Vad läser du just nu?
-
Femtiotrean
- Medlem
Re: Vad läser du just nu?
"Siinä näkijä missä tekijä" (1972) av Hannu Salama. "Kommer upp i tö" I svensk översättning.
Jag minns våren jag läste den (och andra böcker som Célines "Resa till nattens ände") för första gången när jag kanske skulle ha pluggat för mina studentexamensproven i stället.
Jag minns våren jag läste den (och andra böcker som Célines "Resa till nattens ände") för första gången när jag kanske skulle ha pluggat för mina studentexamensproven i stället.
Läser om Thomas Whiteside,"An Agent in Place" (om Stig Wennerström). 
Jag läser Norstedts Sveriges Historia, 1721-1830, och "a discovery of witches" av Deborah Harkness.
Rätt, rättskällor och rättstillämpning, en lärobok i allmän rättslära av Stig Strömholm.
För att kunna avgöra om blåbärsplockning var tillåten för 100 år sedan behövs det någon uppfattning om när jag är framme vid svaret.
För att kunna avgöra om blåbärsplockning var tillåten för 100 år sedan behövs det någon uppfattning om när jag är framme vid svaret.
Skog, makt och människor av Per Eliasson.
Verkar stå en hel del om flottans ekar på Visingsö, men det är inte därför jag läser den.
Verkar stå en hel del om flottans ekar på Visingsö, men det är inte därför jag läser den.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Såg en annan film, innan jag läst klart boken. En franskfilm med den Engelska titeln Stranded. Det handlar om ett gäng franska soldater som ska hämta ett hemligt dokument i ett krashat flygplan. Det blir lite övernaturliga inslag också.Sarvi skrev:A Savage War of Peace är klart intressant, ladda upp för en filmkväll med "La battaglia di Algeri" när du har den i färskt minne.
En atombomb sprängs som jag trodde hörde till det men det gjorde det inte.
Fransmännen sprängde atombomb(er) i Algeriet, jag blev helt paff.
Nu var det ett test men man sprängde den första (sägs det) för att den inte skulle falla i kuppmakarnas händer, vilken aktion!
Ja det var en bok väl värd att läsa för alla intresserade av modern krigshistoria. Och så får man ju veta mer om O.A.S. som jag bara annars kände till som fiender till Modesty Blaise.
Ps Jag ska försöka få tag i filmen slaget om Alger också.
Nu läser jag,
Fredsflygarna FN-flyget i Kongo 1960-64
Av Leif Hellström
För att få lite inspiration att bygga färdigt min Heller byggsats av SAAB tunnan i skala 1.72
Sonderling
Gerboise Verte. Inte den första men en av de första, kort efter att det börjat hända grejor i Algeriet.sonderling skrev:Fransmännen sprängde atombomb(er) i Algeriet, jag blev helt paff.
Nu var det ett test men man sprängde den första (sägs det) för att den inte skulle falla i kuppmakarnas händer, vilken aktion!
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Läser för närvarande Otto Skorzenys Europas farligaste man, Arne Dahls Viskleken samt läste ut Flygplansritningar 7 av Björn Karlström (förvisso är det inte så mycket text i den, som titeln anger är det mest ritningar).
Dynastin Churchill av John Pearson. Intressant, om än mer om Winston Churchills relation till sin övriga släkt, än biografier över medlemmarna i familjen Churchill.
-
Konigsberg
- Medlem
Läste också Skorzeny, mycket intressant. Bra gjort SMB!
Nu håller jag på med Sennertegs ¨Nionde armens undergång¨ inför den stundande Berlinresan.
Nu håller jag på med Sennertegs ¨Nionde armens undergång¨ inför den stundande Berlinresan.
Säkert läsvärd om man inte litar för mycket på honom, se t.ex. viewtopic.php?f=6&t=40526tyskaorden skrev:Läser för närvarande Otto Skorzenys Europas farligaste man
/Marcus
Jag läser just nu lite nutidshistoria "Den stora bankhärvan" av Carolina Neurath om HQ Banks uppgång och fall.
/Marcus
/Marcus
-
vittorioso
- Medlem
För tillfället läser jag en ytterst förträfflig bok, nämligen The Eerie Silence utav fysikern Paul Davies.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Jo det är klart man får ju ta det som det är, Skorzenys högst egna upplevelser av det hela.Marcus Wendel skrev:Säkert läsvärd om man inte litar för mycket på honom, se t.ex. viewtopic.php?f=6&t=40526tyskaorden skrev:Läser för närvarande Otto Skorzenys Europas farligaste man
/Marcus
Just utläst: Cecilia Bååth-Holmberg, Skogsboda gård (Norstedt 1902). Det är en lärobok i lantbruk m.m. för unga gossar, skriven i romanform. Som roman är den ett härligt pekoral på 24 karat. Som lärobok är den bitvis rätt intressant, såväl för tidlösa fakta som en skildring av saker och ting vid förra sekelskiftet.
Just påbörjad: Richard Dawkins, Verklighetens magi (Fri Tanke 2012). Populärvetenskaplig genomgång av naturvetenskaperna - varför finns det olika djur, hur fungerar en stjärna, kontinentaldriften etc. - med snitsiga och genomarbetade illustrationer. En pärla.
Just påbörjad: Richard Dawkins, Verklighetens magi (Fri Tanke 2012). Populärvetenskaplig genomgång av naturvetenskaperna - varför finns det olika djur, hur fungerar en stjärna, kontinentaldriften etc. - med snitsiga och genomarbetade illustrationer. En pärla.