Svenska dokusåpor
-
Gavrilo Princip
- Medlem
Svenska dokusåpor
Jag har börjat fundera över vilka dokusåpor som sänts i svensk tv genom åren, vad de hette, vilka år de sändes etc. Bland de jag kommer ihåg är t.ex. Expedition Robinson, Baren, Farmen, Big Brother. Jag har en känsla av att det funnits fler än dessa, men jag kommer inte ihåg vad de hette och i vilken respektive kanal de sändes.
Jag vill även minnas att 1997 års upplaga av Expedition Robinson var först ut.
Någon som vet mer? Gärna även uppgifter om samtliga deltagare under alla säsonger.
Jag vill även minnas att 1997 års upplaga av Expedition Robinson var först ut.
Någon som vet mer? Gärna även uppgifter om samtliga deltagare under alla säsonger.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Svenska dokusåpor
Kan inte Mästarnas mästare ses som någon form av dokusåpa?
-
Gavrilo Princip
- Medlem
Vad var det för ett program då? Vilket/vilka år sändes det och i vilken kanal? Vem/vilka var programledare och vad gick det hela ut på? Jag har inga minnen av det programmet.tyskaorden skrev:Kan inte Mästarnas mästare ses som någon form av dokusåpa?
Gavrilo Princip skrev:Vad var det för ett program då? Vilket/vilka år sändes det och i vilken kanal? Vem/vilka var programledare och vad gick det hela ut på? Jag har inga minnen av det programmet.tyskaorden skrev:Kan inte Mästarnas mästare ses som någon form av dokusåpa?
Avdankade idrottsstjärnor leker vidare. Nästa säsong börjar väl i höst eller något.
http://svt.se/2.114249/
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Tack Ornellaia, efter den länken är det inte mycket att tillägga. Första säsongen gick 2009 i SVT och vinnare var Per Elofson följd av Malin Moström och Erica Johansson.
Det fanns en som hette Trälen, där man sammanförde några mer välbeställda människor från Stockholms innerstad med ett par mindre välbeställda invandrare från förorten.
Den gick 2006 och man var på en ö som heter Trälen, på västkusten.
Fruktansvärd TV-underhållning precis som många av de andra du nämner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4len_(TV-program)
Den gick 2006 och man var på en ö som heter Trälen, på västkusten.
Fruktansvärd TV-underhållning precis som många av de andra du nämner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4len_(TV-program)
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Vi har en som väl gick förra året (med anders lundin som pogramledare) där svenskamerikaner kämpade om att få träffa sina svenska släktinger.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Jo, men det var väl ingen dokusåpa i direkt mening? Deltagarna där ville ju först och främst få lära känna sina svenska rötter, inte vara med i tv bara för att bli kända? Generalisering av begreppet "dokusåpa"? Jomänvisst...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
En kamrats livsfilosofi:
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jo, håller med. Var väl mer en realityshow än dokusåpa.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Svårt att hålla isär begreppen där. Det går ju inflation i dylika serier, den ena värre och mer juvinal än den andra.
Regimus Neque Hostis
En kamrats livsfilosofi:
En kamrats livsfilosofi:
Jag sökte efter namnet på "kändisdjungeln", den listan jag länkar till ger en del andra namn med.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reality-TV
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reality-TV
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Som det står i länken gjordes bara två säsonger av denna historiska re-enactment-såpa. Medeltid och barock var de epoker som avklarades. Kvar fanns en revolutionär sak, en med tema i sent 1700-tal, som antyddes i slutet av säsong två. Varför blev inte denna av? Det hade väl varit skoj med en Stefan Sauk som spelledare muttrandes cynismer om hur maktens profitörer skor sig på folket osv. Svt i ett nötskal, lagom proggig lördagsunderhållning.Markus Holst skrev:Riket.
Men som sagt, varför blev det ingen säsong tre? Riket var trots allt rätt kul för en historieintresserad: Tidö slott, kostymer, historisk jargong (eller brist på sådan = anakronismer).
-
Gavrilo Princip
- Medlem
Harem och Paradise Hotel är två andra dokusåpor.