-hedarna, övningsområde

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

-hedarna, övningsområde

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 oktober 2012, 19:52

Jag tänkte på det när jag skrev ett inlägg i "Svenska förband efter 1925 om de klassiska hedarna som alla soldater skulle vända sig till för att öva sig. I Uppland var det Marma hed utanför Tierp, Västmanland Salbohed utanför Sala och i Västergötland i Axevalla hed. Jag anser att det berör svensk militärhistoria, dit landskapets soldater gick för att öva under en månad. Hedarna har en kulturhistorisk förankring och i synnerhet inom militärhistorien, men jag har sett inte så mycket om dem egentligen.
Det får räcka som ett inledningsinlägg!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: -hedarna, övningsområde

Inlägg av Markus Holst » 4 oktober 2012, 20:06

I landskap med mer än ett regemente fanns det mer än en övningshed.

I Skåne minns jag bäst Revinge hed, där skånes dragoner väl övade?
På Kvidinge hed övade Skånes husarer.
Utanför Hässleholm finns stora övningsområden som nyligen börjat styckas upp och säljas eftersom ingen militär aktivitet finns kvar i staden.
Utanför Falun ligger Romme hed, där dalregementet övade.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 4 oktober 2012, 20:22

Tråden fick mig att fundera över vad motsvarande övningsfält i Bohuslän hette nu igen. Jag lyckades hitta det - Backamo, därmed åtminstone till namnet ingen hed - men råkade under sökningen också notera att det (givetvis) finns (minst) en bok på temat. Kan kanske vara värt för den ev specialintresserade att snoka rätt på.

Vyer från hedar, moar och slätter : arméns mötesplatser och deras bebyggelse / Ejnar Berg och Jan von Konow
http://libris.kb.se/bib/7762919

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 4 oktober 2012, 20:35

Kronobergshed utan för Alvesta (Växjö) som fram till 1920 var lägerplats för Kronobergs regemente.
Faktiskt, just nu till salu.
http://www.smhs.eu/gallery_93.html

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 oktober 2012, 23:21

Markus Holst skrev
I landskap med mer än ett regemente fanns det mer än en övningshed.
Se det som typexemplen!!! :)
Vyer från hedar, moar och slätter : arméns mötesplatser och deras bebyggelse / Ejnar Berg och Jan von Konow
Tycker att jag känner igen titeln och skall kolla med "Carolina Rediviva" igen.

På tal om det som Markus Holst skrev i sitt inlägg så kom jag tänka på att Polacksbacken i Uppsala var också ett övningsfält. Men jag har för mig att Polacksbacken bara var övningsfält åt garnisionen i Uppsala. Men att större enheter tog sig upp till Marma hed.

Stefan

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 4 oktober 2012, 23:25

Rommehed ligger utanför Borlänge men var övningsplats för Dalregementet som senare fick sina kaserner i Falun. Dala airport, hette tills 80talet Rommeheds flygplats.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 oktober 2012, 00:41

Mitt i nuvarande Göteborg finns ett större obebyggt område som kallas heden, tidigare exercisheden och var en gång övningsfält för A2, innan flytten till Kviberg.

Jonas Gunnarsson
Medlem

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 5 oktober 2012, 04:17

Här i Linköping så har vi som bekant Malmen, straxt utanför stadens hank och stör. Numera flygbas, men dock utan skjutbana eftersom kommunen anser att det stör! :roll:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 oktober 2012, 21:34

På tal om Marma så inträffade denna händelse 1898 då en kapten blev attackerat av ett par drängar som jag skrev en gång. Syftet är att försöka ge en liten historisk bild i tråden.

Bilden på kapten Mannerkrants finns också med i detta inlägg!!!
Tre batterier från Andra Svea artilleriregemente inkvarterade i Fäcklinge(Tierp socken) den 13 augusti 1898 på väg till Marma skjutfält. Efter inkvarteringen föredrog Mannerkrantz en promenad och mötte då några drängar. Kaptenen ville visa ett slags vänskap och släppa förbi drängarna, istället blev han överfallen bakifrån med knivhugg mot huvudet. Våldsverkarna tog då till flykten och kapten blev omplåstrat av arméläkaren som följde med truppomflyttningen. Han fördes så småningom till Marma skjutfält där han vilade upp sig under ett par dagar och tidningen Upsala hade följande notis kring händelsen den 18 augusti. Kapten F m Mannerkrantz återkom igår från Marma till hufvudstaden. Genom det förut omtalade lömska öfverfallet blef kapten Mannerkrantz villerligen illa tilltygad och får fula ärr för framtiden, men han har dock hela tiden skött sin tjenst och varit efter omständigheterna kry.
Hans fullständiga namn är Carl Micheal Mannerkrantz som levde mellan 1855-1920 och var major samt godsägare. I armén porträttsamling ser han däremot inte direkt som en officerare om man utgår ifrån att dessa under denna tid var äldre män med mustascher. Bilden till vänster visar hur hans profil såg ut i porträttsamlingen.
Tidningen Upsala skrev i det nummer som utkom den 30 augusti om att de skyldiga hade påträffats. Det var brukarsönerna Per Johan Trogen och Carl Petter Pettersson samt drängarna Erik Larsson och Erik Pettersson som hade gjort sig skyldiga till överfallet, nämnvärt är också att dessa "herrar" var berusade vid tillfället.
Citat från tidningen Upsala den 30 augusti 1898
Samtliga de häktade vidhöllo sina vid de förberedande förhören gjorda erkännanden. Larsson och Trogen berättade, att de blifvit misshandlade af artillerister i närheten af lägret samt att Larsson sedermera upphunnit kapten Mannerkrantz på vägen och med hänsyftning på den misshandeln han undergått frågat "hur det var skapadt". I och med detsamma hade Trogen med en i en näsduk inlindat sten tilldelat Mannerkrantz ett häftigt slag i ansigtet, hvarpå alla fyra, sedan han fallit omkull, dels sparkat honom bakifrån, dels mishandlat honom med stenar såsom tillhyggen. De hade upphört med att våldföra sig å kapten Mannerkrantz och till flykten, först då några artillerister skyndsamt närmat sig platsen.
De hade erkänt nästan omgående vad de hade gjort sig skyldiga till och kaptenen hade då blivit allt bättre med tiden. Förutom ärren skulle han inte har så allvarliga men efter överfallet.
Trogen dömdes till straffarbete i ett år och nio månader, de övriga till ett år vardera samt bötfälldes de för fylleri.

Källor:
Svarskatalogen, Krigsarkivets porträttsamling över arméns officerare.
Tidningen Upsala, 16/8, 18/8 och 30/8-1898
Stefan
Bilagor
Mannerkrantz.jpg
Mannerkrantz
Mannerkrantz.jpg (6.33 KiB) Visad 7582 gånger

Användarvisningsbild
A9-pjäsmannen
Medlem

Inlägg av A9-pjäsmannen » 7 oktober 2012, 14:57

Heden på Backamo ligger där flygfältet är nu
Och så har vi Grunnebohed mellan Vänersborg och Uddevalla
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 14 oktober 2012, 20:52

Markus Holst skrev:Mitt i nuvarande Göteborg finns ett större obebyggt område som kallas heden, tidigare exercisheden och var en gång övningsfält för A2, innan flytten till Kviberg.

funkar inte bra att öva där, Men vad har göteborg att öva på är det remminehed eller har vi något annat?

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 14 oktober 2012, 20:53

va det inte lv 6 som flytta till kviberg

Användarvisningsbild
Lanrezac
Medlem

Inlägg av Lanrezac » 30 januari 2013, 21:08

Ljungbyhed, Bonnarps hed, Kvidinge hed

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 30 januari 2013, 21:23

A2 flyttade till Kviberg och där fanns gott om övningsområde. 1962 lades A2 ner och kasernen övertogs av LV6.

Skriv svar