Lappland 1958
Re: Lappland 1958
Lvkanal är alltså lvsikte?!?

Nja, snarare kombination av lvsikte, eldledning och vapen. Dvs hela kombinationen som krävs för att bekämpa ett flygplan. Två sikten i kombination med en eldledning och en kanon blir bara en lvkanal, precis som ett sikte i kombination med en eldledning och två kanoner.MD650 skrev:Lvkanal är alltså lvsikte?!?
Kan det kallas vapensystem eller t.o.m. lvsystem?Bjernevik skrev:Nja, snarare kombination av lvsikte, eldledning och vapen. Dvs hela kombinationen som krävs för att bekämpa ett flygplan. Två sikten i kombination med en eldledning och en kanon blir bara en lvkanal, precis som ett sikte i kombination med en eldledning och två kanoner.MD650 skrev:Lvkanal är alltså lvsikte?!?
- Björn Gustafsson
- Medlem
Göteborg hade definitivt två lv-kanaler redan från start. Båda siktena fungerade utmärkt och kunde styras från varsin operatörskonsol i SLC redan med programversionen K1 E. Det aktra siktet saknade ursprungligen radar men var fullbestyckat avseende optroniken, d.v.s. TV- och IR-kamera kombinerat med laseravståndsmätare. Det var normalt kopplat till aktra 40mm-pjäsen men sikten och pjäser kan korskopplas lite som man vill eftersom systemet är byggt för att vara flexibelt. Det förliga siktet som normalt var kopplat till 57:an hade radar, TV-kamera och laseravståndsmätare men saknade IR-kameran. "Luckorna" i siktenas bestyckning var av rent ekonomiska skäl. Förseningar i leveransen gjorde att man istället för ekonomiskt skadestånd från leverantören istället förhandlade fram att få radar även till de aktra siktena, men det hade inte hunnit genomföras när jag mönstrade av 1994. Så vitt jag vet har nu Gävle och Sundsvall båda sina sikten fullbestyckade. Jag misstänker att vissa delar kan ha plockats från Göteborg och Kalmar men vet inte det med säkerhet.Perman skrev:Så vitt jag vet så var det aktra siktet på Göteborgsklassen bara en dummy i många år. Det var först nån gång i början av 00-talet som den byttes mot ett riktigt fungerande sikte av samma typ som det förliga. Det stod om detta på Jane's bl a, och dom får väl ändå anses ganska tillförlitliga. M.a.o. så hade alltså inte GBG två lv-kanaler ifrån start.
/Per
- Björn Gustafsson
- Medlem
Nix, om en och samma eldledning kan hantera två separata sikten mot olika mål och dessutom flera verkanssystem samtidigt så har man per definition också två lv-kanaler. Ett handriktat sikte som styr en pjäs räknas faktiskt även det som en separat lv-kanal, även om precisionen är betydligt sämre.Bjernevik skrev:Nja, snarare kombination av lvsikte, eldledning och vapen. Dvs hela kombinationen som krävs för att bekämpa ett flygplan. Två sikten i kombination med en eldledning och en kanon blir bara en lvkanal, precis som ett sikte i kombination med en eldledning och två kanoner.MD650 skrev:Lvkanal är alltså lvsikte?!?
Tack för klargörandet! Då var det väl att det aktra siktet kompletterades med radar nån gång i början av 00-talet. "Reverse desinformation" kanske man kan kalla det när man lyckas övertyga omvärlden om att nånting är en dummy fast det inte är det?Björn Gustafsson skrev: Göteborg hade definitivt två lv-kanaler redan från start. Båda siktena fungerade utmärkt och kunde styras från varsin operatörskonsol i SLC redan med programversionen K1 E. Det aktra siktet saknade ursprungligen radar men var fullbestyckat avseende optroniken, d.v.s. TV- och IR-kamera kombinerat med laseravståndsmätare. Det var normalt kopplat till aktra 40mm-pjäsen men sikten och pjäser kan korskopplas lite som man vill eftersom systemet är byggt för att vara flexibelt. Det förliga siktet som normalt var kopplat till 57:an hade radar, TV-kamera och laseravståndsmätare men saknade IR-kameran. "Luckorna" i siktenas bestyckning var av rent ekonomiska skäl. Förseningar i leveransen gjorde att man istället för ekonomiskt skadestånd från leverantören istället förhandlade fram att få radar även till de aktra siktena, men det hade inte hunnit genomföras när jag mönstrade av 1994. Så vitt jag vet har nu Gävle och Sundsvall båda sina sikten fullbestyckade. Jag misstänker att vissa delar kan ha plockats från Göteborg och Kalmar men vet inte det med säkerhet.
/Per
Jag är för trög. Vad är en lv-kanal?
Är det ett lvsystem med ett antal akan , sikten m.m?

EnklastMD650 skrev:Jag är för trög. Vad är en lv-kanal?
En pjäs = en lvkanal - T.ex. en äldre minsvepare av fiskebåtstyp
Något mer avancerat
Ett sikte + En (eller flera ) pjäs (er) = en lvkanal T.ex. ett äldre minjaktfartyg typ Landsort
Mer avancerat
En eldledning + ett sikte + en (eller flera) pjäs (er) = en lvkanal T.ex. en Torpedbåt typ Spica / Patrullbåt typ Hugin /Robotbåt typ Norrköping
Ännu mer avancerat
Två eldledningar + 1 sikte till varje + minst 1 pjäs till varje = två lvkanaler T.ex äldre jagare
Men
En eldledning, (flermålskapacitet) + 2 sikten + 2 pjäser = två lvkanaler T.ex korvett typ Göteborg
o.s.v.
"Pjäsen" kan ersättas av t ex ett lvrbsystem eller en aktiv strörsändare.
Antalet lvkanaler kan sägas vara lika med det maximala antal luftmål som samtidigt kan bekämpas av varandra oberoende bekämpningssystem på plattformen.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO
Sa jag något annat? Oavsett hur många mål eldledningen kan hantera så torde det fortfarande krävas ett sikte per mål som ska kunna bekämpas samtidigt, eller?Björn Gustafsson skrev:Nix, om en och samma eldledning kan hantera två separata sikten mot olika mål och dessutom flera verkanssystem samtidigt så har man per definition också två lv-kanaler. Ett handriktat sikte som styr en pjäs räknas faktiskt även det som en separat lv-kanal, även om precisionen är betydligt sämre.
Aha, där ser man.
Har aldrig stött på begreppet tidigare.

Har aldrig stött på begreppet tidigare.
- Björn Gustafsson
- Medlem
Jag missade att du skrev "Två sikten i kombination med en eldledning och en kanon blir bara en lvkanal". Har aldrig sett den kombinationen eftersom det normalt finns fler pjäser än sikten. Det är lätt att bli hemmablind och med din formulering har du naturligtvis rätt.Bjernevik skrev:Sa jag något annat? Oavsett hur många mål eldledningen kan hantera så torde det fortfarande krävas ett sikte per mål som ska kunna bekämpas samtidigt, eller?Björn Gustafsson skrev:Nix, om en och samma eldledning kan hantera två separata sikten mot olika mål och dessutom flera verkanssystem samtidigt så har man per definition också två lv-kanaler. Ett handriktat sikte som styr en pjäs räknas faktiskt även det som en separat lv-kanal, även om precisionen är betydligt sämre.
Ok. Nej, den kombinationen kommer rimligtvis aldrig att förekomma. Jag använde den bara i ett försök att vara pedagogisk. Vilket väl kanske gick så där...Björn Gustafsson skrev:Jag missade att du skrev "Två sikten i kombination med en eldledning och en kanon blir bara en lvkanal". Har aldrig sett den kombinationen eftersom det normalt finns fler pjäser än sikten. Det är lätt att bli hemmablind och med din formulering har du naturligtvis rätt.