar, så låter de transporten fortsätta så att judarna går en säker död till mötes?
Jag upprepar att historikerna inte känner till en sådan händelse. Jag upprepar att det i AK var vid dödsstraff förbjudet att lämna ut judar till tyskarna.
Så varför väljer man att skildra en sådan verklighetsfrämmande händelse? Kan det vara för att man vill framställa polska motståndskämpar som antisemiter? Är det rättvist mot minnet av motståndskämparna?

Mieszko
Medlem

Inlägg av Mieszko » 10 juni 2013, 00:54

B Hellqvist skrev:Nu har jag bara sett första avsnittet, men ukrainarna framställdes inte i alltför positiv dager, med sin assistans i jakten på judar.
Jag tycker inte om när östeuropeiska folk som ukrainare och ryssar framställs på ett alltför negativt sätt i filmer, för om man i väst ibland har en fördomsfull bild av polackerna, så har man förmodligen en ännu mer negativ syn på ukrainare och ryssar.

Men! Det finns en viktig skillnad här. Ukrainska nationalister begick verkligen mord på judar i massiv skala. Något sådant gjorde aldrig polackerna (händelser i byar som Jedwabne var ju i en helt annan skala och inte organiserade på samma sätt). Det är alltså inte rättvist att, när man pratar om östeuropeisk antisemitism, nämna ukrainare och polacker i samma andetag, men så gör man ibland.

Ur ett polskt perspektiv kan jag tycka att man i diverse filmer och serier inte bara borde skildra ukrainska nationalisters brott mot judar utan också mot icke-judiska polacker. Ukrainska nationalister mördade kanske hundra tusen polacker, däribland några av mina egna släktingar. De mördade även sina egna landsmän. Men detta är inte särskilt känt...

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 10 juni 2013, 10:57

När det gäller fiktion har ju regissörer rätt att skildra händelser hur de vill. Men det är naivt att tro att fiktiva skildringar inte påverkar tittarnas uppfattningar om ett händelseförlopp.

Helt klart är det också så att perceptionen av en händelse är relevantare att studera än det faktiska händelseförloppet utifrån ett varierande källmaterial. En tv-serie är ingen dokumentär.

Två böcker som studerar negativa och rasistiska stereotyper om polacker som förekommer i bland annat populärkulturen.

http://www.amazon.com/Hollywoods-Poland ... pd_sim_b_3

http://www.amazon.com/Bieganski-Stereot ... 1936235153

Också i den här boken, en antologi, granskas polsk-judiska relationer, anti-polska stereotyper etc.

http://www.amazon.com/Rethinking-Poles- ... gy_b_img_y

------

Men det finns ju undantag. Polanskis Pianisten upplevde jag som en film som skildrade olika varianter på polackernas förhållningssätt. (Detta var dock i linje med Wladyslaw Szpilmans egna uppfattning om icke-judiska polacker, som han upprepade gånger "försvarade" mot alltför negativa generaliseringar.)

Vi har också Agnieszka Hollands In Darkness, som handlar om en polsk småtjuv som räddar polska judar i staden Lwows kloaksystem. Undrar om den filmen någonsin kommer att visas i svensk tv?

http://en.wikipedia.org/wiki/In_Darknes ... 11_film%29

En film som skildrar hur en judisk familj söker och får hjälp av en polsk bondkvinna är Spring 1941.
http://www.imdb.com/title/tt1252616/plo ... _=tt_ov_pl
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 16 juni 2013, 17:48

En FB-"vän" skrev detta på min vägg i samband med en liten diskussion om serien.

Det ligger nog mycket i det.

Det är svårt med nyanser i ett drama med cementerade roller och ett välkänt facit. Man skulle kunna göra hundra vinklingar på andra världskriget som ger andra infallsvinklar på i det allmänna medvetandet etablerade förhållanden. Men det blir för komplicerat att ta in. Lättare att utgå ifrån att polacker, ukrainare, balter, ungrare m fl var antisemiter av tradition och sätta det i kontrast till de civiliserade och humanitiska men lite för lydnadsglada tyskarna som - trots att de egenligen inte hatade judar på samma sätt som sina östliga grannar - organiserade en industriell massmordsmaskin. Det är det problemet vi är vana att reflektera över. Och då blir de klichéartade antisemiterna öster om Tyskland en sorts statister med syfte att illustrera det tyska mysteriet. Förenkling intill förvrängning, om än säkert ofta med en pedagogisk intention.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 17 juni 2013, 10:00

Ja när serien diskuteras i lunchrummet så haglar klicheérna och man undrar hur många år eller om nånsin som de kommer försvinna.

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 17 juni 2013, 10:53

Det andra avsnittet visade för lite för att man skulle kunna säga att (medlemmar av) AK skulle vara antisemitiska. De var misstänksamma mot polskan, så varför inte misstänksamma mot den tyske Viktor? Att sedan ledaren för gruppen inte verkade gilla judar är inte detsamma som att alla skulle göra det. Återstår att se hur det blir i det sista avsnittet. Om det inte var värre än så här låter det hela som en storm i ett vattenglas.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 17 juni 2013, 11:08

Men lägg märke till vilket flottigt hår leadaren för AK gruppen hade. En dead giv away för skurkaktiga typer inom filmen. :milsmile:

Ja imorgon får vi se vad som händer! Åh det är så pännande!

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 19 juni 2013, 08:22

Ja det var ju ingen smickrande bild men om nu just denna grupp av AK var just antisemiter så undrar jag endå om man verkligen struntat i att befria fångarna på tåget.
Ett gäng KZ-fångar på flykt (varav flera säkert var polacker, ja menar de tog ju bara för givet att de var judar, de kanske hade en röd trekant? De kollade ju inte ens?) Ja alltså ett gäng fångar på flykt hade ju också försvårat för den gemensamma fienden Tyskland? Ja menar en boskapsvagn med just boskap, som släpps ut hade ju också försvårat.

Nä jag tyckte det haltade lite och det kändes överdrivet rabiat. Kanske stämmer teorin om skuldförskjutning i detta fallet?

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 19 juni 2013, 10:36

B Hellqvist skrev:Om det inte var värre än så här låter det hela som en storm i ett vattenglas.
Instämmer. Jag tycker inte att polackerna skildras mer negativt än exempelvis tyskar eller ryssar i denna serie.

Mieszko
Medlem

Inlägg av Mieszko » 19 juni 2013, 18:57

Jag accepterar inte den relativistiska inställningen att allt är okej så länge alla skildras lika negativt. Den historiska sanningens dom är helt annorlunda för Tyskland än för Polen. Ett tag var Hitler förmodligen Europas populäraste ledare. Det finns relativt få tyskar bland de "rättfärdiga bland världens folk". Polen är däremot det land som har flest rättfärdiga, trots risk för enormt grymma straff. Hos polska AK, som leddes av den polska regeringen, bildades organisationen Zegota, vars enda syfte var att hjälpa judar. Tyskland var förövaren och Polen var offret.
Polackerna VAR generellt sett bättre än tyskarna och SKALL skildras bättre.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 19 juni 2013, 19:59

Mieszko,

När det gäller vissa aspekter av den här problematiken så blir det ibland som att stånga sig blodig mot en vägg.

Nuförtiden är jag tämligen oberörd av hur polska reaktioner över den här sortens skildringar uppfattas i Sverige. Det är ingenting man i Sverige kan relatera till alls. Man förstår det inte, eftersom man inte kan ta till sig ens vad saken gäller. Det finns liksom inte i förståelsehorisonten. Undantag finns givetvis.

Lite som när det finns dem som inte förmår att över huvud taget försöka förstå varför polacker ofta finner anstöt av uttryck som "polska koncentrationsläger", "polska förintelseläger" etc.

I den här tråden har du mitt moraliska stöd, särskilt efter att jag nu sett hela serien.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 20 juni 2013, 08:14

LasseMaja skrev:
B Hellqvist skrev:Om det inte var värre än så här låter det hela som en storm i ett vattenglas.
Instämmer. Jag tycker inte att polackerna skildras mer negativt än exempelvis tyskar eller ryssar i denna serie.
Vet du jag tyckte debatten om "lilla hjärtat" var urlöjligt men accepterade synpunkten att det är dom svarta som äger problemförklaringen. Detta gäller inte Polacker?

Sonderling

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 20 juni 2013, 09:19

Mieszko,

Ett sådant undantag är exempelvis Sonderling, som inte intar en von Oben-attityd i den här problematiken.

Det finns också andra.

Min personliga ståndpunkt är att vissa reaktioner i Polen varit alldeles för överdrivna, bland annat har vissa politiker i det klerikal-konservativa partiet Lag och Rättvisa krävt att chefen för Polens Statstelevision avgår då han bestämt att sända serien. Andra reaktioner har gjort gällande att tyskarna försöker att rentvå sin historia genom att lägga skulden för Förintelsen på polacker. Detta är ju absurditeter.

Mina invändningar mot serien och hur den skildrar de Hemarmésoldater (och någon enstaka bonde) som förekommer i serien, ligger på andra plan, som jag delvis redan har redogjort för.
Även om det fanns åtminstone ett försonande drag hos befälhavaren för Hemarmé-enheten, han släppte ju Viktor fri, så kvarstår ändå frågan varför seriens skapare valde att framställa polackerna som man gjorde. Precis lika sant som att det fanns antisemiter bland Hemarmén så fanns det filosemiter och en hel rad olika förhållningssätt gentemot judarna där en passiv åskådarroll var den förhärskande.
Scenen med tåget hade förmodligen varit mer realistisk om Hemarmé-enheten öppnat upp dörrarna och släppt ut de judiska fångarna men inte hjälpt dom mer än så.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Mieszko
Medlem

Inlägg av Mieszko » 20 juni 2013, 21:13

Artur:

Jag tror inte den här serien kan göra särskilt mycket skada i Polen. Problemet är den skada den gör i andra länder angående bilden av polackerna.

Man kan dock undra varför man i Polen ska visa den här serien när man i Tyskland så vitt jag vet hittils inte har visat polska serien "Time of Honour".

http://www.economist.com/blogs/easterna ... ion_poland

I Sverige har man inte varit intresserade av att visa oscar-nominerade "In Darkness"... Och inte heller "Time of Honour"... Men den här tyska serien har man alltså varit snabb att visa...

Vad gäller polsk politik så har man där tyvärr ofta en svaghet för överdrifter, men jag vill inte på detta forum kritisera det svartmålade partiet "Lag och rättvisa", som ofta hamnar rätt i historiska frågor. Det är tack vare den förre presidenten Kaczynski som vi har museet om Warszawa-upproret. Men det är ju off topic :)

Skriv svar