Sturmgewehr 44 inlämnat till Polisen

Användarvisningsbild
Olays
Medlem

Sturmgewehr 44 inlämnat till Polisen

Inlägg av Olays » 11 december 2012, 18:33

Ett Sturmgewehr 44 inlämnades till polisen I Hartford Conn. I ett guns for cash projekt. Polisen såg vad det var och tog inte emot det för destruktion, trevlig liten berättelse.

http://gma.yahoo.com/blogs/abc-blogs/va ... ories.html
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Axial
Medlem

Re: Sturmgewehr 44 inlämnat till Polisen

Inlägg av Axial » 11 december 2012, 18:39

Det var onekligen väldigt ärligt handlat av polisen. Bra ändå att man tog emot den för "safe keeping".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 december 2012, 08:05

Ah, jag la in samma nyhet på tråden om Sturmgevär i syrien.

Ja det var både ärligt och klokt handlande av polisen. Jag har ofta undrat hur många antika vapen som går till destruktion. Under en Svensk vapen amnesti så tyckte jag mig se en rysk nagant revolver som skulle åka på nedsmältning.
Och slut meningen, det ser ut som de kunde behöva pengarna, säger en del.

Sonderling

PS läser man kommentators fältet så beskriver andra liknande saker som snubben som berättar hur de hittade en massa japanska prylar i en kista. Man undrar hur mycket som dyker upp (eller kastas!) nu när "the greatest generation" går i graven.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 12 december 2012, 08:46

Jag har en kompis som jobbade extra hos polisen i en vapenamnesti på slutet av 90-talet och som grät blod över en del som lämnades in och förstördes. Luger förmodligen snodd under kriget i Norge, ettt kulsprutegevär (han visste inte vilken modell), ett par förnicklade coltrevolrar med pärlemorkolvar och mycket mer.

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 12 december 2012, 22:13

Tror det kan bli svårsålt eftersom det sannolikt inte är registrerat, men det är en skön story :)

Ammunition nytillverkas ju så det hade iofs inte varit så svårt att fixa fram.

Jag hade blivit ganska glad över att hitta en stgw i en garderob :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 december 2012, 08:58

...eventually replaced by the AK 47 in 1947 by Russia, who copied the German design of the Sturmgewehr 44...
Stämmer detta?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 december 2012, 10:39

Hexmaster skrev:
...eventually replaced by the AK 47 in 1947 by Russia, who copied the German design of the Sturmgewehr 44...
Stämmer detta?
Om detta tvistar de lärda. Kalashnikov själv dementerar detta och säger att han inte sett en Stg 44 innan han kom på sin design, (enligt Michael Hodges Ak47: The Story of the People's Gun.) Själv är jag lite ambivalent, den är ju onekligen väldigt lik men och andra sidan upptäcktes väl hjulet på olika håll också (dock ej på den Amerikanska kontinenten vad jag förstått.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ak47

Sonderling

Edit: Får jag lägga in brasklappen att jag inte är nån expert på handeldvapen men detta är väl vad man läst om. Don´t take my word for it, Hexmaster. :) Detta kan ju vara en faktoid?

Användarvisningsbild
Olays
Medlem

Inlägg av Olays » 14 december 2012, 17:29

sonderling skrev: PS läser man kommentators fältet så beskriver andra liknande saker som snubben som berättar hur de hittade en massa japanska prylar i en kista. Man undrar hur mycket som dyker upp (eller kastas!) nu när "the greatest generation" går i graven.
Nåt man ser i media och hör ibland är när folk hittar ett kranium i en låda uppe på pappas eller farfars vind, det visar sig alltid vara ett japanskt kranium och tydligen så var det vissa enheter där det var OK (av nån anledning) att ta med sig en skalle hem som krigsbyte. Intressant nog så har man inte hittat (som jag sett iallafall) nån som tagit med sig en skalle från Europa, man antar att det är kampanjen att avmänskliga de japanska soldaterna som ligger bakom.

Den stora frågan för släktingar som hittar ett dylikt kranium är ju "Vad gör man" det kan ju inte slängas bort och släktingar går ju inte att spåra osv osv. Av naturliga anledningar så pratas det inte mycket om det i media och alla är alltid anonyma men man ser det ibland.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 15 december 2012, 08:16

Vi hade denna topic med kranium i en annan tråd med anledning av en artikel från US media om kranium som hittas på återvinningstationer eller lämnas in och har jag för mig återlämnas till Japan.

Det var också nån historia om ett personligt brev som återlämnades till de anhöriga.

Var är den tråden nu igen, jag hittar ingenting sedan Marcus gjorde om sidan. :?

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 15 december 2012, 12:06

sonderling skrev:Var är den tråden nu igen, jag hittar ingenting sedan Marcus gjorde om sidan. :?
Vad är det jag gjort om som orsakar problem?

/Marcus

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 december 2012, 12:46

Hexmaster skrev:
Stämmer detta?
Både ja - och nej. Funktionsprincoperna för StG44 och AK 47 - är i stort sett desamma. Kalashnikov hade tillgång till tyska StG44 när han designade AK47

http://www.subsim.com/radioroom/showthr ... p?t=184734

Den stora nyheten - var Patronen! I tyskarnas fall - en nedkortad 7,92x57mm - till 7,92x33. Den ryska 7,62x39mm med modellår M1943. Ryssarna hade tagit intryck av tyska experiment ( Vollmer m.fl...) före kriget med en nedkortad och lättare patron - och gav sin variant modellåret M 1943. Det är tvivelaktigt att de ryska experimenten baserades på det ringa antal Mkb 1942 som insattes på östfronten. Utan att ryska vapentekniker tidigt fattat galoppen - och introducerade en nya patron, idealisk för efterkrigstiden. Och att Kalashnikov med flera - ritade bössor ''runt'' den nya patronen.

Vietnamkrigets plötsliga vurm för ngt ännu lättare - .223 Remington som blev 5,56x45mm NATO - kvitterades av ryssarna med deras egen 5,45x39mm i den mindre kända Kalashnikov AK74.
AK 74 tycks vara ytterst sällsynt utanför Ryssland - alla Jihadister & Andra Skumma Element - kämpar fortfarande med en
''gammal sextionioåring'' vad ammunitionen beträffar.

My Tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 15 december 2012, 19:03

Marcus Wendel skrev:
sonderling skrev:Var är den tråden nu igen, jag hittar ingenting sedan Marcus gjorde om sidan. :?
Vad är det jag gjort om som orsakar problem?

/Marcus
Äh, det är inte dig det är fel på det är mig. :D Det är likadant när ICA supermarket möblerar om. Jag vismar omkring ett bra tag innan jag hittar vad jag ska ha.
Men iallafall så hittar jag inte tråden som jag är säker på att vi hade om kranium och japaner och dödsbon. :? :oops:

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 december 2012, 19:23

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 17 december 2012, 07:16

Markus Holst skrev:viewtopic.php?f=6&t=36107&p=538451&hili ... an#p538451 ?`
Jag sökte på "kranier japan".
Doh! :oops:
(Fast jag trodde jag hade länkat till olika tidningsartiklar men det måste varit en annan tråd, kanske den med de där USMC soldaterna i Afghanistan som pissade på talibaner men äh vi skiter i:t. Det har ju inget med den här tråden att göra.)

Sonderling

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 17 december 2012, 21:27

Konstigt att ingen tänker på vad som hände på Grönland några år sedan. När danskarna gick igenom lagboken upptäckte de till sin fasa att det faktiskt på Grönland var fullt lagligt att inneha NBC-vapen. När det väl rättats till fick grönlänningarna snällt lämna in alla atomvapen och all stridsgas de hade. :P
No one can prevent me from raising towers in babylon

Skriv svar