Stadsskyttebataljonerna
Stadsskyttebataljonerna
Hej!
Hur länge fanns stadsskyttebataljonerna och vilka uppgifter hade de?
mvh
Hur länge fanns stadsskyttebataljonerna och vilka uppgifter hade de?
mvh
Re: Stadsskyttebataljonerna
Kolla i denna tråd, där står det lite om stadsskytte.
viewtopic.php?f=54&t=35084&hilit=stadsskyttebataljoner
Mvh Ola
viewtopic.php?f=54&t=35084&hilit=stadsskyttebataljoner
Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Det stod inte så mycket om vilka uppgifter bataljonerna hade förutom försvar.
Nån nämnde att de var organiserade som en infanteriskyttebataljon ur en brigad, men hade de samma uppgifter efter mobilisering?
Nån nämnde att de var organiserade som en infanteriskyttebataljon ur en brigad, men hade de samma uppgifter efter mobilisering?
De var "fristående" bataljoner och hade uppgift i Sthlm, Malmö och tror i Göteborg.Musashi skrev:Det stod inte så mycket om vilka uppgifter bataljonerna hade förutom försvar.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
MD650 skrev:De var "fristående" bataljoner och hade uppgift i Sthlm, Malmö och tror i Göteborg.Musashi skrev:Det stod inte så mycket om vilka uppgifter bataljonerna hade förutom försvar.
Japp det stämmer läste just färdigt boken Försvaret av Stockholm under kalla kriget av Thomas Roth, där anges att tre stadsskyttebataljoner var avsedda för Stockholm (med nr. 443.-445.), två för Göteborg och en för Malmö. Deras uppgift var strid i bebyggelse och insats mot överraskningsanfall (Kuppförsvar). Stockholmsbataljonerna hade därför centralt belägna mobiliseringsförråd vid Karlberg och på Skeppsholmen.
-
A2Keltainen
- Ny medlem
Står det i boken något mer specifikt om deras avsedda/tänkta områden inom respektive stad? Jag kan exempelvis för Stockholm tänka mig en bataljon söderut, en i innerstaden och en norrut, samt för Göteborg en bataljon på Hisingen och en på fastlandet.tyskaorden skrev:läste just färdigt boken Försvaret av Stockholm under kalla kriget av Thomas Roth, där anges att tre stadsskyttebataljoner var avsedda för Stockholm (med nr. 443.-445.), två för Göteborg
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
I Fo 44 en i grupp Nord (huvuduppgift Bromma och Barkarby) och två i grupp Stockholm (huvuduppgift kuppförsvar innerstaden, vad jag förstår).
Då boken bara behandlar Stockholm vet jag inte vad som gällde i Göteborg och Malmö, men fokus verkar ligga tungt på flygfält och hamnar, så en göteborgsbataljon på vardera sida älven verkar rimligt, med hisingsbataljonen kanske särskilt fokuserade på flygfälten.
Då boken bara behandlar Stockholm vet jag inte vad som gällde i Göteborg och Malmö, men fokus verkar ligga tungt på flygfält och hamnar, så en göteborgsbataljon på vardera sida älven verkar rimligt, med hisingsbataljonen kanske särskilt fokuserade på flygfälten.
-
A2Keltainen
- Ny medlem
Jag tänkte annars främst på hamnen när det gäller Hisingen, och då både som försvar mot lömska kuppanfall (som exempelvis om Den Röda Horden (TM) väller ut från ett civilt RORO-fartyg...) och sabotageförband. Med tanke på dess betydelse för hela Sveriges import och export, så torde hamnen ifråga även i dag vara ett underbart mål för en potentiell fiende som vill lamslå Sverige ekonomiskt och samhällsstrukturellt sett. Förutom att hamnen i sig, och de stora oskyddade oljecisternerna där, lätt kan angripas med både kryssningsrobotar och sabotageförband, så är dessutom förbindelserna för tyngre trafik mellan Hisingen och fastlandet synnerligen få, lätt utslagna och svårreparerade.Vysotskij skrev:med hisingsbataljonen kanske särskilt fokuserade på flygfälten
Edit:
Råder inte någon liknande (otrevlig) situation för broarna i Stockholm, där det inte skulle vara alltför svårt för en potentiell fiende att väsentligt störa både väg- och järnvägstrafik i riktningarna nord/syd?
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Jo säkert, men så anhängare av manöverförband jag är har jag svårt att se någon stadsskyttebataljon göra till eller från i just det avseendet.A2Keltainen skrev:Råder inte någon liknande (otrevlig) situation för broarna i Stockholm, där det inte skulle vara alltför svårt för en potentiell fiende att väsentligt störa både väg- och järnvägstrafik i riktningarna nord/syd?
-
A2Keltainen
- Ny medlem
De kan ju stå på stranden och, iförda clowndräkter, hurra glatt när broarna sprängs från luften, i syfte att försöka skapa lite lättsam glädje i sorgen och eländet.Vysotskij skrev:Jo säkert, men så anhängare av manöverförband jag är har jag svårt att se någon stadsskyttebataljon göra till eller från i just det avseendet.A2Keltainen skrev:Råder inte någon liknande (otrevlig) situation för broarna i Stockholm, där det inte skulle vara alltför svårt för en potentiell fiende att väsentligt störa både väg- och järnvägstrafik i riktningarna nord/syd?
På "Hemliga rum"-dagen förra sommaren öppnades just tunnelsystemet under Skeppsholmen och när du säger det så minns jag att guiden vid ett tillfälle i förbigående nämnde att här i en viss tunnel fanns tidigare mobiliseringsutrustningen för ett stabs- och granatkastarkompani från stadsskytte.tyskaorden skrev:Stockholmsbataljonerna hade därför centralt belägna mobiliseringsförråd vid Karlberg och på Skeppsholmen.
http://www.sfv.se/sv/hemligarum/hemligarum/bergrummet
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Vysotskij hann före där, men en bra beskrivning. Som nämnts handlar boken om Stockholms försvar så bataljonerna i Göteborg och Malmö nämndes bara att de fanns.A2Keltainen skrev:Står det i boken något mer specifikt om deras avsedda/tänkta områden inom respektive stad? Jag kan exempelvis för Stockholm tänka mig en bataljon söderut, en i innerstaden och en norrut, samt för Göteborg en bataljon på Hisingen och en på fastlandet.tyskaorden skrev:läste just färdigt boken Försvaret av Stockholm under kalla kriget av Thomas Roth, där anges att tre stadsskyttebataljoner var avsedda för Stockholm (med nr. 443.-445.), två för Göteborg
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Nu när du nämner det så kommer jag också ihåg att det nämndes något om att det var mobiliseringsförråd där. Ja jag var också och besökte dessa bergrum.Rickard skrev:På "Hemliga rum"-dagen förra sommaren öppnades just tunnelsystemet under Skeppsholmen och när du säger det så minns jag att guiden vid ett tillfälle i förbigående nämnde att här i en viss tunnel fanns tidigare mobiliseringsutrustningen för ett stabs- och granatkastarkompani från stadsskytte.tyskaorden skrev:Stockholmsbataljonerna hade därför centralt belägna mobiliseringsförråd vid Karlberg och på Skeppsholmen.
http://www.sfv.se/sv/hemligarum/hemligarum/bergrummet