Fältmässig manick?
-
hasse lindquist
- Medlem
Fältmässig manick?
I Nordisk Familjebok från 1910-talet återfinns en svensk uppfinning benämnd "Takypod". Den påminner lite om rollerblades. Dock med den skillnaden att hjulen drivs genom pumprörelser med anklarna. Takypoden beskrivs som ett fullvärdigt alternativ till velocipeden. En patenthandling för takypod med konstruktionsritningar och allt finns faktiskt hos Patentverket.
Uppslagsboken visar en soldat iförd gevär m/96, uniform m/ä samt takypod. Vet någon om något förband utrustades med denna vehikel? Måhända antogs den av armén och förekom plutonsuppsättning?
Uppslagsboken visar en soldat iförd gevär m/96, uniform m/ä samt takypod. Vet någon om något förband utrustades med denna vehikel? Måhända antogs den av armén och förekom plutonsuppsättning?
- Bilagor
-
- 87px-Takypod.jpg (4.73 KiB) Visad 4363 gånger
Re: Fältmässig manick?
Svarar här istället.
En trål gav inget och eftersom jag inte har hört talas om de innan så tror jag defintivt inte på några stora mängder av anskaffade takypoder till Hären. Hjulen är dessutom för smala för att fungera på annat än torra och inte uppkörda grusvägar.
Armèmuseum verkar inte ha några heller: http://www.digitaltmuseum.se/search?query=takypod
MVH
Hans
En trål gav inget och eftersom jag inte har hört talas om de innan så tror jag defintivt inte på några stora mängder av anskaffade takypoder till Hären. Hjulen är dessutom för smala för att fungera på annat än torra och inte uppkörda grusvägar.
Armèmuseum verkar inte ha några heller: http://www.digitaltmuseum.se/search?query=takypod
MVH
Hans
Artikel i Clyde NY Times från 1917:

Förutsägelsen i sista meningen verkar inte ha slagit in helt.SWIFT FEET FOR SOLDIERS - An Invention Designed to Facilitate Human Locomotion.
The tachypod is the latest invention designed to facilitate human locomotion. It is the work of a Swedish inventor. As shown in the engraying, the tachypod is a sort of bicycle worn on the feet. The wearer moves his feet as in walking, and the weight of the body as he puts his foot to the ground serves to set in motion the propelling mechanism of the tachypod. The tachypod was tested at the recent Stockholm Central exhibition for gymnastics, and it is claimed that tne wearer was enabled to cover the ground, and especially rough ground, at a speed equal to that attained by the ordinary cyclist The tachypod is expected to be of great service in the army.
http://fultonhistory.com/newspaper%202/ ... 200296.pdf
Ändå hade det varit härligt att dra ut plutonen på kaserngården och bedriva 30 minuters takypodexercis. Krav på rättning, luckor och avstånd hade förstås varit lika höga som under fotexercis.Hans skrev:Svarar här istället.
MVH
Hans
Bara att göra halt måste bli ett skådespel av hög klass och om det samtidiga marschanträdet skall vi inte ens tala om.
-
Ola Häggström
- Medlem
Jag föreställer mig att armén skulle behövt avsevärt utöka antalet anställda fälstskärer/kirurger (ortopeder var vid denna tid inte en egen specialitet) för att återställa alla luxerade höfter, brustna korsband med mera, med mera...
Jag ser ju framför mig alla de extratillägga som måste göras, bårbärning medelst tachopod, skjutställningar med tachyopod på, tabeller som utvisar om anfallet skall genomföras med tachyopod på eller av med hänsyn till terängens beskaffenhet, vem i gruppen som samlar ihop och drar med sig gruppens tachyopoder eller om "tachyopodavlämningsplats" skall användas. Kanske de ej skall tilldelas förbandet organisatoriskt utan tilldelas speciella tahcyopod plutoner som tilldelas varje regemente vid behov för längre marcher.
Kanske vi hade fått en till olympisk sommargren, Tachyopodskytte?
Kanske vi hade fått en till olympisk sommargren, Tachyopodskytte?
Jag skall uppfinna bandtachyopoden och bli rik
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
tachypodryttarens uniformering kan ju komma sig av den enkla anlednign att man förr var mera uniformerade än idag. Vi får minnas att under exercistiden var det uniform på, även utanför tjänsten, såvida inte civil permission ver beviljad.
Även anställda soldater och befäl fördrev stora delen av sin fria tid inuti uniformen, helt enkelt för att man gjorde så.
Även anställda soldater och befäl fördrev stora delen av sin fria tid inuti uniformen, helt enkelt för att man gjorde så.
Högvakt! Vitmålade takypoder, krav på samtidighet vid pumprörelserna och inte minst "poster - byt om!"Lasse Odrup skrev: (---)
Ändå hade det varit härligt att dra ut plutonen på kaserngården och bedriva 30 minuters takypodexercis. Krav på rättning, luckor och avstånd hade förstås varit lika höga som under fotexercis.
Bara att göra halt måste bli ett skådespel av hög klass och om det samtidiga marschanträdet skall vi inte ens tala om.