Vår syn på vargen i gamla tider

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Vår syn på vargen i gamla tider

Inlägg av millgard » 13 december 2012, 11:02

Grimberg, denna tungviktare inom evidens och vederhäftighet... ;)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 december 2012, 16:23

millgard skrev:Grimberg, denna tungviktare inom evidens och vederhäftighet... ;)
Jaha du!!!

Men rovdjuren var ju vanligare förr i tiden om du inte vet om det och det kan du även söka i SCB:s historiska statistik på nätet. Jakten gick under "avdelningen" Skogsbruket på BiSOS (Bidrag till Sveriges officiella statistik) och där kan man läsa om hur jakten var under slutet på 1800-talet.

http://www.scb.se/Pages/List____257401.aspx

Det lät nästan som att du förlöjliga Grimberg och det som han skrev om jakten stämmer om man jämför med andra källor. Förr i tiden så var vargen fruktat och den fanns långt ner i Skåne/Blekinge, har för mig att den sista vargen som sköts i Blekinge var 1858.

Stefan

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 13 december 2012, 16:29

Jag har läst Grimberg och jag är ganska uppdaterad när det gäller dagens vargdebatt, men det jag anmärkte på var snarare att Grimberg företräder en animerad berättartradition snarare än ett korrekt historiskt perspektiv... Den gode Weibull hade vridit sig i sin grav om han visste att någon tog Grimberg på bokstavligt allvar.

Det där med kor och juver är en naturlig konsekvens av rovdjur, men i de allra flesta fall är dessa skador åsamkade av lösspringande hundar, eftersom de helt enkelt oftast inte klarar av att döda ett djur - något vargen definitivt är bra på. Typiska skador är då bett i bakhasor och mjukdelar. Då som nu.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 december 2012, 19:10

Den statistik som Grimberg nämner i sin analys av jakten stämmer, jag har sett både uppgifter och statistik från den tiden när det gäller skjutna vargar i Sverige under 1800-talet.

Stefan

Skriv svar