Quiz: Finlands historia
-
Femtiotrean
- Medlem
Re: Quiz: Finlands historia
...och inte bry oss om projektilens flygbana!?
Ja, som sagt i några poster upp "vilka raketdrivna vapen som helst"...Femtiotrean skrev:...och inte bry oss om projektilens flygbana!?
Med vänliga hälsningar
Esa K
Ledtråd: Målet för detta första finska nyttjande av raketvapen var det sovjetiska transportfartyget Kazakstan...
Med vänliga hälsningar
Esa K
Med vänliga hälsningar
Esa K
Klurigt....Finland erövrade under Vinterkriget ett antal ryska Kurchevsky 76mm's DRP M/1935 - raketgevär.
Ngt av dessa? Men hur det skulle passa in med s/s KAZHAKSTAN, ingen susning???
Varjag
Ngt av dessa? Men hur det skulle passa in med s/s KAZHAKSTAN, ingen susning???
Varjag
Och nej, inte är det DRP M/1935 raketgeväret som avses (fast det kan ju bli en slamkrypare av detta om de faktiskt användes av di finske under vinterkriget och bevis för detta hittas)...
Så, nu, många ledtrådar: Den tionde mars år 1940 så utförde finska enheter en attack mot det sovjetiska transportfartyget Kazakstan - som var för ankar och tillika fastfrusen nära ön Someri - med raketdrivna ????ar försedda med sprängladdningar...!
Med vänliga hälsningar
Esa K
Så, nu, många ledtrådar: Den tionde mars år 1940 så utförde finska enheter en attack mot det sovjetiska transportfartyget Kazakstan - som var för ankar och tillika fastfrusen nära ön Someri - med raketdrivna ????ar försedda med sprängladdningar...!
Med vänliga hälsningar
Esa K
Ledtråd: Här någonstans kan man hitta svaret http://forum.axishistory.com/viewforum.php?f=59...
Med vänliga hälsningar
Esa K
Med vänliga hälsningar
Esa K
Så, jag ger mig inte
utan vi skall väl ha ett svar här från någon för att förtjäna nästa runda, därför kommer här en god ledtråd: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 9&t=163389
Vad var det första finska nyttjandet av ett raketdrivet vapen...?
Med vänliga hälsningar
Esa K
Vad var det första finska nyttjandet av ett raketdrivet vapen...?
Med vänliga hälsningar
Esa K
Hmm, ingen har gjort ett försök att fylla i det sista...?
Rätt svar är, den tionde mars år 1940 så utförde finska enheter en attack mot det sovjetiska transportfartyget Kazakstan - som var för ankar och tillika fastfrusen nära ön Someri - med raketdrivna slädar försedda med sprängladdningar...!
Har inte hittat uppgifter om detta någon annanstans än på Axis History forumet, men där finns ju en länk till några krigsdagböcker.
Och, frågan är väl fri då antar jag.
Med vänliga hälsningar
Esa K
Rätt svar är, den tionde mars år 1940 så utförde finska enheter en attack mot det sovjetiska transportfartyget Kazakstan - som var för ankar och tillika fastfrusen nära ön Someri - med raketdrivna slädar försedda med sprängladdningar...!
Har inte hittat uppgifter om detta någon annanstans än på Axis History forumet, men där finns ju en länk till några krigsdagböcker.
Med vänliga hälsningar
Esa K
Det där var intressant Esa K! När tipset om ''infruset fartyg'' kom - fantiserade jag om just - nåt såntEsa K skrev:Hmm, ingen har gjort ett försök att fylla i det sista...?
Rätt svar är, den tionde mars år 1940 så utförde finska enheter en attack mot det sovjetiska transportfartyget Kazakstan - som var för ankar och tillika fastfrusen nära ön Someri - med raketdrivna slädar försedda med sprängladdningar...!![]()
Med vänliga hälsningar
Esa K
Men kunde inte hitta stöd för det ngnstans -
Drivraketer, var ju inte precis vanliga 1940 - har du flera detaljer?
mvh, Varjag
Hej Varjag!
Med vänliga hälsningar
Esa K
Finns inte mycket mer, men återkommer, i en egen tråd, till detta då jag tagit mig tid att översätta den korta passusen om det i den finska krigsdagboken från händelsen.varjag skrev:Drivraketer, var ju inte precis vanliga 1940 - har du flera detaljer?
Med vänliga hälsningar
Esa K
Här var det visst stiltje. Nåväl;
Vi söker en legendarisk finsk bok vars sista kända exemplar gick upp i rök när Åbo brann år 1827.
Vi söker en legendarisk finsk bok vars sista kända exemplar gick upp i rök när Åbo brann år 1827.
Detta fd. kommunvapen är inspirerat av den eftersökta boken. 
- Bilagor
-
- inspiration.gif (4.32 KiB) Visad 869 gånger
En ABC-bok eftersom vårt gamla kommunvapen föreställer Aapiskukko, dvs ABC-tuppen?
Vad jag förstår är den finska tuppen en sinnebild för den stränge men kunnige magistern, inte minst känd från Kivis "De sju bröderna".
Vad jag förstår är den finska tuppen en sinnebild för den stränge men kunnige magistern, inte minst känd från Kivis "De sju bröderna".
Ja, och vilken ABC-bok? 
Lasse O reagerade, inte konstigt då man ser hans avatar.
Ja, det var där det skedde, under Stora Ofreden. Det fanns inga fungerande tryckerier, så tryckaren måste arbeta med ytterst primitiva medel. Han har förresten begåvats med ett museum på orten.