Wikipedia bekräftar att det finns misstankar om detta
Hur ligger det egentligen till?
/Martin
Om inte Ryssland självt skulle erkänna det - får vi nog aldrig det bekräftat. Jag har svårt att se Bormann som sovjetspion, dels för svårigheten för honom att förmedla material till Moskva, dels för att OM han varit det borde han haft nog med ''ryska aktier'' för att ge sig tillkänna för ryssarna i Berlin 1945. Låtit sig tas till fånga - och inkasserat ett fortsatt liv i USSR.Martin Lundvall skrev:I en bok om politiska mord läste jag att Martin Bormann skulle varit sovjetiskt agent, något han blev 1941. Han skulle bland annat ha gett planen för operation Zitadelle till Sovjetunionen.
Wikipedia bekräftar att det finns misstankar om detta![]()
Hur ligger det egentligen till?
/Martin
Det är den här omständigheten som jag tror ligger bakom alla rykten i just Martin Bormanns fall. Eftersom han försvann i slutstriderna de sista dagarna så är det ju ganska naturligt om det skapas en del myter runt hans person. Flera personer sägs ju ha sett honom i både Chile och Paraguay trots att det såvitt jag förstår är ganska fastslaget nu att han dog där i Berlin i enlighet med Arthur Axmanns vittnesmål.Terje skrev:gissa personen genom att identifiera de personer i Hitlers närhet vars öde inte finns trovärdigt dokumenterat
Är det verkligen oomtvistat? Det är faktiskt första gången jag hör att någon i Hitlers absoluta innersta krets ska ha varit sovjetisk spion.varjag skrev:Att det fanns en fientlig spion i Hitlers närhet - är oomtvistat, men VEM det var - har vi aldrig fått veta.
Innersta krets, är kanske en överdrift - men någon i hans närhet, fast okänd.von Adler skrev:Är det verkligen oomtvistat? Det är faktiskt första gången jag hör att någon i Hitlers absoluta innersta krets ska ha varit sovjetisk spion.varjag skrev:Att det fanns en fientlig spion i Hitlers närhet - är oomtvistat, men VEM det var - har vi aldrig fått veta.
Så vitt jag vet är det helt säkert att han dog i Berlin, vill minnas att man för några år sedan fann kvarlevorna av en man som hade resterna av en cyanidkapsel i käken (tunna glasfragment) och att detta kranium gick att koppla till Bormann genom tandkort.Amund skrev:Det är den här omständigheten som jag tror ligger bakom alla rykten i just Martin Bormanns fall. Eftersom han försvann i slutstriderna de sista dagarna så är det ju ganska naturligt om det skapas en del myter runt hans person. Flera personer sägs ju ha sett honom i både Chile och Paraguay trots att det såvitt jag förstår är ganska fastslaget nu att han dog där i Berlin i enlighet med Arthur Axmanns vittnesmål.Terje skrev:gissa personen genom att identifiera de personer i Hitlers närhet vars öde inte finns trovärdigt dokumenterat