Vad läser du just nu?
-
Nisse Husberg
- Provmedlem
Re: Vad läser du just nu?
Jag läser Solf sockens historia från 1965 som i mycket handlar om 1800-talet. Solf ligger söder om Vasa i Österbotten. Men det är en väldigt levande skriven historia där folk får komma till tals på sitt eget språk. Och det de berättar gäller i hög grad alla våra byar på den tiden.
Det var tufft före mekaniseringen i slutet på 1800-talet. Foĺk arbetade rent ut sagt för livet och ibland med livet som insats. En bondmora hade inte tid att sova under slåttern utan satt lutad mot dörrposten en stund för hon måste ha morgonmaten klar för slåtterfolket som gav sej iväg redan under småtimmarna.
Det var tufft före mekaniseringen i slutet på 1800-talet. Foĺk arbetade rent ut sagt för livet och ibland med livet som insats. En bondmora hade inte tid att sova under slåttern utan satt lutad mot dörrposten en stund för hon måste ha morgonmaten klar för slåtterfolket som gav sej iväg redan under småtimmarna.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ospreys förlag: The Coral Sea 1942, The First Carrier Battle
av Mark Stille
Snart ska jag börja med Johan Lupanders bok om Midway 1942: Vändpunkten.
Jag ser fram emot en bok från Sverige om PTO.
Sonderling
av Mark Stille
Snart ska jag börja med Johan Lupanders bok om Midway 1942: Vändpunkten.
Jag ser fram emot en bok från Sverige om PTO.
Sonderling
Belägringen av Leningrad av Anna Reid.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Den har jag på min "att läsa lista" berätta gärna vad du tyckte om boken efter åt.Jokke skrev:Belägringen av Leningrad av Anna Reid.
Sonderling
Den började bra. Kan nog dröja innan den är klar då jag också läser den, minst sagt, tjocka 2666.sonderling skrev:Den har jag på min "att läsa lista" berätta gärna vad du tyckte om boken efter åt.Jokke skrev:Belägringen av Leningrad av Anna Reid.
Sonderling
Gustaf V, en biografi. Stig Hadenius. Jag har alltid varit intresserad av kungar och andra härskare. Spännande tycker jag. Myntsamlandet, el numismatiken gör ju sitt till med. 
Korrektur...
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Efter att ha läst Hitchens biografi Hitch 22 av och till hela våren och (äntligen) avslutat den.
Så fortsätter jag med Alistair horns bok om Algeriet, a savage war of peace. Och blir det för trögt i hängmattan så har jag lite skönlitteratur också.
Sonderling
Så fortsätter jag med Alistair horns bok om Algeriet, a savage war of peace. Och blir det för trögt i hängmattan så har jag lite skönlitteratur också.
Sonderling
A Savage War of Peace är klart intressant, ladda upp för en filmkväll med "La battaglia di Algeri" när du har den i färskt minne.
Själv läser jag Henk Wesselings "Imperiernas tid - 1815-1919" om den europeiska kolonialismens historia. Har kommit halvvägs och det känns fortfarande som jag läser någon form av översiktlig inledning, författaren hinner aldrig gå på djupet och nu är vi snart framme vid 1870... synd på ett annars intressant ämne. Men det är ju ett översiktsverk så jag ska inte klaga på bristande detaljeringsgrad.
Apropå det så lär jag få mitt lystmäte på sådant i nästa bok som ligger och väntar: Tamelanders "Waterloo - Belgien 1815". Har bara sneglat på den än men nästan tusen sidor fullproppade med kartor, pilar och annat militärknappologiska attribut lovar gott.
Smart detalj med en rejäl karta tryckt på skydsomslagets insida!
Själv läser jag Henk Wesselings "Imperiernas tid - 1815-1919" om den europeiska kolonialismens historia. Har kommit halvvägs och det känns fortfarande som jag läser någon form av översiktlig inledning, författaren hinner aldrig gå på djupet och nu är vi snart framme vid 1870... synd på ett annars intressant ämne. Men det är ju ett översiktsverk så jag ska inte klaga på bristande detaljeringsgrad.
Apropå det så lär jag få mitt lystmäte på sådant i nästa bok som ligger och väntar: Tamelanders "Waterloo - Belgien 1815". Har bara sneglat på den än men nästan tusen sidor fullproppade med kartor, pilar och annat militärknappologiska attribut lovar gott.
Jag har läst rätt mycket på Wikipedia på senare tid. Jag och en äldre arbetskamrat brukar ha långa ingående historiska diskussioner, och rätt som det är dyker det upp händelser som vi inte riktigt minns hur det gick till. Eftersom han är datoranalfabet (mitt ord), så brukar jag få skriva ut en hel del sidor från just Wikipedia.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Har läst Waterlooboken och det är en mycket djupgående genomgång av slaget. Bered dig på några veckors läsning med behållning. Hade sett Sharpe's Waterloo innan jag läste boken och kan konstatera att det inte var mycket rätt i den filmen. Särskilt prinsen av Oraniens beteende skilde sig en hel del från vekligheten. Prinsen agerade betydligt mer kompetent i det verkliga slaget än den dumbom(Silly Billy) som han porträtteras som i filmen.Sarvi skrev:A Savage War of Peace är klart intressant, ladda upp för en filmkväll med "La battaglia di Algeri" när du har den i färskt minne.
Apropå det så lär jag få mitt lystmäte på sådant i nästa bok som ligger och väntar: Tamelanders "Waterloo - Belgien 1815". Har bara sneglat på den än men nästan tusen sidor fullproppade med kartor, pilar och annat militärknappologiska attribut lovar gott.Smart detalj med en rejäl karta tryckt på skydsomslagets insida!
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
För närvarande läser jag Africa's Moment av Jean-Michel Severino och Olivier Ray en intressant genomgång av det moderna Afrikas utveckling. Läser också Harry Turtledove's The Big Switch den tredje boken i serien The War that come early en fiktiv historia om har det kunde gått om andra världskriget började 1938.
Jag läser för tillfället Division Nordland i strid som är en översättning av Wilhelm Tiekes bok Tragödie um die Treue. Boken handlar om 11. SS Freiwilligen-Panzergrenadier-Division Nordland.
Jag läser en bok skriven av Emanuel Swedenborg, "Om himlen och helvetet". Kan lugnt konstatera att jag aldrig läst något liknande tidigare. Den handlar om Swedenborgs himmelska uppenbarelser, hur himlen och helvetet ser ut och människors kontakt med änglar.