Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Låst
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Valdemar Sappi » 31 juli 2012, 14:45

Om vi håller oss till ungefär samma period i Romarriket då så mycket färändrades. Då fanns det en kejsare som genom en handling skapade själva kärnan i det som blev vår längsta historiska period, Medeltiden. 1 000 år av Europas historia.
Genom vilken handling lade han grunden för medeltiden?
Vem var han?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 1 augusti 2012, 11:10

Han gjorde även slaktar- och bagaryrken till ärftliga yrken. Är en av de mest kända kejsarna...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 2 augusti 2012, 23:54

coloni fick ny status som...

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 3 augusti 2012, 14:09

Packar för resan till Medeltidsveckan, så nu får ni sno på!

Ett tips till: Handlar om att arrendatorerna omvandlades till att bli livegna. Diocletian kan väl sägas ha startat den förändringen. Men det var en annan lite senare kejsare som genomförde det. Vem?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 3 augusti 2012, 23:32

Livegenskapen, dvs det ärftliga beroendet till jordägaren, det infördes av Konstantin den store. Så medeltiden började inte med Öst-Roms upplösning år 477, utan med flytten till Konstantinopel och Konstantin den Store 150 år tidigare.

Frågan är fri.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 september 2012, 22:58

Nu får vi sparka igång här....tavla av känd konstnär
toalett - före våldtäkt.jpg
toalett - före våldtäkt.jpg (91.33 KiB) Visad 2353 gånger
Vem är damen och vad hände?, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 september 2012, 12:38

Den upphaussade målarkludd, som producerade frågans tavla...
- kopierade helt fräckt denna, av en Riktig Konstnär som illustrerade samma scen....
så här.jpg
:wink: , Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 september 2012, 23:21

En kåt kung - sätter snygg generalsfru ''på tjocken'' - ser sen till att generalen stupar i strid...... 8O

Varjag

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 25 september 2012, 21:38

varjag skrev:En kåt kung - sätter snygg generalsfru ''på tjocken'' - ser sen till att generalen stupar i strid...... 8O

Varjag
Det var den bibliske kung David som var kåt på hetiten Urias hustru Batsheba, och ställde Uriah längst fram i stridslinjen så att han skulle dö i strid. Om man får tro Andra Samuelsboken alltså.

Tilläggas kan att Gud straffade David genom att döda barnet. Rättvis kille, den där Jahve! Sen gjorde David och Batsheba ett nytt barn, den blivande kung Salomo.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 september 2012, 22:12

ERland skrev:
varjag skrev:En kåt kung - sätter snygg generalsfru ''på tjocken'' - ser sen till att generalen stupar i strid...... 8O

Varjag
Det var den bibliske kung David som var kåt på hetiten Urias hustru Batsheba, och ställde Uriah längst fram i stridslinjen så att han skulle dö i strid. Om man får tro Andra Samuelsboken alltså.

Tilläggas kan att Gud straffade David genom att döda barnet. Rättvis kille, den där Jahve! Sen gjorde David och Batsheba ett nytt barn, den blivande kung Salomo.
Och ERland kan minsann sin Bibel! Visst var det Kung David, som från sitt palä - spanade in Batsheba i badet, fick ståfräs - och ''befallde'' generalsfrun till sin säng..... :roll:
I klartext, var det här Våldtäkt på Kunglig Befallning. Picasso målade sig själv som kammarjungfrun som tvättar Batsheba's fötter som förberedelse till den kungliga akten - och hennes ansikte lär vara hans egen fru's 8O .
Rembrandt, körde inte med såna sexfantasier när han målade scenen - som Picasso senare kopierade.

David fick också en ordentlig uskällning av Profeten Nathan - för sitt tilltag :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Uriah_the_Hittite

ERland tar oss till nästa syndafall, Varjag

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 25 september 2012, 22:31

Pappa storkungen är missnöjd med sin son vasallkungen. I brev skriver fadern ungefär att "Din bror vinner segrar medan du ligger och latar dig med kvinnor" och "Är du ett barn och inte man? Har du inget skägg på kinden?" och "Du vill inte befordra X för att han är för ung, men tänkte du inte på att i så fall borde du inte ha gett honom hans nuvarande post heller?" Sonen svarar sårat ungefär "Hur kan jag vara så oduglig när det var du själv, pappa, som utnämnde mig?"

Vad är det här för människor? När och var levde de? Var hittade man dessa brev?

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 28 september 2012, 14:39

Det här var förstås ganska svårt. Men det inträffade för mycket länge sedan. Det torde vara en av de allra äldsta brevväxlingarna av denna typ som finns bevarad, kanske den allra äldsta, men det kan jag inte svära på.
Namnet på staden där man fann breven och där sonen var vasallkung för tankarna till ett vanligt kvinnonamn.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 5 oktober 2012, 16:06

Händelserna utspelades i Mesopotamien med angränsande områden omkring 1800 f.kr (eller på 1600-talet f.kr. enligt en alternativ kronologi).

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 9 oktober 2012, 18:54

Ingen som hört talas om det här? En ledtråd till då:
Pappa storkungen räknas som en tidig assyrisk kung, men beskrivs också som amoritisk kung.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 oktober 2012, 23:00

Tja ERland, din fråga har hängt ute i fjorton dar - så nog var den svår.....

Gissar detta är nåt som grävts fram ur Ashurbaniphal's arkiv i Nineveh. Men vem kungen och hans slyngel till son var - Ingen aning :roll:

Varjag

Låst