Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
@sveahk - är bilden scannad ur Eyssens Kaperfahrt auf allen Meeren?
Det är den enda ''kaparboken'' jag aldrig läst. Erbjuden en gång - men till ett Svinpris, så jag avstod.....Varjag
Det är den enda ''kaparboken'' jag aldrig läst. Erbjuden en gång - men till ett Svinpris, så jag avstod.....Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Nej - är från den boken men togs härifrån:varjag skrev:@sveahk - är bilden scannad ur Eyssens Kaperfahrt auf allen Meeren?
http://www.climate4you.com/ClimateAndHi ... ic%20Ocean
Hans K
Mercy boco sveahk!
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Varjag bör få frågan.
OK Stellan Ett fartyg, som var Först med något.....
Byggd som moderfartyg f. sjöflygplan - - sen helt ombyggd till - och gjorde brokig tjänst av många sorter. Innan hon utrustades med världens första - av vadå?
Varjag
Byggd som moderfartyg f. sjöflygplan - - sen helt ombyggd till - och gjorde brokig tjänst av många sorter. Innan hon utrustades med världens första - av vadå?
Varjag
Här frågans båt i profil. Det efterfrågade ''första'' - fanns på akterdäcket, där den avbildade kanonen - avlägsnats 
Varjag
Varjag
Jugoslaviska tendern Zmaj, byggd i Tyskland.
Tllbakatagen (Finns det ett sånt ord?) 1941. Trupptransportfartyg sedermera utrustad med helikopter (på akterdäck)
Tllbakatagen (Finns det ett sånt ord?) 1941. Trupptransportfartyg sedermera utrustad med helikopter (på akterdäck)
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
Och d ä r satt den! Jugoslaviska ZMAJ - erövrades av tyskarna 1941 och fick som tysk minutläggare namnet DRACHE.gostap skrev:Jugoslaviska tendern Zmaj, byggd i Tyskland.
Och 1944 - fick DRACHE världens första helipad - eller helikopterplattform, för en Flettner 282..... Helikoptern var väderkänslig, men DRACHE opererade mest bara i Egeiska Havets lugna farvatten. Hon sänktes av brittiskt flyg i september 1944.
gostap har frågan, Varjag
Vet inte om denna frågan kan kategoriseras till sjöfartshistoria?
I så fall, protestera så lägger jag en ny...
Vill veta namnet på konstruktören. Klassiska skönheter, kanske inte just denna....
I så fall, protestera så lägger jag en ny...
Vill veta namnet på konstruktören. Klassiska skönheter, kanske inte just denna....
- Bilagor
-
- båtkonstruktör.jpg (153.11 KiB) Visad 199 gånger
Mvh
Gostap
Gostap
CG Pettersson?
Aahhh - för lukten av mahogny och fernissa......
Mugge Vigge, Mugge Vigge,
tuff, tuff, tuff,
Mahognybåt
med ruff, ruff, ruff,
Mugge Vigge Mugge Vigge tuff,tuff,tuff,
Det är vår seglarsång
tuff, tuff, tuff,
Mahognybåt
med ruff, ruff, ruff,
Det är vår seglarsång
För att inte tala om allt underhållsarbete....Flottans m-båtar är ju konstruerade av.....??varjag skrev:Aahhh - för lukten av mahogny och fernissa......
tuff, tuff, tuff,
Mahognybåt
med ruff, ruff, ruff,
Det är vår seglarsång
INte C.G i alla fall
Mvh
Gostap
Gostap
Är det norrbaggen Jac M. Iverssen som söks?
Han (och varjagen) - gillar elegant utsvängda bogar
CG Petterson - körde med strikt raka stävar - a la ångbåtar
Varjag
Han (och varjagen) - gillar elegant utsvängda bogar
CG Petterson - körde med strikt raka stävar - a la ångbåtar
Varjag
Jajamän, högst densamme. Undertecknad gillar också lite utsvängda kurvor..
varjag fernissar o polerar en ny fråga!
Mvh
Gostap
Gostap
''För att inte tala om allt underhållsarbete....'' Fernissa, används väl knappast längre, med det förtjänar erinras om vad fanskapet var; harts - upplöst i linolja! Det ger blanka och vackra ytor - om man stryker den med proffshand.gostap skrev:Jajamän, högst densamme. Undertecknad gillar också lite utsvängda kurvor..
Men tar lååång tid att torka, speciellt båtfernissa som är en s.k. ''lång fernissa'' - mycket olja.
Om man fernissade skrovet i maj - var den torr och klar för sjösättning - i augusti
Om bogformer och deras modenycker. Som i likhet med damernas kjollängder - varierar med åren.....
Några av de fulaste jag minns - uppenbarade sig för sådär 75 år sedan ja - Vad kallades dessa stävar och vilka fördelar ansågs de erbjuda?, Varjag