Spandau

Tillägnad vår saknade medlem varjag
liljekonvalj
Medlem

Spandau

Inlägg av liljekonvalj » 25 februari 2003, 13:22

Låg Spandau på sovjet kontrollerad mark? Eller hade både Sovjet och USA kontroll över fängelset?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 25 februari 2003, 13:27

Låg i ryska Zonen tror jag.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 25 februari 2003, 13:28

Låg på Sovjet kontrollerad mark men både "frankrike, USA, storbrittanien och sovjet skötte fängelset.

Bild

liljekonvalj
Medlem

Inlägg av liljekonvalj » 25 februari 2003, 13:44

måste blivit besvärligt under kalla kriget...

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 11 mars 2003, 15:45

Är ni säkra på att det låg i Sovjet zonen? Jag tror det låg i den brittiska

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 11 mars 2003, 15:47

Stadsdelen Spandau låg i alla fall i Västberlin.

/Johan

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 11 mars 2003, 15:50

På deras hemsida* läste jag att den var delad. Men jag tyckte mig förstå när jag läste Speer att den låg i den Brittiska zonen.

*=stadsdelen Spandau http://www.spandau.de
Senast redigerad av 2 jj, redigerad totalt 12 gång.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 12 mars 2003, 04:18

Enligt alla uppgifter jag sett låg Spandau i den brittiska zonen.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 13 mars 2003, 23:41

Lindir skrev:Enligt alla uppgifter jag sett låg Spandau i den brittiska zonen.
När de allierade vill släppa Hess som satt på livstid så vägrade ryssarna. En stor anledning tros vara att fängelset låg på den allierade delen av Berlin och att ryssarnas besök i Västberlin i så fall skulle vara slut.

Så länge Hess satt i Spandau så hade ryssarna ett legalt sätt tillträde till västberlin.

Något som Ryssarna inte vill förlora.

Mille

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 14 mars 2003, 10:00

Spandau och fängelset låg i den engelska sektorn, dvs i VästBerlin.

Alla allierade makter hade tillträde till alla sektorer i Berlin. Amerikanska soldater gjorde regelbundet turer till östberlin för att upprätthålla den rätten. Likaså kunde ryska soldater åka till Västberlin. Det hade inget att göra med Hess eller fängelset. Först med återföreningen blev Berlin en del av Tyskland igen (politiskt sett).

LEW

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 15 mars 2003, 23:31

LEW skrev:Spandau och fängelset låg i den engelska sektorn, dvs i VästBerlin.

Alla allierade makter hade tillträde till alla sektorer i Berlin. Amerikanska soldater gjorde regelbundet turer till östberlin för att upprätthålla den rätten. Likaså kunde ryska soldater åka till Västberlin. Det hade inget att göra med Hess eller fängelset. Först med återföreningen blev Berlin en del av Tyskland igen (politiskt sett).

LEW
början var det utan tvekan så.

Sedan började det kalla kriget. Albert Speer nämner det också i nån av sina böcker att det var en dröm för dom ryska vakterna att få komma till västberlin och få tjänstgöra i Spandau.

Sedan stängdes gränserna. Jag vet inte om du har läst om det, men det har faktiskt funnits en mur där.
Ryska soldater fick inte åka till västberlin utan anledning. Ryska myndigheter ville inte att soldaterna skulle influeras av det "kapitalistiska" väst.

Soldater från väst fick ofta nekande svar av ryssarna när dom ville besöka östberlin. då dom sågs som spioner.

Under det kalla kriget så såg ryssarna det som yterst viktigt att fängelset var aktivt då det fanns möjlighet att komma in i det annars (för ryssar) stängda Västberlin.

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 16 mars 2003, 08:30

Ja, jag menade inte att soldaterna åkte över gränsen för egen skull. Ingen rysk soldat kunde säga "idag skulle jag vilja handla i västberlin".

Det var så att dom hade order om att göra inspektionsturer i de olika sektorerna. Det kunde dom göra ända till 1989 då återföreningen komm.

Jag har sett muren, jag har sett ryska soldater passera gränsen vid deras inspektionsturer, jag bodde vid check-point charlie i flera år tills muren föll.

Vad har du för referenser i den här frågan? Jaså du har läst en bok, det var ju trevligt.

LEW

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 16 mars 2003, 09:14

När de allierade vill släppa Hess som satt på livstid så vägrade ryssarna. En stor anledning tros vara att fängelset låg på den allierade delen av Berlin och att ryssarnas besök i Västberlin i så fall skulle vara slut.
Om inte jag är fel underrättad så var det ryssarna som ansåg att man skulle släppa Hess vilket britterna motsatte sig.

Martin

J-O
Medlem

Inlägg av J-O » 16 mars 2003, 09:34

Dom som hela tiden motsatte sig frigivning av Hess var Ryssarna och ingen annan.

Eftersom kommendanterna alternerades mellan den allierade sidan fanns det dock en del allierade som förespråkade den hårda linjen. Dvs ingen förkortad tid.

Ryssarna däremot hävdade från första stund att straffen skulle avtjänas till fullo.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 16 mars 2003, 22:50

LEW skrev:Ja, jag menade inte att soldaterna åkte över gränsen för egen skull. Ingen rysk soldat kunde säga "idag skulle jag vilja handla i västberlin".

Det var så att dom hade order om att göra inspektionsturer i de olika sektorerna. Det kunde dom göra ända till 1989 då återföreningen komm.

Jag har sett muren, jag har sett ryska soldater passera gränsen vid deras inspektionsturer, jag bodde vid check-point charlie i flera år tills muren föll.

Vad har du för referenser i den här frågan? Jaså du har läst en bok, det var ju trevligt.

LEW
Ja jag kan ha fel men du får nog övertyga mig lite till.

Direkt efter kriget så gjordes det turer till respektive sektorer.

I och med Berlinblockaden så har jag väldigt svårt att tänka mig att några ryssar skulle vara välkomna på den västa sektorn.

Efter Berlinblockaden så slog de västallierade ihop deras zoner och västtyskland föddes där också västberlin ingick.

Som suverän stat så har jag väldigt svårt att tänka mig att ryssarna skulle ha någonting i västberlin att göra förutom att vakta Spandaufängelset.

Vad skulle dom inspektera?

Det fanns inga zoner, inga sektorer bara två suveräna stater.

Skriv svar