Jo men vad är alternativen och vad kostar dom?gostap skrev: Erkänner mig gärna som novis, kan däremot inte påstå att någon har uträtat några frågetecken av den ekonomiska frågeställningen? d.v.s. är det värt priset att utveckla egna flygsystem när det (i mina ögon) ekonomiskt hämmar annan verksamhet?
Efter 2020 så kan jag räkna upp F-35 som hyfsat modern i och med att den börjar förbandsättas men med en prislapp som är hyffsat avskräckande. Eurofighter Tranche II, Tranche III verkar inte bli levererade i och med att de europeiska flygvapnen sparar och Indienaffären glider ur händerna. Franska Rafale har en prislapp som är rätt så stor både i inköp och i drift. F-18E/F, kanske Danmark köper ett 40-tal maskiner men annars är antalet operatörer få och maskinen börjar få sin storhetstid nu, efter 2020 så kan vi kalla det ett "moget system" men med tanke på att det skall hålla fram till 2040 - 2060 så anser jag inte att det är ett kostnadseffektivt förslag. F-16 Block 60 är innan 2030 ett moget system och då är det vi och Förenade Arabemiraten som är operatörer vid det valet.
Annars finns det intressanta koncept såsom F-15 Silent Eagle som bygger på arvetflygplan.
Poängen är att antingen utvecklar vi det vi har baserat på att vi kan använda arvet iform av gjorda investeringar och infrastruktur eller så köper vi helt nytt. Köpa nytt-alternativet är studerat: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 424811.ece det innebär färre flygplan till den kostnad som det innebär för att utveckla JAS.
I den svenska försvarsbudgeten inryms alternativet utveckla JAS med delade kostnader. Att minska antalet flygplan är inget operativt alternativ.
Så alternativet till att utveckla JAS är egentligen att låta bli att kunna hävda luftöverlägsenhet över Sverige.
J.K Nilsson