OBS!! SISTA BAND OF BROTHERS I KVÄLL

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 mars 2003, 01:39

Wittmann skrev:B Hellqvist

Du säger att du läst boken och att filmen baseras på den och att de inte ändrat på något i filmen som skulle vara till tyskarna nackdel vad det gäller strider

FEL!!!! FEL!!!!! FEL!!!!! FEL!!!! FEL!!!!
Öhm... Har jag påstått att man inte ändrat något till tyskarnas nackdel? Du som är moderator kan kanske bistå mig i att leta upp det ställe där jag påstått det?
DEL 2
Filmen
När tyskarna kommer på den hästdragna kärran så blir de slaktade av huvudpersonerna i filmen
Boken
2-3 tyskar dör + några såras men undkommer.
Och? Har du läst boken? "About 0300 hours they spotted a German patrol, four wagons coming down the road. They set up an ambush, and ther Guarnere got his first revenge for his brother, as he blasted the lead wagons. The other two got away, but E Company took a few prisoners."
DEL 3
Filmen
Striderna i Carentan, 3-4 amerikanare dör, slutet av striden slaktas tyskarna på ett fält av en 50-browning från fönstret och alla dör.
Boken
En hel del amerikanare dör + att sjutningen från fönstret inte slaktar alla utan mer får de att springa
Har du läst boken?!? Inget nämns i boken om vare sig amerikanska förluster (utom att tio män behandlas för sårskador), och absolut inget om någon ksp i något fönster. Kom ihåg att boken publicerades 1992, och att det kan ha tillkommit vissa uppgifter i samband med förarbetet med tv-serien.
DEL4
Filmen
Amerikanarna kommer stående på sina shermans helt oskyddade och slaktar tyskarna
Boken
Det stog inga pansarvagnbesättningar som var helt oskyddade på tornen och som sköt tyskarna
Har du sett tv-serien? Del 4,"Replacements", hade i huvudsak brittiska stridsvagnar (Comets?), och inga amerikanska med några ksp-skyttar ståendes. Har du inte blandat ihop det med Carentanavsnittet? I boken nämns bara att ett 60-tal Shermans kommer till undsättning med spelande Brownings, och inget om var skyttarna befann sig.
Jag kan fortsätta om du vill , länge sen jag läste boken men visst framställs tyskarnas stridsteknik som idioti!!!
Visst, det finns tillfällen när man tycker att de kunde använda sig av bättre skydd och skyl, men det mest kritiserade avsnittet, del 5 "Crossroads", där två SS-kompanier får på tafsen är ju den del som har en av de bäst dokumenterade striderna.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 mars 2003, 01:46

Anno skrev:Ja, tyckte att det och när amrikanarna kom stående på sinna shermans och skjuter med MG var rätt larvigt.
OK, lite gung-ho, men vi vet inte om de stod så eller inte.
Ja, och inte för tala om att dom tyska stridsvagnarna borde ha slagit ut några av dom allierades stridsvagnar när dom kom in så där på det öppna slagfältet, vad gör dom tyska stridsvagnarna, jo dom flyr!
...vilket det var vad som hände historiskt. Dessförinnan lyckades bazookaomgången (McGrath och Welsh) slå ut en stridsvagn (vilket skedde), och boken fortsätter: "That was the critical moment in the battle. German tank drivers lined up behind the one McGrath had hit, put their gear in reverse and began to back off." En sak är säker: ingen stridsvagnschef tycker om att slåss i terräng liknande den i Normandie, med skjutavstånd på kanske 50 meter. Stöter man på motstånd blir man försiktig.
Ps. B Hellqvist jag är ingen ss eller tredje riket dyrkare! :wink:
Nej, du är SSU-are, och det är nästan lika illa! ;) :P

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 mars 2003, 01:47

Hartmann1943-45 skrev:Ja det var på tiden att någon kommer med lite klarsynt kritik emot dessa flagrant uppenbara överdrifter i hollywoodesk dramaturgi i stridscener, vilket har varit min käpphäst hela tiden, BoB är en seriös WW2 TV serie där tyvärr stridscenerna fick stryka på foten för en glamorösare mer underhållande skildring, vilket kan direkt härledas ur sättet som Private Ryan skildras(Saving Private Ryans fördelar i realistisk krigsskildring befinner sig framförallt i den första halvtimmen).
Tja, du har ju inte direkt bidragit med klarsynt kritik. :P Har du läst boken? Gör det, och återkom sedan.
Att kontinuerligt låta herr Hell(kvist) raljera att kritiken gentemot BOB är dumdristigt, osakligt eller neonazi wannabie känns lite drygt,
när man inte annat än bara häpnar över vissa stridscener i BOB (framförallt i avsnitt 5) även om det hela skulle vara 100% korrekt historik dokumenterad faktavis.
Så du menar att striden i del 5 (där två SS-kompanier får spö) inte skulle visats, trots att den är dokumenterad, på grundval av att du tycker att den är hollywoodsk och glamoriserad? Snälla du, hör du inte hur du låter? Eller har jag fullständigt missförstått din inte alldeles solklara tankegång?
Så vore det som att skildra en basket match ,vars resultat vore 100-98 till hemmalaget, men man fick endast se varenda poäng som hemmalaget gjorde, varenda dunk, ally-oh , 3 poängare emedan bortalagets poängskörd visades inte överhuvud taget, med andra ord lite filmiskt vinklat, förenklat ala eskapistiska hollywood way in absurdum.
Har du sett BoB egentligen? Amerikanerna åker på pisk i både del 4 och del 7, och mycket riktigt så var både Market-Garden och The Bulge de två tillfällen Easy befann sig på platser där de fick riktigt hårt mothugg. 101:a ingick inte i de förband som maldes ner i Hürtgenskogen, så den tredje stora motgången för amerikanerna i Västeuropa hade ingen plats i tv-serien. (Se "When Trumpets Fade" om du vill se den biten.) Och sist jag kollade så kapitulerade Tyskland villkorslöst; det var inte fråga om något matchresultat på 100-98.

Tyvärr, jag vill nog hävda att ställningen är 3-0 till mig. Bättre kan ni, slashasar! ;) :P

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 15 mars 2003, 10:19

Hellkvist skrev(sparkade)
Så du menar att striden i del 5 (där två SS-kompanier får spö) inte skulle visats, trots att den är dokumenterad, på grundval av att du tycker att den är hollywoodsk och glamoriserad? Snälla du, hör du inte hur du låter? Eller har jag fullständigt missförstått din inte alldeles solklara tankegång?
Kan du helt uppriktigt säga att du tror att stridscenen är 100% rätt skildrad i Avsnitt 5, ingen förvanskning över huvudtaget.

Hellkvist skrev
"Har du sett BoB egentligen? Amerikanerna åker på pisk i både del 4 och del 7, och mycket riktigt så var både Market-Garden och The Bulge de två tillfällen Easy befann sig på platser där de fick riktigt hårt mothugg. 101:a ingick inte i de förband som maldes ner i Hürtgenskogen, så den tredje stora motgången för amerikanerna i Västeuropa hade ingen plats i tv-serien. (Se "When Trumpets Fade" om du vill se den biten.) Och sist jag kollade så kapitulerade Tyskland villkorslöst; det var inte fråga om något matchresultat på 100-98."

Du menar alltså 100-0 vilket BOB försöker visa i stridscenerna, ja det förklarar ju den ensidiga variationen, och varför de Tyska,nazisterna,Krauterna,Hunnerna behöver få lite extra på nöten i varenda scen där någon form av strid uppstår.

I have seen the light, its so obvious now

Hell(kvist) är åtminstone solklar i sin "en dåres försvarstal" över BOB

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 mars 2003, 12:17

Hartmann1943-45 skrev:Kan du helt uppriktigt säga att du tror att stridscenen är 100% rätt skildrad i Avsnitt 5, ingen förvanskning över huvudtaget.
OK, från boken. Läs och jämför. Bortsett från minimala skillnader så kommer du att finna att scenen är korrekt återgiven. Påstår du att det inte gick till så, så påstår du även att Winters ljuger. Jag skulle vilja se dig säga detta till honom; du skulle nog få leta efter dina tänder...
At this point, Winters had no firm idea on how many Germans were on the other side of the road running from the dike to the ferry, which was just high enough to block his view. Nor did the Germans know the Americans were coming; inexcusably, after losing their machine-gunners and riflemen in the first volley, they had failed to put an outpost on the road or up on the dike.

In the lead, Winters got to the road first. He leaped up on it. Right in front of him, only a few feet away, was a German sentry with his head down, ducking the incoming fire from Reese's machineguns. To his right, Winters could see out of the corner of his eye a solid mass of men, more than 100, packed together, lying down at the juncture of the dike and the road. They too had their heads down to duck under the machine-gun fire. They were all wearing their long winter overcoats and had their backpacks on. Every single one of them was facing the dike; he was behind them. They were only 15 meters away.

Winters wheeled and dropped back to the west side of the road, pulled the pin of a hand grenade, and lobbed it over toward the lone sentry. Simultaneously the sentry lobbed a potato masher back at him. The instant Winters threw his grenade he realized he had made a big mistake; he had forgotten to take off the band of tape around the handle of the grenade he kept there to avoid an accident.

Before the potato masher could go off, Winters jumped back up on the road. The sentry was hunched down, covering his head with his arms, waiting for Winters' grenade to go off. He was only 3 yards away. Winters shot him with his M-1 from the hip.

The shot startled the entire company. The SS troops started to rise and turn toward Winters, en masse. Winters pivoted to his right and fired into the solid mass.

Winters described what happened next: "The movements of the Germans seemed to be unreal to me. When they rose up, it seemed to be so slow, when they turned to look over their shoulders at me, it was in slow motion, when they started to raise their rifles to fire at me, it was in slow, slow motion. I emptied the first clip [eight rounds] and, still standing in the middle of the road, put in a second clip and, still shooting from the hip, emptied that clip into the mass."

Germans fell. Others began aiming their rifles at Winters. Others started running away from him. But all their movements were awkward, hampered by those long overcoats. He dropped back to the west side of the road. Looking to his right he could see Talbert running crouched over leading his column. It was still 10 meters from the road. Winters' own column, in the middle, was struggling through the field. Peacock's columm on the left was 20 meters short of the road, held up by some wires running across the field.

Winters put in a third clip and started popping up, taking a shot or two, then dropping back down. The Germans were running away as best they could when the other American columns reached the road.

"Fire at will," Winters called out.

It was a duck shoot. The Germans were fleeing. The Easy Company riflemen were shooting them unmolested. "I got one!" Webster heard Hoobler call out. "Damn, I got one!" According to Webster, "Hoobler was in his element; he ate this stuff up."

A bunch of Germans were cut off, hiding in some tall weeds. Christenson spotted them. "Anybody here speak German?" he called out. Webster came up. "Heraus!" he yelled. "Schnell! Hände hoch! Schnell! Schnell!" One by one, eleven Germans came out. Husky, hard-boiled, they claimed they were Poles. Christenson motioned them to the rear.

Webster went back to the road to get in on the shooting. A German turned to fire back. "What felt like a baseball bat slugged my right leg," Webster recalled, "spun me around, and knocked me down." All he could think to say was, "They got me!" which even then seemed to him "an inadequate and unimaginative cliché." (Like all writers, he was composing his description of the event as it happened.)

It was a clean wound. The bullet went in and out Webster's calf, hitting no bone. A million dollar wound. I got it made, he thought to himself. When medic Eugene Roe got to him, Webster had a big grin on his face. Roe patched the wound and told Webster to retire. Webster gave his bandoliers to Martin, "who was still very calm and unconcerned, the calmest, most fearless person I ever saw," and his grenades to Christenson. He kept his pistol and M-1 and began limping to the rear.

Winters could see more German soldiers about 100 yards away, pouring over the dike from the south side, the previously unnoticed SS company. They joined their retreating comrades in a dash to the east, away from the Easy Company fire. This made the target bigger. Lieutenant Reese had brought the machine-guns forward by this time; Private Cobb set his up and began putting long-distance fire on the routed German troops.

The surviving German troops reached a grove of trees, where there was another road leading to the river. As Winters observed, they swung left and began to follow that road to the river.

Winters got on the radio and called for artillery. British guns began pounding away at the main force of retreating Germans. Winters wanted to push down to the river on his road, to cut off the Germans at the river, but thirty-five men against the 150 or so surviving Germans was not good odds. He got on the radio again to ask 2d Battalion HQ for support. HQ promised to send a platoon from Fox Company.

Waiting for the reinforcements, Winters made a head count and reorganized. He had one man dead (Dukeman) and four wounded. Eleven Germans had surrendered. Liebgott, slightly wounded in the arm, was a walking casualty. Winters ordered him to take the prisoners back to the battalion CP and then get himself tended by Doc Neavles.
Från http://worldwar2history.info/Band-of-Br ... rmans.html
Du menar alltså 100-0 vilket BOB försöker visa i stridscenerna, ja det förklarar ju den ensidiga variationen, och varför de Tyska,nazisterna,Krauterna,Hunnerna behöver få lite extra på nöten i varenda scen där någon form av strid uppstår.
Jag menade förstås strategiskt. Jag har redan sagt att tyskarna taktiskt ger amrisarna stryk vid de tillfällen de fick stryk, och att tyskarna får spö när det skedde historiskt. Vad f-n begär du egentligen?

Man kan hävda att en film som "Das Boot" är historieförfalskning, då den bygger på en bok, som i sin tur (om jag inte missminner mig) är en dramatisering av de tre uppdrag Lothar-Günther Bucheim var med på, eller att "Stalingrad" är osann, då händelserna som skildras är till stor del fiktiva. Du befinner dig ute på väldigt hal is om du försöker beslå Easys veteraner och Ambrose med lögn.
I have seen the light, its so obvious now
Skaffa en bildförstärkare; det verkar behövas. :P
Hell(kvist) är åtminstone solklar i sin "en dåres försvarstal" över BOB
Hörru pysen, du kan leka med mitt namn bäst du vill, men att från din sida använda Erich Hartmanns namn som sitt nick är ett hån mot historiens största flygaräss. Du har inget att komma med. Ta reda på fakta eller håll tyst. Det här är kanske mot diskussionsforumkutym, men när en tom tunna envisas med att skramla i post efter post, tröttnar man till sist.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 15 mars 2003, 12:51

faktum är att när jag läser stycket ur boken och jämför med vad jag kommer ihåg av avsnitt fem (ska köpa DVD-boxen snart så jag kan kolla igen då) så är det ganska mycket som inte stämmer.

Minns inte att tysken i utposten kastade en handgranat.

Minns inte att tyskarna började resa sig och vända sig mot Winters på samma sätt som i stycket.

Minns inte att det var speciellt många som började skjuta/sikta på Winters på samma sätt som i stycket.

Minns det som att i princip alla tyskar började springa bort från Winters i vild panik redan innan resten av amerikanerna kom till platsen.

Minns inte att tyskarna på andra sidan sprang över för att ansluta i reträtten, minns det som att de blev totalt överraskade av att det fanns amerikaner där.

En del saker minns jag säkert fel, men man kan ju säga att det är lite mer än minimala skillnader. Jag tror inte på något sätt att Winters eller Ambrose ljuger i något fall, men att kalla BoB för totalt realistisk och en avbild av verkligheten är väl att ta i lite? Den är nog en av de mest realistiska filmer/serier om WWII som gjort, men fortfarande inte perfekt, eller hur?

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 mars 2003, 15:50

faktum är att när jag läser stycket ur boken och jämför med vad jag kommer ihåg av avsnitt fem (ska köpa DVD-boxen snart så jag kan kolla igen då) så är det ganska mycket som inte stämmer.
"Inte stämmer" är mest en fråga om nyanser.
Minns inte att tysken i utposten kastade en handgranat.
Nej, varken han eller Winters kastar någon granat i den aktuella scenen. Varför man valde att ändra detta vet jag inte, men det hade ingen avgörande betydelse för utloppet av vare sig scenens eller verklighetens strid. Notera även att den nedhållande ksp-eld som avfyrades inte förekommer i scenen. Det kan ha rört sig om ett medvetet utelämnande för att förmedla den spänning Winters kan ha känt - allt ter sig avskärmat. En stor tabbe: den tyska vaktposten ser ut att vara 5-6 meter bort, och inte de 2,7 meter Winters uppger i boken. Skäms!
Minns inte att tyskarna började resa sig och vända sig mot Winters på samma sätt som i stycket.
Under de få sekunder som man ser tyskarna röra på sig, är det några som tittar åt Winters håll. även här har det gjorts en stor tabbe: tyskarna ser ut att befinna sig 25-30 meter bort, och inte de 15 meter Winters angav. Skäms igen!
Minns inte att det var speciellt många som började skjuta/sikta på Winters på samma sätt som i stycket.
Flera skjuter mot honom, men det är inte fråga om ett veritabelt kulregn - vilket det inte rör sig om i boken, heller.
Minns det som att i princip alla tyskar började springa bort från Winters i vild panik redan innan resten av amerikanerna kom till platsen.

Tyskarna rör sig i alla möjliga riktningar, och resten av Easy kommer fram några ögonblick senare. Winters "Fire at will!" är inte med. Nä, nu får Spielberg och Hanks skärpa sig!
Minns inte att tyskarna på andra sidan sprang över för att ansluta i reträtten, minns det som att de blev totalt överraskade av att det fanns amerikaner där.
De kommer springande över vallen och ser inte alltför överraskade ut.
En del saker minns jag säkert fel, men man kan ju säga att det är lite mer än minimala skillnader.
Man kan givetivs invända mot andra "redigeringar" av striden. Av lumpet berättartekniska skäl har man exempelvis stuvat om så att bokens "fångar - Webster såras - 2:a SS-kompaniet - artilleri" blivit "2:a SS-kompaniet - artilleri - fångar - Webster såras". Historieförfalskning å det grövsta!

Dessutom noterade jag att scenen inte spelades in på plats, att Winters spelades av nån snubbe som heter Damian Lewis och som inte är särskilt lik den riktige Winters, och att PFC Smith på 2:a plutons högerflank avlossade bara 15 skott, och inte de 16 han avfyrade historiskt.
Jag tror inte på något sätt att Winters eller Ambrose ljuger i något fall, men att kalla BoB för totalt realistisk och en avbild av verkligheten är väl att ta i lite? Den är nog en av de mest realistiska filmer/serier om WWII som gjort, men fortfarande inte perfekt, eller hur?
Har jag kallat BoB "totalt realistisk och en avbild av verkligheten"? Kan du i så fall ha vänligheten att leta reda på det ställe där jag påstår detta, så jag kan ta tillbaka mina ord? Och finns det i så fall någon dramatiserad framställning av någon historisk konflikt som är 110% korrekt? Kritiken mot BoB är rejält kissnödig, och bottnar troligen i flera orsaker:

* USA-hat
* Petimäteri av värsta sort
* Missnöje med att tyskarna får stryk

Jag är inte okritisk mot USA, och jag kan hänge mig åt att plocka isär filmer jag inte gillar (och som gör sig skyldiga till långt större förvanskningar än BoB kan lastas för), och jag kan ta att tyskarna åker på stryk när de gjorde det historiskt. Men allmänt gnäll från killar vilkas historiekunskap överskuggas av romantisering och önsketänkande blir i längden rejält tröttsam, och jag är inte rädd för att säga det.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 15 mars 2003, 16:58

Jag vet inte vad andra tycker men själv så tycker jag att du just i dessa BoB-trådar vill få dig att framstå som någon slags "master of the battlefield" (i detta fall är slagfälet BoB), som kan allt och som ingen får sätta sig upp mot utan att bli kallad tyskälskare eller petig. Jag förstår att du kan väldigt mycket om just dessa soldater ur Easy Company, och att du verkligen gillar BoB (vilket ju jag också gör), men du kan väl ta och lugna ner dig ett snäpp? Faktum är att jag tycker att de fel som du ovan faktiskt erkänner finns, är lite mer än de "minimala skillnader" som du pratar om i det tidigare inlägget, eller vad säger du?

Nej det är klart att det inte finns någon dramatiserad framställning som är 110% eller 100% korrekt, men bara för att det inte finns det, ska det då straffas med att bli utpekad som tyskälskare om man kommer med lite konstruktiv (inte alla debattörer som klarar det, men jag försöker i alla fall) kritik?

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 mars 2003, 17:21

Johan Elisson skrev:Jag vet inte vad andra tycker men själv så tycker jag att du just i dessa BoB-trådar vill få dig att framstå som någon slags "master of the battlefield" (i detta fall är slagfälet BoB), som kan allt och som ingen får sätta sig upp mot utan att bli kallad tyskälskare eller petig.
Om jag framstår som sådan, beror det på att kritikerna (främst "Hartmann", MarcuS Schober och "Eichman") inte kunnat prestea någon kritik värd namnet. Dina invändningar har viss relevans.
Jag förstår att du kan väldigt mycket om just dessa soldater ur Easy Company, och att du verkligen gillar BoB (vilket ju jag också gör), men du kan väl ta och lugna ner dig ett snäpp? Faktum är att jag tycker att de fel som du ovan faktiskt erkänner finns, är lite mer än de "minimala skillnader" som du pratar om i det tidigare inlägget, eller vad säger du?
Fel? Är skildringen så förvanskad att den är direkt fel? Kan inte skillnaderna vara sådant som framkommit mellan det att boken publicerades och manuset skrevs? Vad vet vi om det? Och även om det finns smärre differenser, så är ju inte det aktuella avsnittet ett försök att skriva om historien, vilket vissa tycks tycka.
Nej det är klart att det inte finns någon dramatiserad framställning som är 110% eller 100% korrekt, men bara för att det inte finns det, ska det då straffas med att bli utpekad som tyskälskare om man kommer med lite konstruktiv (inte alla debattörer som klarar det, men jag försöker i alla fall) kritik?
"Tyskälskarna" är de som inte kan godta att tyskarna fick stryk i de strider serien skildrar, och som mer eller mindre betonar sina sympatier i sitt val av nicks, avatarer, etc. De har dessutom varit sällsynt dåliga på att framföra några argument med någon som helst relevans. Du försöker, och det ska du ha ett erkännande för. :D

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 16 mars 2003, 12:12

Hellqvist skrev
Hörru pysen, du kan leka med mitt namn bäst du vill, men att från din sida använda Erich Hartmanns namn som sitt nick är ett hån mot historiens största flygaräss. Du har inget att komma med. Ta reda på fakta eller håll tyst. Det här är kanske mot diskussionsforumkutym, men när en tom tunna envisas med att skramla i post efter post, tröttnar man till sist
Lär dig att stava till kotym först innan du sätter igång med dina malande
haranger

Jag har rätt att tycka att vissa stridsscener i BOB både ser och känns lite
orealistiska utan att för den saken skull bli nedklassad av någon överspänd
optiker, vars intresse för BOB har börjat tangera osundhetens nivå.

Att klandra andra debattörer för "Petimäteri av värsta sort " när man själv(Hellqvist alltså) befinner sig längst ut just på denna skala (Petimäteri av värsta sort )
känns både lite tragiskt och påfrestande.
Senast redigerad av 2 Hartmann1943-45, redigerad totalt 16 gång.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 16 mars 2003, 14:18

haranger
:roll:

SAOL: Kutym [-y´m] s. -er -en
sedvänja, bruk

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 mars 2003, 17:20

hangatyr skrev:
haranger

sedvänja, bruk
Tack för den! :lol:

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 16 mars 2003, 17:39

B Hellqvist skrev:
hangatyr skrev:
haranger

sedvänja, bruk
Tack för den! :lol:
hehe, varsågod! :wink:

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 16 mars 2003, 21:27

Jag får väl bjuda på den, det skrivs väldigt mycket kotym
på nätet, men just enligt SAOL så står det faktiskt kutym, helt riktigt

UTTAL: kuty4m l. kɯ-

GENUS: r. l. m.;
BÖJNING: best. -en; pl. (i sht i fackspr.) -er.
FORMVARIANTER: ( cou(s)- 1731--1874. cus- 1734. ku- c. 1875 osv. -tum(e) 1751--1874 -tym c. 1875 osv.)

ETYMOLOGI: [jfr (ä.) d. kostym, kistym, coutume, ä. (n)t. kostum, kustühm; av fr. costume resp. coutume (se KOSTYM)]

#

0)

BETYDELSE: bruk plägsed, sedvänja; praxis; särsk.
BRUK: (i fackspr.)

BETYDELSE: om inom affärsvärlden gällande hävdvunna regler o. bestämmelser, handels bruk.
REDAKTIONSEXEMPEL: Det är kutym att förfara på det viset.
2RARP 6: 137 (1751).
LANG FinlSjör. 1: 72 (1890; om handelsbruk).
Så småningom blev detta (dvs. att ämnena meddelades ett dygn fore lektorsprovs avläggande) kutym vid alla konsigtorier. BAGGE MinnUps. 18 (1922).
Själva förberedelserna till riksdagen (år 1809) skedde också enligt gammal kutym. Sv- Riksd. I. 8: 20 1934.
jfr AFFÄRS-, HANDELSKUTYM.
SAMMANSÄTTNINGAR: Ssgr
#:

KUTYM-ENLIG .
Kutym enligt fastställd (tara). 2NF 10: 1323 1909.
KUTYM-MÄSSIG.
2NF 10: 1322 1909.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 mars 2003, 23:26

Hartmann1943-45 skrev:Jag får väl bjuda på den, det skrivs väldigt mycket kotym
på nätet, men just enligt SAOL så står det faktiskt kutym, helt riktigt
Skulle folk börja stava som man gör på nätet, skulle svenskan gå åt helvete ännu fortare... :(

Skriv svar