Nürnbergrättegångarna, hjälp uppskattas
-
kesselring
- Ny medlem
Nürnbergrättegångarna, hjälp uppskattas
Jag skriver ett projektarbete om internationell rätt och planerar att inkludera nürnbergprocessen. Jag skulle därför uppskatta tips om litteratur eller andra faktakällor, gärna med en kritisk granskning av bristerna i rättegångarna ( helst inget av David Irving ).
Funderar på att skaffa följande böcker via fjärrlån:
"The anatomy of the Nuremberg trials : a personal
memoir" - Telford Taylor
"Nürnbergprocessen" / Ann och John Tusa ; översättning
av Hans Björkegren
"The Nuremberg trial and international law" / edited by
George Ginsburgs and V.N. Kudriavtsev
Någon som vet något om dessa böcker, eller som rekommenderar något annat ?
Funderar på att skaffa följande böcker via fjärrlån:
"The anatomy of the Nuremberg trials : a personal
memoir" - Telford Taylor
"Nürnbergprocessen" / Ann och John Tusa ; översättning
av Hans Björkegren
"The Nuremberg trial and international law" / edited by
George Ginsburgs and V.N. Kudriavtsev
Någon som vet något om dessa böcker, eller som rekommenderar något annat ?
En liten notis: En av domarna vid Stalins skenrättegångar i Moskva på 1930-talet, I. T Nikitjenko, tjänstgjorde även i Nurnberg. Han lär ha uttalat "juridisk opartiskhet skulle bara leda till onödiga förseningar"(om Nurnberg)
Källa: Den mörka dalen av Piers Brendon
PS. Denna boken handlar om 1930-talets historia. DS.
Källa: Den mörka dalen av Piers Brendon
PS. Denna boken handlar om 1930-talets historia. DS.
-
veet Besseren
- Utsparkad
Re: Nürnbergrättegångarna, hjälp uppskattas
Nuremberg: A Nation on Trial
by Werner, Maser
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 67-3580867
by Werner, Maser
-
veet Besseren
- Utsparkad
Re: Nürnbergrättegångarna, hjälp uppskattas
Nyhetsgrupper:soc.history.war.world-war-iiveet Besseren skrev:Nuremberg: A Nation on Trial
by Werner, Maser
http://groups.google.com/groups?hl=sv&l ... 26rnum%3D4
Om Kesselring vill skriva om 'Internationell Rätt' bör han nog helst helt utelämna Nürnberg. Nürnberg var ingen rättegång - det var en Internationell Militär Tribunal som skapades for att tillfredsstalla hysteriska massors krav paa hämnd mot de som var ansvariga for bergen av lik, over och under jord som konstaterades 1945. Dessvarre var flertalet av liken oupptackta 1946 och laag i ryska massgravar fraan Brest-Litovsk till Vladivostok - men ingen brydde sig om det i Nürnberg dar anklagare och domare fraan Rådsunionen satt i domstolen. Jag raader dig Kesselring - att gora en 'vid ring' runt Nürnberg och syssla med enklare saker. IMT i Nürnberg - ar en juridisk klämma, som kommer att snärja jurister under de nasta hundra aaren. Eftersom du skriver ett arbete om 'internationell rätt' gissar jag att du studerar juridik. Tyvarr maaste jag citera Wilhelm Moberg om det ar sant; du har redan betratt brottets bana!
-
herminator
- Medlem
-
Alfa Romeo
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
Keitel blev bl a fälld för ordern om att alla tillfångatagna brittiska kommandosoldater skulle avrättas.
Kesselring - flertalet universitetsbibliotek har de tryckta protokollen från huvuddelen av förhandlingarna, dvs de "främsta" 24 anklagade liksom en del övriga generaler och personer från Tredje Riket i övrigt. Bl a har Linköpings Universitetsbibliotek dessa.
http://www.bibl.liu.se/kvartersbibl/HB/HBdefault.htm
/Forsberg
Kesselring - flertalet universitetsbibliotek har de tryckta protokollen från huvuddelen av förhandlingarna, dvs de "främsta" 24 anklagade liksom en del övriga generaler och personer från Tredje Riket i övrigt. Bl a har Linköpings Universitetsbibliotek dessa.
http://www.bibl.liu.se/kvartersbibl/HB/HBdefault.htm
/Forsberg
-
veet Besseren
- Utsparkad
The Trial of German Major War Criminals
Sitting at Nuremberg, Germany August 22 to August 31, 1946
CONCLUDING SPEECHES ON INDICTED ORGANIZATIONS by Defence and Prosecution on 22, 23, 26, 27, 28, 29 and 30.8.46.
http://www.nizkor.org/hweb/imt/tgmwc/tgmwc-22/
Jodl:
Mr. President, may it please the Tribunal, it is my unshakable belief that later historians will arrive at a just and objective verdict concerning the higher military leaders and their assistants, for they and the entire German Wehrmacht with them were confronted with an insoluble task, namely, to conduct a war, which they had not wanted, under a Commander-in-Chief whose confidence they did not possess and whom they themselves only trusted within limits; with methods which frequently were in contradiction to their principles of leadership and their traditional, proved opinions; with troops and police for which did not come under their full command; and with an intelligence service which in part was working for the enemy. And all this in the complete and clear realization that this war would decide the life or death of our beloved fatherland. They did not serve the powers of hell and they did not serve a criminal but rather their people and their fatherland.
As far as I am concerned, I believe that no man can do more than try to reach the highest of the goals which appear attainable to him. That and nothing else has always been the guiding principle for my actions, and for that reason, gentlemen of the Tribunal, no matter what verdict you may pass upon me, I shall leave this courtroom with my head held as high as when I entered it many months ago.
But whoever calls me a traitor to the honourable tradition of the German Army, or whoever asserts that I remained at my post for personal and egotistical reasons him I shall call a traitor to the truth. In a war such as this, in which hundreds of thousands of women and children were annihilated by layers of bombs or killed by bullets fired from low- flying aircraft, and in which partisans used every, yes, every means of violence which seemed expedient, harsh measures, even though they may appear questionable from the standpoint of International Law, are not a moral crime.
For I believe and avow that one's duty toward one's people and fatherland stands above every other. To carry out this duty was for me an honour and the highest law.
May this duty be supplanted in some happier future by an even higher one, by the duty toward humanity.
Sitting at Nuremberg, Germany August 22 to August 31, 1946
CONCLUDING SPEECHES ON INDICTED ORGANIZATIONS by Defence and Prosecution on 22, 23, 26, 27, 28, 29 and 30.8.46.
http://www.nizkor.org/hweb/imt/tgmwc/tgmwc-22/
Jodl:
Mr. President, may it please the Tribunal, it is my unshakable belief that later historians will arrive at a just and objective verdict concerning the higher military leaders and their assistants, for they and the entire German Wehrmacht with them were confronted with an insoluble task, namely, to conduct a war, which they had not wanted, under a Commander-in-Chief whose confidence they did not possess and whom they themselves only trusted within limits; with methods which frequently were in contradiction to their principles of leadership and their traditional, proved opinions; with troops and police for which did not come under their full command; and with an intelligence service which in part was working for the enemy. And all this in the complete and clear realization that this war would decide the life or death of our beloved fatherland. They did not serve the powers of hell and they did not serve a criminal but rather their people and their fatherland.
As far as I am concerned, I believe that no man can do more than try to reach the highest of the goals which appear attainable to him. That and nothing else has always been the guiding principle for my actions, and for that reason, gentlemen of the Tribunal, no matter what verdict you may pass upon me, I shall leave this courtroom with my head held as high as when I entered it many months ago.
But whoever calls me a traitor to the honourable tradition of the German Army, or whoever asserts that I remained at my post for personal and egotistical reasons him I shall call a traitor to the truth. In a war such as this, in which hundreds of thousands of women and children were annihilated by layers of bombs or killed by bullets fired from low- flying aircraft, and in which partisans used every, yes, every means of violence which seemed expedient, harsh measures, even though they may appear questionable from the standpoint of International Law, are not a moral crime.
For I believe and avow that one's duty toward one's people and fatherland stands above every other. To carry out this duty was for me an honour and the highest law.
May this duty be supplanted in some happier future by an even higher one, by the duty toward humanity.
- Andreas Wien
- Medlem
Var inte denna order en motreaktion mot den västallierade orden som löd att man inte ta nagra SS-soldater tillfanga, utan att de skulle avrättas vid ett eventuellt tillfangatagande?Forsberg skrev:Keitel blev bl a fälld för ordern om att alla tillfångatagna brittiska kommandosoldater skulle avrättas.
Mvh Andreas Wien
Baade Keitel och Jodl falldes som skyldiga paa ALLA anklagelsepunkterna i den s.k. rattegaangen i Nurnberg. D.v.s. Konspiration till Anfallskrig, Anfallskrig, Krigsforbrytelser och Brott mot Manskligheten - om jag minns ratt. Pressgalleriets gissningar i Nurnberg - vitt publicerade - satsade paa ett lattare straff for Jodl an for Keitel.Det blev en viss uppstaandelse bland media nar Tribunalen domde aven Jodl till hangning. Hans appell att faa bli arkebuserad, i.s.f. hangd - och dess avvisande, foranledde aven kommentarer i pressen, vilket tyder paa att pressrepresentanterna under rattegaangen kom att uppfatta Jodl som 'mindre skyldig' an t.ex Keitel om vars galggång det tydligen raadde foga tvivel.
Är du verkligen objektiv? Vad jag vet fanns vid Nürnbergrättegången den tyska ordern om att avrätta commandosoldater belagd och den var från 1942.Andreas Wien skrev:Var inte denna order en motreaktion mot den västallierade orden som löd att man inte ta nagra SS-soldater tillfanga, utan att de skulle avrättas vid ett eventuellt tillfangatagande?Forsberg skrev:Keitel blev bl a fälld för ordern om att alla tillfångatagna brittiska kommandosoldater skulle avrättas.
Mvh Andreas Wien
Däremot finns vad jag vet ingen allierad order om att SS-soldater skulle avrättas. Sådant förekom säkert, men vad jag förstår tidigast från invasionen 1944 och speciellt av fransmännen vid befrielsen, men det var vad jag vet inte beordrat.
Uppsats om Nürnbergrättegångarna
Jag har precis läst Gitta Sereny's "Vid avgrunden. Från barmhärtighetsmord till folkförintelse" från Ordfronts förlag /Stockholm (2000). Jag fann den på bokrean och har du tur så har du en mycket läsvärd bok för under 100-lappen.
Det är svårt att bedöma olika författares sakliga innehåll, men denna boken bearbetar även det problemet seriöst. Sereny tycks ha en kritisk hållning och pröva varje uppgift genom att ställa olika upgiftslämnares uppgifter öppet mot varandra.
Jag har en annan bok i min hylla "Treblinka" av Jean-Francois Steiner (Albert Bonniers Förlag 2002, tidigare på franska 1966). Där anges att en Kurt Franz var lägerchef i Treblinka. I Sereny's bok framgår klart att han inte var det. Han var adjutant åt Franz Stangl, som var den som byggde och ledde arbetet vid Treblinka. Stangl dömdes till livstids fängelse för sin administration av utrotningen av människor i Treblinka.
Steiners bok behöver inte anses vara en dålig eller inte läsvärd bok pga dessa sakliga brister. Hennes bok är skriven 1966. Stangl greps inte förrän 1967 i Brasilien. De få som överlevde Treblinka är de som vittnar i Steiners bok och fortfarande 1965-1966 kan man väl hävda att få hade en god kontroll över vad som verkligen hade skett. Man visste vad som hade skett men väldigt lite kunde då ännu begripas förnuftsmässigt.
Men Stangl blev dömd och han avled i fängeslet 1971 av hjärtinfarkt. Det var blott en kort tid efter att Sereny hade avslutat sina intervjuer med honom.
Hanna Arendts följde ju hela rättegången i Israel och skrev "Eichmann in Jerusalem" (New York 1963). Där tror jag också att hon referera en hel del av Nürnbergrättegångarna.
Det är svårt att bedöma olika författares sakliga innehåll, men denna boken bearbetar även det problemet seriöst. Sereny tycks ha en kritisk hållning och pröva varje uppgift genom att ställa olika upgiftslämnares uppgifter öppet mot varandra.
Jag har en annan bok i min hylla "Treblinka" av Jean-Francois Steiner (Albert Bonniers Förlag 2002, tidigare på franska 1966). Där anges att en Kurt Franz var lägerchef i Treblinka. I Sereny's bok framgår klart att han inte var det. Han var adjutant åt Franz Stangl, som var den som byggde och ledde arbetet vid Treblinka. Stangl dömdes till livstids fängelse för sin administration av utrotningen av människor i Treblinka.
Steiners bok behöver inte anses vara en dålig eller inte läsvärd bok pga dessa sakliga brister. Hennes bok är skriven 1966. Stangl greps inte förrän 1967 i Brasilien. De få som överlevde Treblinka är de som vittnar i Steiners bok och fortfarande 1965-1966 kan man väl hävda att få hade en god kontroll över vad som verkligen hade skett. Man visste vad som hade skett men väldigt lite kunde då ännu begripas förnuftsmässigt.
Men Stangl blev dömd och han avled i fängeslet 1971 av hjärtinfarkt. Det var blott en kort tid efter att Sereny hade avslutat sina intervjuer med honom.
Hanna Arendts följde ju hela rättegången i Israel och skrev "Eichmann in Jerusalem" (New York 1963). Där tror jag också att hon referera en hel del av Nürnbergrättegångarna.
- Andreas Wien
- Medlem
Objektiv? Jag försöker vara objektiv i alla fall.Är du verkligen objektiv? Vad jag vet fanns vid Nürnbergrättegången den tyska ordern om att avrätta commandosoldater belagd och den var från 1942.
Däremot finns vad jag vet ingen allierad order om att SS-soldater skulle avrättas. Sådant förekom säkert, men vad jag förstår tidigast från invasionen 1944 och speciellt av fransmännen vid befrielsen, men det var vad jag vet inte beordrat.
Det skulle vara intreessant om du kunde ger mer information om den tyska orden fran 1942 som berättigar ett avrättande av allierade commandosoldater.
Jag har alltid trott att efter SS massakern pa amerikanska krigsfangarna i Malmedy i december 1944, sa utfärdade de västallierade en order som berättigade ett omedelbart avrättande av tillfangatagande SS-soldater.
SS kontrade med att alla västallierade commandosoldater skulle skjutas vid ett tillfangatagande.
Rätta mig gärna om jag har fel...
Mvh Andreas Wien