LasseMaja skrev:De ekonomiska reglerna, ..., som fungerar i en given omgivning, under viss förutsättningar.
Visst är det så.
Sänker man priset på en vara och det samtidigt visar sig att den är cancerfamkallande så kanske försäljningen minskar. Precis som att en sten inte faller om du släpper den ifall du har placerat ett fast föremål under den eller du råkar befinna dig i rymden eller så.
Fler personer kommer förmodligen att bestämma sig för att sluta röka om priset på cigg går upp. Eller väljer att byta märke om favoritmärket höjer.
Att afrikanerna inte kom till jobbet dagen efter är inget konstigt ur ett ekonomiskt-teoretiskt perspektiv, många svenskar väljer att ta längre semester när de har råd.
HD var väl tvugna att höja sin kvalitet för att göra kunderna nöjda till slut? Helt enligt vad marknadsekonomiska teorier förutspår f.ö.
Nu har jag lagt ner tid på att kommentera alla dina exempel. Det vore kul om du ville kommentera mina exempel!
@Markus Holst: Var det till mig du riktade dig? Jag har inte skrivit ngt om maximerad omsättning eller vinst. Bara att fler enheter säljs om priset sänks.