Ny bok av Michael Tamelander och Jonas Hård af Segerstad

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Artur Szulc
Medlem

Ny bok av Michael Tamelander och Jonas Hård af Segerstad

Inlägg av Artur Szulc » 4 augusti 2012, 14:21

Författarparet Tamelander och Segerstad har skrivit en bok om Operation Cerberus.

Läs mer:

http://www.michaeltamelander.se/cms/art ... cle_id=183

Beställ:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163711087
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem

Re: Ny bok av Michael Tamelander och Jonas Hård af Segerstad

Inlägg av Artur Szulc » 4 augusti 2012, 14:49

Op Cerebus.jpg
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 5 augusti 2012, 21:18

Ser intressant ut, det blir nog affär. Synd att den finns för tillfället bara i häftad/pocket version.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem

Inlägg av Nimrod-S » 5 augusti 2012, 22:03

Häftig bild på omslaget.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 6 augusti 2012, 22:57

Julklappar till alla (nästan) räddade
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 7 augusti 2012, 15:19

Bara jag som blir lite fundersam kring varför den givits ut på Vulkan förlag (som ju bara är ett tryckeri egentligen) - när Tamelander brukar ges ut av mer etablerade förlag?

Konsekvensen är ju ett ganska högt pris trots att man bara får den i storpocket. Anser förlagen inte att ämnet är tillräckligt intressant? Att kvaliteten på verket är för låg? Eller är författarna missnöjda med förlaget?

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 7 augusti 2012, 22:20

Wooster,

Så här skriver Michael själv (från texten som jag länkar till i det första inlägget):

Vi blev klara med manuset till Genombrottet i mitten av december 2009. Jag skickade det till Stefan Hilding på Norstedts och fick svaret att han skulle återkomma i januari. Föga anade jag då hur mycket bekymmer det skulle bli med att få boken i tryck. Svaret från Norstedts dröjde. Stefan var positiv, men han hade problem med att sälja projektet till Norstedts toppskikt. För en tid brydde jag mig inte så mycket om det. Jag hade sedan en tid tillbaka satt igång med Flygande tigrarna och var som vanligt fullt absorberad av det pågående arbetet medan tidigare projekt låg i bakhuvudet.

I juni kom beskedet – Norstedts var ovilliga att ge ut Genombrottet, även om de inte bestämt sig helt ännu. Intresset för militärhistoria hade svalnat ytterligare och förlagets ledningsgrupp hade kommit fram till att ämnet Cerberus var för smalt för att anses ekonomiskt bärande. Det var ju en kalldusch. Förvisso hade Jonas och jag haft lite strul med att få Havets vargar publicerad, men med en allt mindre marknad för nischböcker av det slag Genombrottet trots allt är stod det klart att det skulle bli än svårare nu. Förlagen är ju av förklarliga skäl mindre intresserade av hur många som läser en bok än hur många som köper den, oavsett hur begeistrade de eventuella läsarna kommer att vara.

Så där stod vi åter med ett färdigt manus som vårt förlag inte ville ge ut. Felet var som vanligt mitt. Jag borde ha sett till att ha ett färdigt kontrakt långt tidigare. Den 6 september fick vi definitivt besked från Norstedts. De ville inte ha boken. Samtidigt fick jag även starka indikationer att samma sak skulle hända med Flygande tigrarna. Vi vände oss därför till Historiska Media, vilket var det naturliga andravalet eftersom det var hos dem de flesta av mina och Niklas första böcker givits ut. Björn sade att han skulle göra en värdering av manuset och marknaden för boken. Svaret dröjde åter. Björn var positiv till manuset i sig, fast ville ha SMB med för att anse företaget ekonomiskt försvarbart. Per-Anders tvekade emellertid och gav till slut sitt avslag. Vi var nu framme i maj 2011.

Medan Historiska Media hade funderat på om de ville ge ut Genombrottet, hade jag hört mig för med Martin Kaunitz på Bonniers, Ola Wallin på Ersatz, Kristoffer Lind på Fischer & Co, samt några andra förlag. Den nya situationen bekräftades: temat Cerberus var för begränsat. Om dessa förlag skulle publicera någonting måste ämnet vara mer välkänt. Denna nya verklighet var lite beklämmande, inte bara för Genombrottets utsikter, utan även för Flygande tigrarna och andra projekt som skulle ligga i framtiden. Jag och Jonas strävade ju snarare efter att gå djupare ned i historien och gräva fram episoder som kanske inte omtalats i så stor utsträckning tidigare, än att upprepa händelser som redan är mycket kända.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 7 augusti 2012, 22:39

Vad gäller priset så beror det på många olika faktorer. Ett större förlag trycker minst 3 000 ex av en bok de avser ge ut i inbundet format. De samarbetar oftast med ett enda tryckeri och kan i egenskap av storkund pressa priserna. Och ju fler böcker man trycker med offsettryck desto billigare.

Print on Demand är bra för mindre upplagor, t o m enstaka exemplar. Men kostnaden för varje exemplar förblir i stort sett densamma. Så om du trycker 100 eller 500 ex gör liten skillnad. Däremot kan förlag spara in på lagerhållningskostnader samt slipper ha bundet kapital i redan tryckta böcker som kanske aldrig kommer att säljas.

Vad som dock är viktigt att komma ihåg: arbetsinsatsen för författaren/författarna förblir densamma oavsett om deras alster kommer ut som inbunden bok eller häftad.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 8 augusti 2012, 09:37

Tack för klippet och intressant!

Jag trodde i min naivitet att det växande intresset för militärhistoria skulle möjliggöra också smalare titlar, men någonstans kanske man når både en smärtgräns för hur djupt man kan gå och ändå attrahera en bred publik samtidigt som marknaden kanske har börjat mättas på militärhistoriska verk efter de senaste årens närmast explosionsartade utveckling.

Sedan ska jag korrigera mitt tidigare inlägg, att trycka en bok med Print on Demand innebär högre priser än om ett förlag tar det under sina vingar - men knappa 200 spänn för en sådan här bok är egentligen ett väldigt bra pris. Förhoppningsvis utvecklas Print on Demand tekniken ytterligare så att tryckkostnaderna blir lägre och en större marginal kan gå till författarna.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 8 augusti 2012, 10:12

Wooster skrev:Tack för klippet och intressant!

Jag trodde i min naivitet att det växande intresset för militärhistoria skulle möjliggöra också smalare titlar, men någonstans kanske man når både en smärtgräns för hur djupt man kan gå och ändå attrahera en bred publik samtidigt som marknaden kanske har börjat mättas på militärhistoriska verk efter de senaste årens närmast explosionsartade utveckling.

Sedan ska jag korrigera mitt tidigare inlägg, att trycka en bok med Print on Demand innebär högre priser än om ett förlag tar det under sina vingar - men knappa 200 spänn för en sådan här bok är egentligen ett väldigt bra pris. Förhoppningsvis utvecklas Print on Demand tekniken ytterligare så att tryckkostnaderna blir lägre och en större marginal kan gå till författarna.
Jo, det är riktigt, oavsett hur det ser ut inom de grupper som har starkt intresse för militärhistoria, minskar intresset ordentligt ute hos den allmänna läsaren. Det gör att förlagen måste räkna med mindre vinster om de väljer att ge ut militärhistoria i stället för andra, för stunden hetare ämnen. Den militärhistoriska puckeln var nog runt 2003 och 2007.

Det Artur sade var korrekt. Där fanns en sak som jag emellertid vill kommentera: Men kostnaden för varje exemplar förblir i stort sett densamma. Så om du trycker 100 eller 500 ex gör liten skillnad. Här avser Artur kanske att man trycker 500 böcker, men en efter en efter intresse. I så fall är påståendet helt riktigt. Men om det rör att trycka ett exemplar eller 500 på en gång, stämmer det inte helt. Vi har tryckt 500 och det har givit ett pris runt 200 SEK hos näthandlarna, lite beroende på vad de lägger på. När dessa 500 är slut kommer vi kanske inte att göra någon ny sådan tryckning, utan det blir riktig Print-on-demand. Jag skulle tro att böckerna, även häftade som de här är, kommer att att bli radikalt dyrare, kanske så mycket som mellan 400 och 500 SEK per styck (jag tryckte några ex av min Flickan och Fyrtornet som är på 200 sidor. Dessa kostade mig 222 SEK per ex).

För er som är intresserade av Genombrottet kan det därför vara en tanke att försöka få tag i ett av de första 500 exemplaren.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 augusti 2012, 10:17

Wellington skrev:Den militärhistoriska puckeln var nog runt 2003 och 2007.
Har haft det på känn. Tråkigt att se det bekräftat.

Jobbigt att se problemet sammanfattat:
Michael Tamelander skrev:Om dessa förlag skulle publicera någonting måste ämnet vara mer välkänt.
Förlagen ska ju ha koll på vad som fungerar så de har säkert rätt. Att den militärhistoriska utgivningen sliter ut vissa episoder - vi vet vilka - samtidigt som massor av spännande material aldrig dras fram i populära sammanhang skulle bero på att det är så publiken vill ha det. :?

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 8 augusti 2012, 10:37

Dessvärre är det nog så situationen ser ut. Här har ju Print-on-Demand (PoD) för all del mycket att erbjuda, eftersom man kan gå förbi förlagen och marknadsproblematiken. Böcker om strikt nischade ämnen kan sålunda ta sig ut till läsaren. Tyvärr präglas POD dock av två tråkigheter: läsaren tvingas betala ett högt pris för den bok han/hon ville läsa och författaren får knappt någon förtjänst för sitt arbete. Alla mynt har två sidor.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 8 augusti 2012, 11:22

Nu finns det ju en mycket bra bok om "Operation Cerberus", även översatt till svenska. Se Wikipedia!

Så även om man önskar något annat så är det begripligt att den svenska marknaden ibland anses för smal.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 8 augusti 2012, 12:30

Läsplattor är väl ändå grejen! Då försvinner ju distributionskostnaden! (Och möjligtvis möjlighete att få betalt.)

Operation Cerberus är ju rätt smalt. Författarens nästa projekt om Flygande Tigrarna däremot är ju hur spännande och hur stort som helst! Särskilt som realationen USA-Kina är högintressant i dagsläget.

Berättelse om (American Volonteer Group = Flying Tigers) är förvisso berättelsen om ett gäng äventyrare i ett främmande land, men också så mycket mer: hejdlösa politiska intriger i ett jättekrig (Japan vs. Kina) som nog är den mest bortglömda delen av 2VK, även bland historienördarna. En bok okm allt detta läser jag gärna!

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 8 augusti 2012, 14:53

Wellington skrev:Dessvärre är det nog så situationen ser ut. Här har ju Print-on-Demand (PoD) för all del mycket att erbjuda, eftersom man kan gå förbi förlagen och marknadsproblematiken. Böcker om strikt nischade ämnen kan sålunda ta sig ut till läsaren. Tyvärr präglas POD dock av två tråkigheter: läsaren tvingas betala ett högt pris för den bok han/hon ville läsa och författaren får knappt någon förtjänst för sitt arbete. Alla mynt har två sidor.
Samtidigt öppnar det ju också för nya affärsmodeller. Möjligheten till små upplagor tillsammans med communities som det här gör ju att man kan anpassa upplagan efter efterfrågan genom förhandsbeställningar - i förlängningen till och med känna av intresset innan man börjar skriva.

Vill man vara riktigt radikal kan man till och med se möjligheter att engagerade läsare är med och tar en del av den ekonomiska risken. Det finns en rad smala militärhistoriska ämnen jag gärna hade läst om men där jag inte själv har förmågan att skriva någon bok, men däremot kunnat vara med och satsa pengar för att finansiera att en bok skrevs.

Exakt hur fördelningen ser ut kan ju diskuteras, men exempelvis att man som extern finansiär finansierar tryckningen och får betalt för tryckkostnaden plus några procent för varje bok som säljs medan författaren får resten för att täcka sina utgifter och få förtjänst på skrivandet. På så sätt blir författarens risktagande endast arbetsinsatsen och någon annan kan ta risken i hur stor upplaga man tror kan bli såld.

Skriv svar