Manipulerandet av journalfilmer i dokumentärer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Manipulerandet av journalfilmer i dokumentärer

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 december 2012, 12:06

Jag satt hemma och tittade på Historychannel när de visade en dokumentär om 2:a Världskriget och Japans expansion 1941 och framåt.

Jag störde mig dock på att all film de visade hade färglagts, ljudeffekter hade lagts till, och man hade till och med simulerat eldsflammor för att få det att se ut som om vapen avfyras i vissa sekvenser.

Att gamla svartvita journalfilmer manipuleras på det här viset, är det bra eller dåligt? Varför gör man det över huvud taget? Jag ser inte riktigt poängen?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Manipulerandet av journalfilmer i dokumentärer

Inlägg av millgard » 7 december 2012, 12:40

...och vad värre är, man lägger in sekvenser från dataspel för att simulera stridsbilder. (kräks)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 7 december 2012, 13:06

Usch, det låter helt förkastligt med manipulerade journalfilmer.
Jag har tillräckligt med problem med att de visar tex filmerna ur kontext eller från fel tidpunkt.

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 7 december 2012, 13:10

millgard skrev:...och vad värre är, man lägger in sekvenser från dataspel för att simulera stridsbilder. (kräks)
Är det verkligen så illa? Det finns så försvinnande få filmsekvenser från riktiga strider under andra världskriget. På rak arm kan jag bara komma på slaget om Midway och några andra marina drabbningar. Många av de övriga härrör sig från förevisningar och evenemang speciellt iscensatta för kamerorna, vilket inte minst märks när fotografen är framför de egna trupperna.
Det är alltså ont om riktiga stridsscener och jag tycker det är bra att man datoranimerar stridsscener, åtminstone så länge som det är någorlunda realistiska animeringar.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 december 2012, 13:21

millgard skrev:sekvenser från dataspel för att simulera stridsbilder
Har du något exempel?

Även omanipulerade journalfilmer kan bli lite tröttsamt när de används som slentrianmässig utfyllnad, för att tittarna ska ha något att titta på när de lyssnar till pratet (som under långa stunder är ensamt informationsbärande).
Andreas skrev:När det visas klipp utan ljud från tex något av världskrigen läggs ljud som ska passa in. Bland "favoriterna" finns "kloppeti-klopp" när hästar är i bild, "bruuuum" när tunga motorfordon syns och självklart att alla gånger kanoner avfyras hörs samma bom.
http://faktoider.blogspot.se/2010/08/kr ... tar-1.html

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 7 december 2012, 13:59

Exempel?

Ja, förra veckan bläddrade jag förbi History Channel och då handlade det om Tiger tanks kanske? I vilket fall så var stridsscenerna från Call of Duty eller liknande... Till och med ungarna reagerade. Inte för att det utgav sig för att vara annat, det var mer illustration till en intervju som gjordes, men ändå. Mynningsflammor och rörelsemönster är ju rent löjliga, för att inte tala om de gubbar som syns...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 december 2012, 14:57

Denna? "Tiger Attack", fem delar.
https://www.youtube.com/watch?v=LhSeP-NGCCE

Vid 0:12 ser det lite dataspelsmässigt ut. Eller?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 7 december 2012, 15:36

Nä, det var rena TV-spelsinslag i färg, med datarenderad textur och mynningsflammor a la bensinbomber...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 7 december 2012, 15:46

Lasse Odrup skrev:Det är alltså ont om riktiga stridsscener och jag tycker det är bra att man datoranimerar stridsscener, åtminstone så länge som det är någorlunda realistiska animeringar.
Jag håller med och tycker det är bättre med datoranimerade inslag (hit räknar jag inte datorspelsklipp) än att man manipulerar orginalfilmer, då blir det lätt risk att man inte vet vad som är manipulerat och vad som är original.

/Marcus

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 7 december 2012, 22:05

På sista tiden har jag avslutat varje dag med minst ett avsnitt av Deutsche Wochenschau, krigsdokumentär/propaganda från när det begav sig. Utan sentida bearbetning såvitt jag förstår. Kolla på det så slipper du reta upp dig! (Finns på youtube.)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 december 2012, 07:25

Ska sägas att jag tittade på Viasat History, inte just History Channel...

Att man animerar säger jag inte så mycket om, det hjälper ju till att illustrera exempelvis krigföringen innan man uppfunnit filmkameran. Alternativet är ju att sno snuttar ur spelfilmer eller reennactments, så det funkar väl lika bra.

Men just manipulerandet av det autentiska vänder jag mig emot. Jag reagerade på det när TV-serien "Andra Världskriget i färg" gick på TV4, de använde "färglagda" filmer för att fylla ut autentisk färgfilm.

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 20 december 2012, 17:50

Känns bättre att de lägger till lite spelsekvenser i dokumentärer om kriget i Stilla havet så att man slipper femtielva klipp med ett flygplan som störtar precis vid ett hangarfartyg och det blir ett stort plask, eller planet som brinnande stryker över ett hangarfartygsdäck etc etc

Eller jaktflygsstriderna som man ser samma klipp oavsett om det är kriget i Stilla havet, Europa eller Nordafrika som det handlar om

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 december 2012, 19:38

En halvtaskig dokumentärserie ("The Road to Tokyo") jag såg använde samma klipp flera gånger per avsnitt, ibland spegelvända för att ge lite variation...

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 20 december 2012, 20:41

Dûrion Annûndil skrev:Ska sägas att jag tittade på Viasat History, inte just History Channel...

Att man animerar säger jag inte så mycket om, det hjälper ju till att illustrera exempelvis krigföringen innan man uppfunnit filmkameran. Alternativet är ju att sno snuttar ur spelfilmer eller reennactments, så det funkar väl lika bra.

Men just manipulerandet av det autentiska vänder jag mig emot. Jag reagerade på det när TV-serien "Andra Världskriget i färg" gick på TV4, de använde "färglagda" filmer för att fylla ut autentisk färgfilm.
Jag hade tänkt skriva en utläggning om detta men Dan har redan klätt mina tankar i ord :)

Ett annat irriterande fenomen är när man illustrerar ett skéende med autentisk film som hör hemma någon annanstans. Pratar Normandie men visar Anzio eller att man (min favorit) i en dokumentär om finska vinterkriget visar en brinnande Pzkpfw V...Panter alltså. Då hade jag föredragit en stillbild eller en dataanimation.
Äh, det löser sig.

Skriv svar