Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Jag antar att den lilla skutan långsides är ett av Pansarbåtsinsamlingens barn. Bör vara HMS Sökaren.
No one can prevent me from raising towers in babylon
Rätt klass, 47 är Sprängaren.dc skrev:Jag antar att den lilla skutan långsides är ett av Pansarbåtsinsamlingens barn. Bör vara HMS Sökaren.
Töffa vidare dc
/John
Tackar.
Det känns ju lägligt med något nyskapande i quizzzzen...
Varför inte ett svartvitt fotografi
?
Det känns ju lägligt med något nyskapande i quizzzzen...
Varför inte ett svartvitt fotografi
?
Jatack dc - vackert nyskapande.....
Vi ser en vacker studie av den tyska Sperrbrecher 178, som innan den ''inkallades'' till Kriegsmarine -
hette m/s GAUSS och sysslade med fredlig fraktfart.
Den 12:e december 1942, eskorterade hon en tysk konvoj utanför franska kusten - när Royal Navy kom forsande och ville delta i festligheterna......
Och inte måttligt heller - den brittiska styrkan bestod av jagarna HMS WHITSHED, WORCESTER, VESPER, BROCKLESBY,
ALBRIGHTON och ESKDALE (den sista under norsk flagg)
Mot den övermakten hade inte stackars ''178'' mycket att sätta emot - hon artilleribeskjöts och sänktes av torpeder från
WHITSHED & WORCESTER
Hennes ''lik'' vilar på sandbotten, 20 meter under vattenytan strax nordost om Dieppe och så här ser hennes enda
88-millimeterskanon ut idag...... Varjag
Vi ser en vacker studie av den tyska Sperrbrecher 178, som innan den ''inkallades'' till Kriegsmarine -
hette m/s GAUSS och sysslade med fredlig fraktfart.
Den 12:e december 1942, eskorterade hon en tysk konvoj utanför franska kusten - när Royal Navy kom forsande och ville delta i festligheterna......
Och inte måttligt heller - den brittiska styrkan bestod av jagarna HMS WHITSHED, WORCESTER, VESPER, BROCKLESBY,
ALBRIGHTON och ESKDALE (den sista under norsk flagg)
Mot den övermakten hade inte stackars ''178'' mycket att sätta emot - hon artilleribeskjöts och sänktes av torpeder från
WHITSHED & WORCESTER
Hennes ''lik'' vilar på sandbotten, 20 meter under vattenytan strax nordost om Dieppe och så här ser hennes enda
88-millimeterskanon ut idag...... Varjag
Tror inte jag har något att tillägga...
Kriegsmarine hade det inte lätt...
Varjag skjuter nästa salva
Varjag skjuter nästa salva
Tack dc. Men vi kan inte bara syssla med örlogsmän - så till lite ''fredlig fraktfart''. Och svensk uppfinningsrikedom -
Den här skutan var först med något - och vad jag vet också ''första svensk'' med något annat, åtminstone i den här storleksklassen....
Vad avser jag?, Varjag
Vad avser jag?, Varjag
....det har med skrovkonstruktion, malmexport och returlaster från ''amerikat'- att skaffa..... 
Det är väl en tidig Gränges malmtanker, (Oil /Ore)? D.v.s. ett fartyg med lastrum i centerlinjen för malmen, omgiven av vingtankar för råolja på returresan till Europa?
Japp Amund, t.o.m. den första.....Amund skrev:Det är väl en tidig Gränges malmtanker, (Oil /Ore)? D.v.s. ett fartyg med lastrum i centerlinjen för malmen, omgiven av vingtankar för råolja på returresan till Europa?
Det var idén med oljetankar utanför de ''djuptankar'' som malmen lastades i - och helsvetsningen, som jag tror var den första i Sverige (Götaverken) av skrov av den storleken - som jag sökte.av varjag mån jul 25, 2005 12:10 pm
LASTFARTYG är ju ett oerhört omfattande ämne och trådens fastnande på 'de största och värsta' kanske skymmer deras helt otroliga historia. FredH skrev om 'kombinationslastare' med t.ex. malm och olja. Jag var lättmatros på vad jag tror var världens andra s.k. 'malm/tanker', RAUNALA. Grängesbergsbolaget byggde omkring 1946 två stycken, RAUTAS och RAUNALA. Lapplandsmalmen var så tung att fartygen kunde lastas fulla i de smala men djupa malmrummen.'Patentluckor' hade dom också - med dånet från en jordbävning drog man ståljalusier över lastrummen, en nyhet på den tiden. På bägge sidorna om dessa fanns oljetankar och idén var att fartygen skulle dra malm från Narvik till USA east coast och ta olja hem från ''Gulfen'' eller Caripito i Venezuela. Fartygen var på omkring 13000 BRT och DET ansågs jättestort för den tiden. Skroven var svetsade - en annan nyhet. Svetsningstekniken var inte så utvecklad - och RAUNALA uppvisade regelbundet sprickor i däcket framför kommandobryggan. En orsak till någon oro hos besättning och befäl. De sistnämnda försäkrade 'att går hon av' flyter vi på de tomma oljetankarna (med malmlast), annars på oljan (med oljelast) - det sista lät mera troligt.....
Här varjagens skuta.... Amund sätter ny kurs, Varjag
Tack Varjag! Vackra fartyg de där med bryggan midskepps.
Segling sägs ju vara avkopplande för nerverna, men besättningen på denna seglats lär emellertid ifrågasätta det påståendet. Vind hade man så det räckte till och öskaren kom till god användning.
Vad handlar det om?
Segling sägs ju vara avkopplande för nerverna, men besättningen på denna seglats lär emellertid ifrågasätta det påståendet. Vind hade man så det räckte till och öskaren kom till god användning.
Vad handlar det om?
Är det Ernest Shackeltons resa med livbåt till Sydgeorgien efter att hans fartyg (Endurance ?) bruttits sönder av isen i Antarktis ? Osäker på varifrån resan utgick men det var nog inget hemtrevligt ställe. Hur som helst ett av historiens verkliga hjältedåd - alla i fartygets besättning kom hem.
J18+1
J18+1
Ett alldeles förträffligt svar!J18 skrev:Är det Ernest Shackeltons resa med livbåt till Sydgeorgien efter att hans fartyg (Endurance ?) bruttits sönder av isen i Antarktis ? Osäker på varifrån resan utgick men det var nog inget hemtrevligt ställe. Hur som helst ett av historiens verkliga hjältedåd - alla i fartygets besättning kom hem.
J18+1
http://en.wikipedia.org/wiki/Voyage_of_the_James_Caird
Jag revar seglen och beger mig under däck, J18 övertar befälet!
Vi ännu en bildfråga (fartyg är alltid snygga fotoobjekt). Vad är detta ?
Hmmm....osäker här. En tanker, byggd i USA - men med mycket moderniserat bryggbygge
Uppenbarligen i etablerad civil användning, men varför däck lagt ovanpå kobryggor och tankventilatorer????
T 2-tankers under kriget, hade ramverk för såna däck att frakta t.ex. flygplan på - Grubbelgrubbel.....
Varjag
Uppenbarligen i etablerad civil användning, men varför däck lagt ovanpå kobryggor och tankventilatorer????
T 2-tankers under kriget, hade ramverk för såna däck att frakta t.ex. flygplan på - Grubbelgrubbel.....
Varjag
Ledtråd: Fartyget har en koppling till en man som har samma efternamn som en författare som skrivit en del böcker med marin anknytning.
J18+1
J18+1