-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 10 september 2012, 07:17
Nimrod-S skrev:Stefan Lundgren skrev:Nu har den berömda Grisslamacken med värdshuset rivits.
Har nyligen skrivit om den där macken.
Lite sorgligt. Den har man åkt förbi, och tittat på, många gånger genom åren.
Men restaurangen var väl igång där för inte så länge sedan? Kinesisk eller nått? Eller minns jag fel?
Både macken och restaurangen var ju förfallen, det kan man också se på Google Earth street-view också och det var den bilden som jag sparade från Google Earth i min lilla artikel.
http://okandahandelser.blogspot.se/2012 ... acken.html
Uppsala Nya Tidning har haft flera artiklar om Grisslamacken och om man går längst ner på
www.unt.se så kan man söka i arkiv på exempelvis "Grissla"
Stefan
-
Nimrod-S
- Medlem
Stefan Lundgren skrev:Nimrod-S skrev:Stefan Lundgren skrev:Nu har den berömda Grisslamacken med värdshuset rivits.
Har nyligen skrivit om den där macken.
Lite sorgligt. Den har man åkt förbi, och tittat på, många gånger genom åren.
Men restaurangen var väl igång där för inte så länge sedan? Kinesisk eller nått? Eller minns jag fel?
Både macken och restaurangen var ju förfallen, det kan man också se på Google Earth street-view också och det var den bilden som jag sparade från Google Earth i min lilla artikel.
http://okandahandelser.blogspot.se/2012 ... acken.html
Uppsala Nya Tidning har haft flera artiklar om Grisslamacken och om man går längst ner på
http://www.unt.se så kan man söka i arkiv på exempelvis "Grissla"
Stefan
Det var Country baren jag tänkte på.
Men när jag säger för inte så länge sedan så var det tydligen på åttiotalet! Ett ålderstecken?

-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 11 september 2012, 06:54
Jo, jag kände till Country-baren...........Men det gick inte så bra!!!
Lokalen var helt enkelt för liten, endast 28 sittplatser och svårt att ta emot fulla busslaster.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
Ser till att denna tråd vaknar igen efter två år i träda; nu är lokstallet i Uppsala på väg att rivas och jag har varit där för att tagit kort. En bild publiceras på Skalman, resten beses på
http://stephannium-mm.blogspot.se/2014/ ... psala.html
Än så länge syns det bara på baksidan att de river byggnaden.
Hoppas bara att ni har överseende med min skugga, men ni får säkert nån hym över hur stor jag är.
Stefan
-
Bilagor
-

- lokstall
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 14 april 2026, 04:23
Det finns läge att återuppta denna tråd igen;
Sedan vi slutade skriva i denna tråd så har bl a en tråd om bensinmackar kommit upp.
Svista värdshus är riven sen förra året. Den låg vid gamla E4:an vid rakan norr om Uppsala och där har man ätit vid flera tillfällen. Det är många värdshus och vägkrogar som har lagts ner.
BP-macken blev liksom många andra BP-mackar som blev Statiilmackar, den som kallades för BP-macken Vilan som dessutom är en stadsdel i Uppsala-där blev runt 2003-04 ICA Supermarket Sävja.
Ramhäll gruva är värt ett besök om någon vill besöka en nedlagt gruva.
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Jag kom att tänka på Röde Orm i Björklinge och funderade på hur länge den byggnaden får vara kvar, men nu när jag googlade såg jag att det återigen finns en restaurang där, Familjens Deli. Men den verkar bara vara öppen vid särskilda tillfällen (bl.a. julbord), övrigt tid håller de på med catering.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
https://sjogestadmotell.se/
Förvånansvärt nog överlevde de när E4'an lades om någon kilometer eller två norrut. Har ni vägarna förbi rekommenderas det av mig. Sköt er, jag har bror min i trakterna.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Hans skrev: ↑14 april 2026, 09:29
https://sjogestadmotell.se/
Förvånansvärt nog överlevde de när E4'an lades om någon kilometer eller två norrut. Har ni vägarna förbi rekommenderas det av mig. Sköt er, jag har bror min i trakterna.
MVH
Hans
Det är ovanligt, när nya E4:an mellan Mehedeby och Uppsala öppnade stängde nästan alla vägkrogar direkt. Men Sjogestad är kanske värt en omväg?
Är din bror också intresserad av vapen?
-
Hans
Ja, värt en omväg. Sedan ligger Flygvapenmuseum inte långt där ifrån. Och även för normala personer (inte Hans) värt ett besök.
https://flygvapenmuseum.se/besok-oss/
Ja, dock inte lika skadad som jag.
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 14 april 2026, 17:38
Måste bekänna en sak, när jag besökte Östergötland under sommaren 2024 så missade Sjögestad med omgivning. Vi både på Bjälbo gästhus utanför Skänninge (kan rekommenderas) och när resan gick söderut så valde vi att åka på vägen förbi bl a Alvastra klosterruin, samt kyrkorna Örberga (en av Sveriges äldsta kyrkor) och Väversunda.
I närheten av Sjögesta värdshus ligger ett kullerstensbelagt väg som ursprungligen var Riksettan, tidskriften Nostalgia hade reportage om det i numret 4/2026.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 14 april 2026, 17:46
Patrik Öbrink skrev: ↑14 april 2026, 09:15
Jag kom att tänka på Röde Orm i Björklinge och funderade på hur länge den byggnaden får vara kvar, men nu när jag googlade såg jag att det återigen finns en restaurang där, Familjens Deli. Men den verkar bara vara öppen vid särskilda tillfällen (bl.a. julbord), övrigt tid håller de på med catering.
Under det sista året när E4 gick igenom Björklinge så var maten sämre där och det var flera bordsgrannar som lämnade mat. Fick kompensera med en pizza från pizzerian hemmavid efter några timmar.
På tal om gamla E4 mellan Uppsala och Mehedeby kan jag skriva i tråden om bensinmackarna.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 14 april 2026, 18:22
På tal om den rivna lokstallet i Uppsala ovan så är platsen parkering numera och det närliggande järnvägsspåret till bl a energiverket kan möjligen betraktas som en försvunnighet nu eftersom det har byggt en ramp över spåret utan att frilägga rälsen.
P g a Uppsala kommer att få spårväg (tyvärr enligt mitt tycke) så finns det lite grann att rapportera om föregångaren. Vid Skarholmen fanns det en bro som spårvägen gick på och som därefter användes som gångbro. Bron togs bort under tidig 80-tal eftersom man önskade bättre kapacitet och tillgänglighet vid båthamnen i Skarholmen.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 15 april 2026, 16:20
I Flottsund i Uppsalas sydligaste utkant finns denna, den ligger precis mitt framför den gula huset.
https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... a.html?m=0
Hade nån funktion tidigare förmodar jag.
Stefan
-
Hans
Jag satt och slötittade på motellets hemsida. Konferens.
Inkl. blädderblock, White board, kanon, vatten, frukt, godis
Kanon? Vad betyder det här, inte vad jag tror är jag hyfsat säker på.
MVH
Hans
-
Davian
- Medlem
Mest troligen en projektor. Videokanon, datorkanon, bildkanon osv.