Skåneland: Nordens första rike

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem

Re: Skåneland: Nordens första rike

Inlägg av Karl XVII » 27 oktober 2012, 03:00

Vad som är Nordens första rike torde vara omöjligt att ta reda på. Det finns många orter där det väldigt tidigt har uppstått en rik kultur av vad man kan se i fornlämningsmaterialet. Långt upp i norra Sverige kan man hitta typiskt germanska lämningstyper från bronsåldern. Är det lämningar efter små självständiga riken, eller är det lämningar efter ett mycket större rike med centrum i Uppland?
Gotland är en ort där det alldeles uppenbart uppstod en rik kultur väldigt tidigt. Den största fornborgen finns på Gotland och den största bronsåldersgraven finns på Gotland.

Jag tror att det väldigt tidigt uppstod en större administrativ enhet än vad vi idag vet, vilket jag tror fornborgarna och vårdkasesystemet/ledungssystemet är ett uttryck för. Man kan inte förneka Uppsala högar som ett centrum för en större administrativ enhet. Det är inga små högar och i andra kulturer runt om i världen så ser man den typen av lämningar i närheten av navet för ett rike. Rikets högsta samhällselit.

Vad som är ett rike är något som också måste betänkas. Hur litet kan ett rike vara för att betraktas som ett rike och inte ett hövdingadöme? Hur lite spår kan ett rike efterlämna och fortfarande kunna klassas som ett rike? Uppsala högar är uppenbarligen ett väldigt tydligt spår på ett rike.

Romarna benämnde ett folk suionerna vilket är svårt att se som något annat än svearna. Och vi har sve i ortnamn runtom i Sverige.

Skåne har givetvis väldigt gamla anor i nordisk historia, det går inte att förneka. Men att behöva gå så långt som att förneka svenskars existens för att framhäva det skånska känns lite väl extremt. Då måste man ju gå in på definitionen av vad som är ett folk. Finns det inget folk så finns det ju praktiskt taget inga människor då människorna alltid är ett resultat av den sociala kontext hon är framsprungen ur, alltså sitt folk! Isåfall om inte svenskar finns, varför skulle skåningar finnas?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Re: Skåneland: Nordens första rike

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 oktober 2012, 23:52

Här blir 'allt' förklarat! 8-)

--------
Studiekredsen Middelaldercirklen ved Københavns Universitet inviterer til foredrag:
Hvornår blev Skåne en del af det middelalderlige danske kongerige? v/ Frederik Christiansen, cand.mag.
Oplægget finder sted mandag d. 5. november i lokale 22.0.49 på Ny KUA, kl. 17.15.
Se vores hjemmeside for yderligere omtale af oplægget samt Middelaldercirkelens program for efteråret: http://middelalderen.wordpress.com
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar